جسور و صریح مثل وریا

تا کجا باید از سلبریتی‌ها دفاع کنیم؟





آفتاب یزد- گروه شبکه: «بله من خیابانی‌های تهران را هم بلد نیستم، اما به خوبی مسیر درستی و صداقت را یاد گرفته‌ام.» این جمله‌ها بخشی از سخنان «وریا غفوری» بازیکن تیم فوتبال استقلال است که در آخرین استوری خود نشر داده است.
وریا غفوری از آن دست بازیکنانی است که همیشه در استوری‌ها و پست‌های شبکه‌های مجازی خود به مشکلات عمومی و معیشتی مردم توجه ویژه‌ای داشته
و از آن دست سلبریتی‌ها است، که هم بجا و پخته سخن می‌گوید و هم ترسی از ابراز دغدغه‌ و عقیده‌اش ندارد.
برخلاف بسیاری از سلبریتی‌ها و افراد مشهور که با انتشار پست‌ها و انتقادات زردمطرح شده‌‌اند و بخش زیادی از کنش آنها سمت و سو‌های تبلیغی و کاسبی دارد، این روزها وریا غفوری با سخنان سنجیده، بجا و البته موثر خود به چهره شاخص رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بدل شده است.
نخستین باری که رسانه‌ها به‌هافبک‌مدافع تیم فوتبال استقلال تهران به شکل گسترده پرداختند مربوط به چند هفته پیش و
پس از نقد وریا غفوری به محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور بود.
پاسخ او به سخنان رئیس کمیته انضباطی که به تازگی در اینستاگرامش منتشر شده بار دیگر بازتاب گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده است.

> مختصری از وریا غفوری
وریا‌هافبک مدافع اهل سنندج و کرد زبان است که برخلاف نظر پدرش به فوتبال روی می‌آورد و به گفته خودش از کودکی عاشق تیم استقلال بوده است. رویای کودکی او اکنون به واقعیت تبدیل شده و او در تیم استقلال تهران توپ می‌زند.
وریا که در میان فوتبالی‌ها به «ببر کرد کوهستان» ملقب است، دوران باشگاهی حرفه‌ای خود را پیش از ورود به تیم استقلال تهران از تیم‌های پاس تهران، پاس همدان، شهرداری تبریز، نفت تهران و سپاهان اصفهان شروع کرده است. او برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ از سوی کارلوس کی‌روش سرمربی وقت تیم ملی فوتبال به اردوی تیم دعوت و یکی از بازیکنان مورد علاقه وی نیز بود. او در جام ملت‌های آسیا حضور داشت و بازی خوبی هم از خود به نمایش گذاشت.
> واکنش وریا نسبت به
شهرستانی خطاب شدن
به تازگی اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی، وریا غفوری و رحمتی دروازه‌بان تیم استقلال را با لحنی تحقیرآمیز، دو جوان شهرستانی خطاب کرد و گفته «وقتی یک جوان شهرستانی که تازه به تهران آمده و مشهور شده علیه وزیر حرف می‌زند یا از زمین و زمان صحبت می‌کند باید در یک برنامه کالبد شکافی شود...» این سخنان حسن‌زاده با واکنش تند بسیاری از فوتبالیست‌ها، سیاسیون و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. آنها با ترند کردن دو هشتگ «من شهرستانی هستم» و «با افتخار شهرستانی هستم» سخنان او را توهین به شخصیت‌های هنری، سیاسی و اجتماعی کشور که از خطه‌هایی غیر از شهر تهران هستند و حتی مردم ایران دانستند و برخی از کاربران خواهان ورود کمیته اخلاق فدراسیون به این موضوع شدند.
بعد از حمایت‌های گسترده از وریا غفوری، حالا خود این بازیکن بعد از مسابقه الدحیل و استقلال با مناعت مثال‌زدنی که از لحن نوشته‌‌اش مشخص است و نثری همراه با طمانینه در استوری اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد و خطاب به رئیس کمیته انضباطی نوشت: « تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد. متاسفانه قبل از بازی مهم برای استقلال ایران، یکی از عوامل فدراسیون فوتبال ایران صحبت‌هایی را مطرح کردند که واقعا جای هیچ‌گونه توجیه نداشت. آقای رئیس! شما مرا جوان شهرستانی خطاب کردید اما با حالت طعنه و کوچک بینی! آری بنده با افتخار یک شهرستانی هستم. شما گفتید بنده هنوز خیابان‌های تهران را بلد نیستم، درست است؛ اما به خوبی مسیر درستی و صداقت را یاد گرفتم. جوانانی مثل من با نون بازو و تلاش به جایگاهی که لایقش هستند می‌رسند، نه با انتصاب. جوانان امثال من شعور صحبت‌کردن و احترام به کل جامعه را به خوبی یاد گرفته‌اند. شما گفتید حرف‌های من باید کالبدشکافی بشود، شما نگران حرف‌های من نباشید، حرف‌های من کالبد شکافی شد. ولی بنده اعتقاد دارم این توهین شماست که نیاز به ساعت‌ها، شاید روزها و شاید ماه‌ها کالبد شکافی دارد. و در آخر لازم است بدانید: هیچ قوم و نژادی بر دیگری برتر نیست مگر به واسطه اعمال، رفتار و انسانیت آن قوم و نژاد»
این سخنان وریا با بازتاب گسترده‌ای روبرو شد و کاربران فضای اجتماعی در پست‌ها و توئیت‌هایشان به آن پرداختند.
کاربری با نام سینا نوشت: « رئیس کمیته انضباطی تصور نمی‌کرد اظهارات نسنجیده‌اش اینگونه دردسرساز شود، او برخلاف عرف جامعه، وریا غفوری را با لفظ ناشایست جوان شهرستانی تحقیر کرد تا انتقادهای وی از وضعیت معیشتی مردم را پنهان کند اما حالا همان جوان شهرستانی بدون توهین، پاسخ شفافی به اظهارات حسن‌زاده داده است!»
کاربر دیگری هم با بازنشر بخشی از سخنان وریا نوشت: « آقای وریاغفوری جواب حسن زاده رئیس کمیته انضباطی را داد؛ بله من خیابان‌های تهران را هم بلد نیستم، اما به خوبی مسیر درستی و صداقت را یاد گرفته‌ام. با افتخار یک شهرستانی هستم. این زیباترین پاسخی بود که می‌شد به سخنان حسن‌زاده داد.»

> چه بر سر وریا می‌آید
غفوری پیشتر در جایی گفته «وقتی برخی مسئولین با حرف‌هاشون روی زخم مردم نمک می‌پاشن نمی‌تونم ساکت بشینم. من از چیزی نمی‌ترسم چون حرفم، حرف حقه»
این سخنان در میان تاریخ ورزش کشور تازگی ندارد اما اکنون به واسطه فضای مجازی و گسترش دنیای ارتباطات با آن به شکل دیگری برخورد می‌شود.
در تاریخ ورزش ایران افراد زیادی بوده‌اند که به مسئولان نقد‌هایی داشتند اما سر نوشت همه آنها خوب نبوده است.
بارها با علی کریمی به خاطر نقد‌هایش به سیاسیون برخورد شده، علی دایی و بسیاری از ورزشکاران و هنرمندان به علت نقد وضعیت جامعه، مورد هجمه و تنبه قرار گرفته‌اند. آخرین نمونه هم خود وریا غفوری بود که بعد از انتقاد به وزیر خارجه به فدراسیون فوتبال فراخوانده و به او تذکر داده شد.
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اظهار کردند که بیم آن می‌رود وریا نیز مثل سایر کسانی که نقد کرده‌اند از بازی در تیم ملی کنار گذاشته شود.
این سوال هم در جامعه مطرح است که سلبریتی‌هایی مثل وریا غفوری که منتقدین پرطرفداری هستند و حرف‌هایشان در جامعه خریدار دارد، حدود و ثغور نقدشان باید تا کجا باشد که خودشان آسیب ببینند و حرف دل مردم را هم بزنند ... و آیا اصلا باید به آنها اعتماد کنیم؟
کاربری تلویحا از اعتماد خود به وریا نوشت: «شاید باورش برای خودم هم سخت باشه! به خاطر وریاغفوری به تماشای فوتبال علاقمند شدم. منی که تماشای فوتبال رو وقت‌ تلف‌کردن میدونستم حالا به عشق وریای عزیز هم که شده پیگیر مسائل ورزشی خواهم بود. بیش باد امثال وریا و علی کریمی و علی دایی و...»

> سلبریتی گرایی یا نظرگرایی دیالکتیکی
کاربری در توئیتی نوشت: «هشتگ من هم یک شهرستانی هستم دفاع از حق و منکوب کردن یک حرف مزخرف است اما نهایتاً به دفاع از وریاغفوری منجر می‌شود، حضور در توئیتر به همین شدت دوگانه و به همین شدت بازی در زمین دشمن و نیازمند هوشمندیه»
این کاربر شبکه‌های اجتماعی در بخشی از نوشته خود به موضوعی مهم اشاره می‌کند. او می‌گوید که آیا ما(جامعه) می‌بایست از سلبریتی‌ها دفاع کنیم یا نکنیم.
حتما سلبریتی اگر در کنار مردم جامعه قرارمی‌گیرد بایستی با ورود به مسائل مربوط به جامعه، دغدغه اجتماعی آن‌ها را مدنظر داشته باشد و البته نباید به دلیل جذب فالوئر، کسب درآمد و... مسائل مختلف جامعه را بدون داشتن جهان‌بینی خاصی به‌چالش بکشند اگر چنین شود نتیجه‌اش می‌شود آن سلبریتی معروفی که به حمایت از یک کاندیدای ریاست جمهوری پرداخت اما به جای جذب آرا برای او موجبات ریزش‌ آرایش را فراهم کرد. اینگونه افراد ضمن سردرگم‌کردن جامعه و مردم و آسیب رساندن به آنها جایگاه خودشان را نیز متزلزل می‌کنند. از طرفی بخشی از جامعه و حتی کارشناسان رسانه و تئوریسین‌های سیاسی معتقد هستند که می‌بایست از ظرفیت اجتماعی سلبریتی‌ها استفاده و دولت‌ها برای مقبولیت و همراهی جامعه با سیاست‌هایشان، سخن خود را از زبان آنها بگویند.
برخی اما معتقدند که این شیوه رفتاری، به سلبریتی پروری و منجر به دور شدن از فرهنگ «خود اندیشه‌کردن» افراد جامعه شده و موجب می‌شود که همه چشم و گوششان به دهان افراد شهیر جامعه باشد و به تقلید کورکورانه از آنها منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری بشود.
بخشی دیگر میانه این دو نظر را می‌گیرند و می‌گویند سلبریتی‌ها به وظایف اجتماعی خود که همانا آگاهی بخشی و استفاده از ظرفیت اجتماعی خود برای بالا بردن سطح فرهنگی جامعه است، بپردازند؛ اما به‌گونه‌ای رفتار شود که جامعه این اختیار را داشته باشد که از میان آن نظرات با توجه به فهم خود انتخاب و عمل کند. به واقع به جای شخصیت گرایی به سمت عمل‌گرایی و نظرگرایی حرکت کند، یعنی بپذیرد حرف و قول سلبریتی در همه موارد درست و صحیح نیست. از طرفی این راه برای جامعه باز باشد که به هر شخصیتی نقد خود را بدون هیچ عواقبی ابراز و سخنان او را به چالش بکشد و به قول فلاسفه یک گفت وگوی دیالکتیکی بین آنها برقرار باشد.