هم روابط با ایران مهم است هم با اروپا و آمریکا

رئیس‌جمهور عراق سفر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران به کشورش را بسیار مهم عنوان کرد که برای تعمیق روابط دو کشور انجام می‌شود. برهم صالح در جمع خبرنگاران ایرانی با بیان این که این سفر در فضای بسیار مهمی انجام می‌شود، ادامه داد: اولا و قبل از هرچیز این سفر برای تعمیق روابط میان دوکشور و دو ملت انجام می‌شود. من حدود سه ماه پیش در تهران بودم و در آنجا رئیس جمهور روحانی و مقام معظم رهبری و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی از من استقبال کردند و ما گفت‌وگوهای طولانی و دقیق درباره اوضاع در عراق و روابط ایران و عراق و وضعیت منطقه داشتیم.
وی افزود: سفر رئیس‌جمهور روحانی برای تکمیل گفت‌وگوهای دو کشور و پیشبرد مذاکرات میان دوکشور خواهد بود. امیدواریم که بتواند ایستگاه مهمی برای تعمیق روابط میان دو کشور از جمله در مسائل اقتصادی و تاکید بر اشتراک‌های موجود میان دو کشور و مسائل امنیتی و سیاسی و همچنین از لحاظ رویکرد ما به منطقه باشد.
وی درخصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: من این را باید بگویم که عراق بخشی از منظومه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران نخواهد بود. شکی نیست که ما از این تحریم‌ها متاثر خواهیم شد اما قطعا جزئی از آن نخواهیم بود. عراق بر اینکه منافع ملت ایران کشور دوست و همسایه ما تامین شود اصرار دارد. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم و هر آنچه در توان داریم را به کار می‌بریم تا از سطح تنش‌ها در این رابطه کاسته و آزارهایی که به ملت دوست ایران می‌رسد کاهش یابد.
برهم صالح تاکید کرد: عراق مایل است که به ملت ایران کمک کند که آزار و اذیتی که از تحریم‌ها می‌بینند کاهش پیدا کند. عراق و منطقه از این تحریم‌ها متاثر می‌شوند اما ما براساس داده‌های موجود تلاش می‌کنیم که از آزار و اذیت ملت ایران در این زمینه کاسته شود.


وی درخصوص رفتار عربستان و آمریکا در رابطه با ایران و عراق و برنامه عراق برای حفظ استقلال در این زمینه و ایجاد توازن به خصوص با موضع‌گیری‌های تند سیاسی ترامپ که گاها بوی نظامی‌گری هم علیه ایران می‌دهد، گفت: ما می‌گوییم در گذشته عراق عرصه ای برای رویارویی سیاسی منطقه‌ای بوده است اما الان ما می‌خواهیم که عراق عرصه‌ای برای توافق‌های منطقه‌ای باشد. برای همین عراق نباید جایی برای هرگونه عمل خصمانه علیه هیچ کدام از کشورهای همسایه اش باشد. قانون اساسی ما چنین اجازه ای به ما نمی‌دهد و منافع ما هم چنین اجازه ای به ما نخواهد داد. روابط ما با کشورهای همسایه می‌تواند به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کند.

>روابط ما با آمریکا و اروپا
برای ما مهم است
وی افزود: همچنین روابط ما با آمریکا و اروپا هم برای ما مهم است. اینکه در اینجا برای شما می‌گویم در همه جا گفته‌ام: ما نمی‌خواهیم عراق عرصه ای برای رویارویی و عملی خصمانه علیه هیچ کدام از کشورهای منطقه و همسایه ما باشد. ما وارد هیچ محوری علیه هیچ کشور دیگری نمی‌شویم. مثلا می‌خواهیم ارتباط‌های ریلی ما با ایران برقرار شود و این شبکه به ترکیه و کشورهای خلیج فارس امتداد یابد. این برای عراق و ایران و کل منطقه مفید است. ما به دنبال ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی مشترک با اردن، ایران، کویت و ترکیه هستیم. ما می‌خواهیم عراق به جای اینکه گذرگاهی برای رویارویی و درگیری کشورهای منطقه باشد گذرگاه اقتصادی و تجاری مشترک باشد.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور عراق همچنین در پاسخ به این که شما سفرهای متعددی به کشورهای منطقه از جمله سعودی داشتید. آیا پیام خاصی از سعودی به ایران داشتید؟ گفت: به این سوال پاسخ نمی‌دهم. اما در همه جا در ایران،اردن، عربستان، امارات و حتی در شرم الشیخ حرف ما یک کلام بود:همین حرفی که در اینجا من به شما به روشنی گفتم ما در همه جا می‌گوییم که بدون تردید روابط ما با ایران بسیار مهم است. همانطور که روابط ما با جهان عرب برای ایران و ترکیه مهم است با یک سیاست متوازن این روابط را مدیریت می‌کنیم و به کاهش تنش و راه حل سیاسی در سوریه کمک می‌کنیم. مشکل سوریه باید براساس خواست ملت سوریه حل شود سوریه باید در مبارزه با تروریسم مشارکت داشته باشد و باید روابط اقتصادی حقیقی میان کشورهای منطقه به وجود آید.