طومارنویسی علیه وزیر جوان در شیراز

آفتاب یزد- گروه سیاسی: هر دم از این باغ بری می‌رسد! یک روز هم آرام و قرار ندارند. دولت روحانی برای آنها کابوس شده است. چراکه بعد از استیضاح‌های ماراتنی و پی در پی برخی از اعضای کابینه، جریانی در کشور به این فکر افتاده است اگر نمی‌تواند وزرایی چون وزیرارتباطات که مدت‌هاست به دلیل عملکرد و اظهاراتش وجهه مردمی پیدا کرده است را به هر طریقی از قطار کابینه دولت پیاده کند، به همین دلیل هم از مدت‌ها پیش به فکر طومار نویسی و جمع‌آوری امضا علیه آذری جهرمی در این شهر و آن شهر افتادند. چراکه برخی از منابع حکایت از این مهم دارد سه ماه پیش تیمی سه نفره از تهران عازم اهواز شدند و در آنجا با جمع‌آوری امضا طرح شکایاتی علیه وزیر جوان تنظیم کردند که این شکایات به واکنش‌های برخی مسئولان انجامید و جاویدنیا معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور از عدم تمکین آذری جهرمی به تذکرات دستگاه قضا و از احتمال انفصال از خدمت وزیر ارتباطات خبر داد. اما با این همه ماجرا تنها به اینجا ختم نشد و روز گذشته فرم‌هایی علیه جهرمی در شیراز منتشر شد که اساسا این ابهام را ایجاد کرد آیا این اقدامات سازمان یافته است و با هدف کنار گذاشته شدن وزیر ارتباطات از دولت صورت می‌گیرد؟ همچنین این پرسش را ایجاد کرد اگر برخی از اصولگرایان دولت را به دلیل تلاش‌هایش جهت گشوده شدن درب ورزشگاه‌ها به روی بانوان و مقاومت در برابرعدم فلیترینگ شبکه‌های مجازی متهم به انحراف اذهان عمومی از مشکلات موجود می‌سازند چرا خود با اقدامات حاشیه‌سازشان علیه دولت همان مسیر را دنبال می‌کنند؟! آیا جز این است که چنین روشی از سوی این جریان، پوشالی بودن این ادعاها را نسبت به دولت اثبات می‌کند؟!

>طرح شکایت دو هزار خوزستانی
علیه جهرمی


سه ماه پیش، جواد جاوید نیا معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور در گفت و گویی با مهر نخستین بار از طرح شکایت مدعی العموم و 2 هزار نفر خوزستانی علیه آذری جهرمی وزیر جوان دولت خبر داد و اظهار کرد: تذکرات متعددی مبنی بر ضرورت اجرای قوانین و مصوبات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و اجرای دستورات قضائی به وزیر ارتباطات داده‌شده بود. او افزود: متاسفانه آقای وزیر بهیچ‌کدام از این تذکرات را تمکین نکرده است. به همین دلیل احتمال انفصال از خدمت آذری جهرمی به خاطر شکایت دو هزار نفر از مردم اهواز وجود دارد. جاویدنیا ادامه داد: مردم اهواز از وزیر ارتباطات بابت عدم ایجاد بستر امن و لازم برای فضای مجازی در کشور شکایت کردند، این شکایت هم به دلیل این است که تعدادی از جوانان جذب گروه‌های تکفیری شده و درنهایت حادثه تروریستی رژه نیروهای مسلح رخ داده و عزیزانشان شهید شدند. معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: البته مردم اهواز هم از وزیر ارتباطات و هم مدیران اینستاگرام و تلگرام طرح شکایت کردند. معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور ادامه داد: ما تلاش داشتیم از هرگونه تنش خودداری کنیم، اما وقتی ‌که می‌بینیم تذکرات متعددی در خصوص حفظ حقوق مردم در فضای مجازی رعایت نمی‌شود و منافع کشور بر باد می‌رود مجبور شدیم که طرح شکایت را انجام دهیم.

>واکنش جهرمی
به اظهارات معاون دادستان کل کشور
بر این اساس، سخنان معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور درباره شکایت دو هزار نفر خوزستانی علیه وزیر ارتباطات و احتمال انفصال از حکم خدمتش با واکنش محمد جوادآذری جهرمی روبرو شد. او در حاشیه افتتاح آزمایشگاه تست‌های ماهواره در جمع خبرنگاران تنها به این جمله بسنده کرد و گفت: «از ۶صبح تا ۱۱شب مشغول کاریم تا در شرایط دشوار اقتصادی، گره‌ای از مشکل مردم باز کنیم. بخصوص بحث توسعه زیرساخت‌های اشتغال در بخش فناوری اطلاعات، وقتی برای پرداختن به این حواشی نمانده و توجه به این حواشی به سود مردم نخواهد بود.»

>پشت پرده شکایات علیه وزیر
ماجرای شاکی مدعی العموم و شکایت دو هزارنفر اهوازی از کجا آب می‌خورد؟ آیا به راستی شکایتی با خواسته خود مردم خوزستان در کار بود یا هدف تخریب وزیر جوان در نزد دوستدارانش و در نهایت فراهم کردن زمینه برای کنار گذاشتن او از دولت بود؟ بر این اساس، پس از رسانه‌ای‌شدن این ماجرا و واکنش وزیر ارتباطات، روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در برنامه «تب‌وتاب» تلویزیون مدعی بارداری دختر ۱۲ساله با ۲۰۰۰مگ اینترنت رایگان شد که این اظهارات جنجالی او با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی روبه‌رو شد. او که تقریبا یک ساعت درباره آسیب‌های فضای مجازی غیر کنترلی در برنامه «تب تاب» تلویزیون صحبت کرد تنها 59 ثانیه از آن بریده و دست‌به‌دست در فضای مجازی چرخید و طوفان به پا کرد. با این همه، ماجرا به این جا ختم نشد و کمی پس از اظهارات جنجالی این کارشناس در برنامه تلویزیونی «تب تاب» احتمال داده شد که او و دو نفر دیگر در پشت پرده ماجرای شکایت دوهزار نفر اهوازی علیه جهرمی آذری وزیر ارتباطات روحانی بوده‌اند. در واقع ماجرا بدین گونه بوده است که تیمی سه نفره از تهران عازم اهواز شدند. با همراهی برخی افراد محلی، به بیش از 300 مسجد مراجعه و پس از تلاش،
حدود 600 تا 700 نفر طومار تهیه شده توسط این گروه را امضا می‌کنند. در این طومار، ادعا شد که کم‌کاری وزارت ارتباطات در مسدودسازی تلگرام، عامل بروز جنایت داعش در اهواز و شهادت جمعی از نیروهای مسلح در رژه است!

>شکایت از جهرمی در شیراز
اگرچه دیروز روح الله مومن نسب دبیرکل جبهه‌ انقلاب اسلامی در فضای مجازی، طی گفت و گو با سیتنا پیرامون خبر سایت جماران، حضور خود و دو تن دیگر در اهواز برای جمع‌آوری طومار و امضا جهت محاکمه‌ وزیر ارتباطات را تکذیب کرد و گفت: «مردم اهواز خودشان این کار را انجام داده‌اند. امام جمعه‌های اهواز صراحتا اعلام کردند که از خون جوانانمان نمی‌گذریم و مردم اهواز نیز نسبت به این قضیه اعتراض دارند.» اما با توجه به اتفاقاتی که در شیراز در حال رخ دادن است، همچنان این ابهام وجود دارد که آیا به راستی این شکایات توسط خود مردم علیه وزیر ارتباطات صورت می‌گیرد یا اقدامی سازمان یافته است؟! زیرا روز گذشته فرمی در برخی از رسانه‌های کشور منتشر شد که این فرم از اقداماتی جریانی و سازمان یافته علیه وزیر جوان دولت در شیراز حکایت می‌کرد. این فرم در ابتدا به نام خانوادگی و شماره ملی فرد اختصاص یافته بود و در ادامه با اشاره به بندهایی نظیر عدم جلوگیری انتشار محتوای توهین‌آمیز علیه اسلام و قرآن، سوء مدیریت و عدم جلوگیری از انتشار فیلم و عکس‌های مستهجن، عدم اجرای دستور قضائی و مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام وزیر ارتباطات را محکوم کرد و در پایان از مسئولان مربوطه خواسته شده بود که خواهشمند است نسبت به تعقیب به ویژه وزیر ارتباطات اقدام لازم را به عمل آورید!

>تلاش‌های معکوس
برای به چالش کشاندن دولت
در حالی که کشور در شرایط عادی به سر می‌برد و بخش‌هایی از جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی در تنگنا هستند، گروه‌هایی که با دولت زاویه دارند به بهانه‌های مختلف درصددند که چوب لای چرخ دولت بگذارند و ادامه کار را برای روحانی و کابینه‌اش بیش از این هزینه‌ساز کنند. به همین دلیل هم پس از استیضاح‌های پی در پی برخی از وزرای دولت و دور ساختن یاران نزدیک روحانی از دولت چون علی ربیعی وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی، اقدامات سازمان یافته‌ای نظیر طومارنویسی و جمع‌آوری امضا علیه آذری جهرمی را طی سه ماه گذشته تا به امروز آغاز کرده‌اند تا به نحوی وزیر ارتباطات را هم از کابینه شیخ دیپلمات جدا سازند. حال آنکه، این جریان خاص که همواره دولت را با مسائلی چون ضرورت گشوده شدن درب ورزشگاه‌ها به روی بانوان و عدم فلیترینگ شبکه‌های مجازی و گردش آزاد اطلاعات، متهم به انحراف اذهان عمومی از مشکلات موجود می‌سازند خود با اقدامات سازمان یافته‌ای چون جمع‌آوری امضا و شکایت علیه وزیر این میدان را مهیا می‌سازند. به عبارتی این جریان خود با چنین اقداماتی به دنبال انحراف افکار عمومی هستند. از این رو، پرسش اساسی اینجاست اگر به راستی برخی از اصولگرایان نسبت به تلاش‌های دولت جهت گشوده شدن درب ورزشگاه‌ها به روی بانوان و مقاومت در برابرعدم فلیترینگ شبکه‌های مجازی انتقاد دارند و دولت را به انحراف اذهان عمومی از مشکلات متهم می‌کنند چرا خود با اقدامات حاشیه سازشان علیه برخی از اعضای کابینه همان راهی را می‌روند که دولت دنبال می‌کند؟! حال آنکه، چنین روشی از سوی این جریان نخست پوشالی بودن این ادعاها را نسبت به دولت اثبات می‌کند و سپس این جریان با اقدامات شان، این مطالبات را در نزد افکار عمومی بیش از آنکه منفی جلوه دهند برعکس جدی تر و مهم تر نشان می‌دهند؟! علاوه بر این، تلاش‌های سوء علیه وزیر جوان دولت نه تنها که راه به جایی نمی‌برد بلکه حتی برعکس جامعه را بیش از پیش به این نتیجه می‌رساند که اگر تا به امروز شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام فیلترینگ نشده، حاصل تلاش و مقاومت روحانی و وزیر ارتباطات است، این مهم خود علی‌رغم همه مشکلات موجود از سوی دولت روحانی، تا حدی رضایت خاطر در میان افکارعمومی ایجاد می‌کند. آیا بهتر نیست کار را به مسئولان مربوطه سپرد و حاشیه‌سازی‌ها کمتر شود.