انتقال پیام ازدواج در حال تغییر

پدیده‌ها‌ی فرهنگی چه مثبت باشند و چه منفی، راه‌حل‌ها‌ی پلیسی و برخورد‌ها‌ی قهری ندارند! اینکه هر دستگاهی سعی می‌کند به صورت قهری با این قضایا برخورد کند تنها نشانه استیصال ما در مقابل پدیده‌ها‌ی فرهنگی است. این پدیده‌های فرهنگی به‌طور واقعی، چه مورد علاقه ما باشند و چه مورد علاقه
ما نباشند وجود دارند؛ برای مثال در یک کلیپی دیدم که در شهر مقدس مکه آقایی زانو زده و از خانومی تقاضای ازدواج می‌کند و کسی هم آن‌ها‌ را دستگیر نکرد آن هم در کشور عجیب و غریبی مثل عربستان سعودی! می‌خواهم بگویم که این پدیده‌ها‌ به‌هیچ‌وجه راه حل‌ها‌ی پلیسی برنمی‌تابد، از طرف دیگر این کار اصلا غیر قانونی نیست! بارها در کوچه و خیابان اتفاق افتاده که شخصی از شخص دیگری تقاضای ازدواج کرده و رفته‌اند تا مراحل قانونی را طی کنند و زن و شوهر شوند! این موضوع به صورت خاص چه منع قانونی دارد؟ این را هم باید مدنظر قرار داد که آنچه که در غرب اتفاق می‌افتد الزاما همگی بد نیست! بعضی موارد آن هم ممکن است مثل این موضوع زیبا باشد که در یک جامعه مرد سالار که همیشه از بالا به پایین نگاه می‌کنیم یک مرد جلوی همسر آینده اش زانو بزند و از او تقاضای ازدواج که یک امر قانونی، عرفی، شرعی، علمی و منطقی است، داشته باشد؛ واقعا این چه زشتی دارد؟ کجای آن با شرع و قانون منافات دارد؟
این در حالی است که اساسا دنیای بچه‌ها‌ی دهه‌هفتاد و هشتاد با کسانی که در دهه 50 به قبل
متولد شده‌اند، بسیار متفاوت است! ما باید جوانانمان را درک کنیم آن هم دقیقا در دوره ای که کسی زیر بار ازدواج نمی‌رود و افرادی اصلا حاضر به ازدواج نیستند، چنین کارهایی می‌تواند تبلیغ ازدواج به شمار بیاید و بسیار ارزشمند است. ما باید آن‌ها‌ را توجیه کنیم که با در نظر گرفتن قواعد و اصول فرهنگی و جامعه ما به این موضوع بپردازند. این طور که در کلیپ هم مشخص است کسانی که اطراف این دونفر ایستاده‌اند آن‌ها‌ را تشویق می‌کنند این یعنی اساس جامعه نیز این موضوع را قبول دارد و مشکل تنها بخشی از جامعه است.
واقعیت جامعه ما در حال حاضر همین است که دختر و پسر در ابتدا با هم آشنا می‌شوند و بعد خانواده‌ها‌ را با هم آشنا می‌کنند، دیگر زمان این گذشته که خانواده‌ها‌ بخواهند دختر و پسر را با هم آشنا کنند! حالا تنها همان نماد و آن زانو زدن مشکل ایجاد کرده است؟ به عقیده من این موضوع نیز مثل خیلی از پدیده‌ها‌ی اجتماعی دیگر بعد از مدتی جا می‌افتد و مبارزات فیزیکی با این قضیه نه تنها مشکل را حل نمی‌کند و حتی به نظر من بیشتر هم می‌کند! به لحاظ روانشناسی اجتماعی اگر این کلیپ منتشر نمی‌شد همان کسانی که در پاساژ بودند از جزئیات آن آگاهی می‌یافتند اما حالا که منتشر شده است 80 میلیون نفر از آن مطلع هستند و در مورد آن گپ و گفت می‌کنند! با این اوصاف یقین بدانید دوباره این اتفاق در جای دیگری رخ خواهد داد کما اینکه بارها پیش از این اتفاق افتاده بود. اگر کسی دختری را می‌خواهد و به این شکل ابراز محبت می‌کند نه تنها نباید توی ذوقش زد بلکه باید آنها را تشویق کرد تا جوانانمان به سمت ازدواج ولو با نماد‌ها‌ی مختلف بروند؛ در طول تاریخ هیچ وقت انتقال پیام ازدواج در کشور ما به یک شکل ثابت رخ نداده و در ادوار مختلف متفاوت بوده است، در حال حاضر نیز این روند در حال تغییر است؛ چه من و شما دوستش داشته باشیم و چه دوستش نداشته باشیم!