جدل یک سلبریتی و نماینده مجلس بر سر کودک همسری

رئیس کمیسون قضایی مجلس خطاب به مهناز افشار گفت: در سلول‌های صدامی‌تنها در یک روز 500 ضربه کابل تو پر با شوک الکتریکی خوردم که اگر خانم افشار یکی از این ضربه‌ها را می‌خورد دیگر طاقت حرف زدن نداشت و مهناز افشار در پاسخش نوشت:
۵۰۰ ضربه شلاق شما از اختیارتون بوده اما طبیعت زنانگی اختیاری نیست پس قابل قیاس هم نیستند

آفتاب یزد- گروه شبکه: بعد از متوقف شدن طرح افزایش سن ازدواج کودکان از 13 سال به 16 سال در کمیسون قضایی مجلس، مباحث پیرامون آن در میان آسیب شناسان جامعه، اعضای کمیسون قضایی، فعالان اجتماعی و حقوق زنان و حتی سلبریتی‌ها بالا گرفت و نقد‌های بسیاری نسبت به متوقف شدن این طرح در کمیسون قضایی، مطرح شد.


این بار چالش میان مهناز افشار بازیگر معروف و حسن نوروزی نماینده مجلس حاشیه‌ساز شد و بازتاب‌های بسیاری را به دنبال داشت.
چندی پیش حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به منتقدین و مخالفان کودک همسری گفته بود: «من متوجه نمی‌شوم چرا عده ای اصرار دارند سن ازدواج را بالا ببرند. دخترانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند کمتر طلاق می‌گیرند و در زایمان کمتر مرگ و میر دارند و زندگی بهتری دارند و این موضوعات در آمارهای مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال مشهود است.»
او همچنین درباره ادعای مدافعان طرح کودک همسری مبنی بر هشدار پزشکان زنان درباره ازدواج دختران در سنین 13 و 14 سالگی گفته بود همه کارشناسان پزشک هستند و ما در اینجا باید بحث اسلام را مد نظر قرار دهیم ، ممکن است کسی 50 سال سن داشته باشد اما از نظر فیزیولوژیکی ضعیف باشد و از اساس نتواند ازدواج کند یا ازدواج موفقی داشته باشد. در مقابل ممکن است دختری 14 سال سن داشته باشد و از نظر فیزیولوژیکی بتواند ازدواج کند.
این سخنان نوروزی که اواخر بهمن‌ماه خود منشا جنجال تازه‌ای در شبکه‌های اجتماعی شده بود با واکنش مهناز افشار روبرو شد، افشار که همواره اظهار نظرهایش حاشیه‌ساز و جنجال‌آفرین می‌شود خطاب به نوروزی در توئیتش مطالبی را مطرح کرد.

> تازه شدن یک جنجال قدیمی
بعد از گذشت حدود یک‌ماه از این پاسخ مهناز افشار، حسن نوروزی که او هم از نمایندگان مجلس است، به تازگی نسبت به این توئیت مهناز افشار واکنش تندی نشان داده و گفت: «آنچه در کمیسیون مورد مخالفت واقع شد تغییر کف سن ازدواج از 13 سال به 16 سال بود در حالیکه برخی موضوع ازدواج دختر 9ساله و 11 ساله را مطرح می‌کنند که از اساس ارتباطی به این موضوعات ندارد کما این که خانم افشار با فرافکنی در مقابل این مسئله موضع گرفتند. خانم افشار از بنده پرسیده اند که مگر آقای نوروزی تا به حال زایمان کرده است یا دوره‌ای را گذرانده که در خصوص مسائل زنان اظهارنظر می‌کند.»
نوروزی که پیشتر در واکنشی جنجالی اذعان کرده بود مادربزرگش در سنین کم ازدواج کرده و حتی با وجود زایمان‌های زیاد هیچ مشکلی برایشان پیش نیامده است با اشاره به توئیت مهناز افشار اظهار داشت: «موضوعاتی همانند زایمان کردن و ... مسائلی طبیعی است و مربوط به جسم و جان انسان است اما بنده نیز از ایشان می‌پرسم آیا خانم افشار که درد زایمان را برای بنده مدنظر قرار می‌دهند تابه‌حال ۵۰۰ ضربه شلاق با کابل برقی در یک روزه خورده‌اند که در خصوص مقوله درد بنده را متهم به ندانستن می‌کنند.»
نوروزی با مقایسه درد زایمان با شلاق و کتک خوردن با لحنی که برخی از کاربران آن را تهدیدآمیز دانستند، افزود: «من هم در ایام مبارزات ستم شاهی در زندان‌های ساواک شکنجه شده ام و هم در سلول‌های صدامی‌تنها در یک روز 500 ضربه کابل تو پر با شوک الکتریکی خوردم که اگر خانم افشار یکی از این ضربه‌ها را می‌خورد دیگر طاقت حرف زدن نداشت. خانم افشار باید بداند که خداوند جسم زنان را طوری قرار داده است که دوره‌ای را بگذارنند و کنترل طبیعی طبع خانم‌ها است و خود این یعنی آمادگی برای بارداری، بنابراین صحبت‌های خانم افشار چندان مبنای منطقی ندارد.»

> واکنش به سخنان سخنگوی کمیسیون قضایی
سخنان نوروزی بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد و واکنش‌هایی را به دنبال داشت.
اما پیش از هر کسی مهنار افشار به گفته‌های این نماینده مجلس واکنش نشان داد و در توئیترش نوشت: « تحمل هر دردی سخته. اما درد یک امر غیر اختیاری با دردی که از
اختیار میاد زمین تا آسمان فرق داره.
۵۰۰ ضربه شلاق شما از اختیارتون بوده اما طبیعت زنانگی اختیاری نیست پس قابل قیاس هم نیستند. اما اگر منظورتون دعوت من به چشیدن درد شماست، بله درک می‌کنم.»
بعضی از کاربران هم بدون توجه به دعوای نوروزی و افشار تلاش داشتند که کودک همسری را موضوع مهم‌تری نسبت به جنجال این دو سلبریتی بدانند.
کاربری نوشت: «جای تاسف داره که ایشون چنین دردی رو تحمل کردن ولی حالا بهتر باید بدونن که یه دختر کم سن و سال نمیتونه و نیاید چنین درد و رنجی و تحمل کنه اگر ما درد کشیدیم به این معنی نیست که پس دیگرانم میتونن درد بکشن.»
مهراب قاسم‌خانی فیلمنامه نویس هم در واکنش به سخنان نوروزی در صفحه اینستاگرام خود با خطاب قرار دادن او، نوشت: « جناب نوروزی عزیز! وقتی این جواب رو می‌دادید، یکم به منطقش هم فکر کردید؟ یا لذت با خاک یکسان کردن این مهناز افشاره باعث شد یادتون بره؟ البته می‌تونم حس کنم که یهو از این پاسخ که به فکرتون رسید به هیجان اومدید، ولی کاش اقلاً قبلش با یکی یکم مشورت می‌کردید.
استاد جان، ممنون، فهمیدیم که شما پونصد تا کابل برق خوردید و با درد آشنا هستید، ولی واقعاً جای تبلیغ این روحیه و معرفی شخصیت قهرمانانه‌تون اینجا نبود. تاوان درد شلاقی که شما تحمل کردید رو که قرار نیست دختران خردسال بدن. اون یه چیز دیگه‌ست، این یه چیز دیگه...
استاد گرامی، اون کابلی که شما دردشو تحمل می‌کردید، هیچ ارتباطی به دختری که قبل از تجربه لذت کودکی، باید درد زایمان رو تجربه کنه نداره. دردی که شما تحمل کردید، نتیجه انتخاب خود شما بوده. اما دردی که این کودکان تحمل میکنن انتخاب خودشون نیست... انتخاب شماست... متوجه شباهت خودتون با اون کابل برق نمی‌شید؟»
کاربری هم در زیر این توئیت افشار نوشت: «فرق است بین درد بیرونی و درد درونی دردی که در ذات تو نیست و دردی که در ذات توست. دردی که تقصیر توست و دردی که تقصیر تو نیست. فرق است برادر فرق است.»
کاربران شبکه‌های اجتماعی با عنوان اینکه
باید این طرح کارشناسی شود و از
شخصی سازی آن پرهیز شوند گفتند که آنچه که این وسط مغفول مانده کودکانی هستند که در سنین پایین به ازدواج‌های ناخواسته تن می‌دهند.
جوانه دلشاد، کاربر توئیتری نوشت: «من خیلی خندیدم از جواب بی ربطشون. و مهناز عزیز که نوشت اگه منظورتون اینه که درک کنم، درک می‌کنم.»
کاربری هم خطاب به مهناز افشار نوشت: «خیلی بی منطق و متعصبانه از هم صنفان خود دفاع می‌کنید!!!! خانم افشار به خودشون اجازه میدن تو کار همه از جمله پزشکان، داروسازان، سیاستمداران و...دخالت کنند بعد به نماینده منتخب مردم توهین کنند که شما هیچی از ویژگی‌های زنانه نمی‌دانید!!!»
یکی از کاربران توئیتری به موضوعی اشاره داشت که مورد قبول حسن نوروزی نیست. او نوشت: «البته یه مشکل اساسی هست که هرکسی درمورد تخصص خودش باید نظر بده. این مسئله رو باید کارشناسا درموردش نظر بدن.»
شاید این جنجال آفرینی‌ها بتواند برای مطرح و برجسته کردن مسائل اجتماعی مفید باشد اما به طور قطع نمی‌تواند گره‌ای از گره‌های اجتماعی را باز کند. راه حل نهایی رجوع به متخصصان برای حل معضلات اجتماعی است کاری که مسئولان ما کمترین توجه را به آن دارند و همین موضوع باعث می‌شود سلبریتی‌ها که آنها هم اغلب نگاه کارشناسانه ندارند به این مسائل ورود پیدا کنند. شاید هنرمندان و فعالین اجتماعی بتوانند بلندگوی صدای دردمند مشکلات اجتماعی باشند اما حل‌کننده آن نیستند و از طرفی باید با استفاده از پتانسیل اجتماعی خود به جای شخصی کردن مسائل آنها را تبدیل به دغدغه اجتماعی کنند.