آخرین روزها ازعمرِ گوگل پلاس

داستان پر فراز و نشیب گوگل پلاس به
سال 2010 برمی‌گردد؛ در سال 2010 گوگل
به عنوان پرکاربردترین مرورگر جهانی و در عرصه بلامنازع خود برآن شد تا یک شبکه اجتماعی بزرگ راه‌اندازی کند تا در دنیای شبکه‌های اجتماعی تهدیدی علیه فیس‌بوک باشد.
یک سال بعد، شایعاتی مبنی بر رونمایی از پروژه جدید گوگل در بین اصحاب رسانه منتشر شد. در آن سال شرکت گوگل از یک شبکه اجتماعی جدید تحت عنوان گوگل پلاس پرده‌برداری نمود و این شبکه اجتماعی را «بزرگ‌ترین تهدید علیه بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی فعلی» یعنی «فیس‌بوک» دانست.گفتگوهایی که از سال 2010 تا 2011 با ده‌ها تحلیل‌گر صورت گرفت خبر از ترسِ گوگل مبنی بر ربوده شدن کاربران و کارمندان خود توسط فیس‌بوک می‌داد. از همین‌رو غول جستجو به صرافت افتاد تا شانس پیروزی خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز بیازماید. مسئولان شرکت گوگل، براین باور بودند که «گوگل پلاس» فراتر از یک محل برای انتشار عکس‌ها و نوشته‌ها خواهد بود و این شبکه اجتماعی در آغاز کارِ خود به صورت دعوت‌نامه‌ای عضوگیری می‌کند و در ادامه راه و با کسب موفقیت به ثبت‌نام عمومی خواهدپرداخت.


ویک گاندورتا، یکی از مدیران ارشد گوگل، که در شبکه‌های اجتماعی و وب تخصص دارد، و به مدت یک سال و نیم روی پروژه گوگل پلاس کار می‌کرده است، در رابطه با این پروژه گفته بود:«اشتراک‌گذاری آنلاین نیاز جدی به بازبینی و خلق شیوه‌های تازه دارد. زمان تغییر شیوه‌های فعلیِ به‌اشتراک‌گذاری، که چندان کارآمد نیست، فرارسیده و گوگل پلاس اولین گام عملیِ جدیِ ما برای اعمال این تغییرات است.»
ویک گاندورتا با شعار «یا به سراغ توسعه یک شبکه اجتماعی بروید یا ریسک بر فنا رفتن همه چیز را به جان بخرید» مدیران ارشد شرکت گوگل را برای ساخت یک شبکه اجتماعی جدید متقاعد کرد.
در دسامبر 2018 و تنها پس از هفت سال از راه‌اندازی قابلیت جدید گوگل، برخلاف استقبال چشمگیر کاربران در ماه اول، این پروژه عظیم به شکست خورد. در سال 2018 گوگل اعلام کرد که اطلاعات شخصی 52 میلیون کاربر لو رفته
است و کاربران تا فوریه 2019 فرصت دارند
تا از عکس‌ها و ویدئوهای شخصی خود در
گوگل پلاس بکاپ گرفته و با گوگل پلاس خداحافظی کنند .
اگر لورفتن اطلاعات شخصی کاربران( همچون نام، سن، شغل، ایمیل و...) را کنار بگذاریم،
عدم نوآوری در ساختار گوگل پلاس از دلایل عمده شکست این شبکه اجتماعی بود. تا آنجا که به
اعتقاد برخی از کارکنان شرکت گوگل، این شرکت بیش از آنکه دغدغه نوآوری و ابتکار در عرصه شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد، می‌خواست نزدیک‌ترین نمونه به فیس بوک باشد.
گوگل با تهدیدی که از ناحیه فیس بوک با کاربران واقعی و فعال احساس نمود، خلاقیت و نیاز کاربران را به کلی فراموش کرده و بدون برخورداری از یک استراتژی مشخص با سرعت به پیش رفت و با همان سرعت به دیوار کوبیده شد.
به تعبیر یکی از کارمندان گوگل، پروژه
گوگل پلاس: «دیوانگی مطلق بود؛ بهترین راه برای آنکه در معرض توجه ویک گاندورتا قرار بگیرید این بود که سرعت بالایی داشته باشید. به نظر من، وی باید بیشتر روی استراتژی‌های خود فکر می‌کرد.»
انتقادی که بیش از همه به گوگل پلاس وارد بود، «تکرار دوباره فیس بوک» بود. صاحب‌نظران براین عقیده بودند که مردم نیازی به دو فیس بوک نداشتند و فیس بوک تمام نیاز آنان را برطرف می‌نمود، به ویژه که کاربران به فضای آن عادت کرده بودند. در میدان رقابت شبکه‌های اجتماعی، توفیق نهایی با شرکتی است که نیاز و سلیقه مخاطبانش را درک کند و کاربران خود را به مثابه انتخاب‌کنندگان و سنجش‌گرانی آگاه درنظر گیرد. چه بسیار شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های نوین که پس از مدت کوتاهی با عدم استقبال مردم مواجه شده و به سرعت از میدان رقابت کنار گذاشته شدند؛ گوگل پلاس یکی از همین شبکه‌های اجتماعی است.
سخن کنت واکر، یکی از مشاوران عمومی گوگل، حال این روزهای گوگل پلاس است: «پلاس در میان یکی از دردآورترین محصولات ناموفق گوگل قرار گرفته است.»