سکه و ارز کاهشی شدند

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: به دنبال جهش قیمت سکه و ارز طی روزهای گذشته، سرانجام دیروز چهارشنبه قیمت این اقلام روند نزولی به خود گرفت و کاهش یافت.
دیروز نرخ دلار در صرافی‌های دولتی با‌اندکی کاهش نسبت به روز سه شنبه کاهش یافت و بار دیگر وارد کانال ۱۳ هزار تومان شد.
نرخ فروش دلار در صرافی‌ها در ساعات میانی روز قبل کاهشی صد تومانی را نسبت به صبح تجربه کرد. صرافی‌ها هر دلار را از مردم ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند و در بازار آزاد به قیمت ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.
صرافان می‌گویند مهمترین دلیل افزایشی‌شدن نرخ دلار در بازار آزاد، اعلام تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران است اما به نظر می‌رسد با افزایش عرضه ارز، بحران اولیه فروکش


کرده است. هر یورو دیروز در صرافی‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان فروخته شد در حالی که صرافی‌ها هر یورو را ۱۵هزار و ۴۵۰تومان خریداری می‌کردند. همچنین هر یورو در بازار آزاد ۱۶هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورد.
همچنین کاهش قیمت دلار در بازار، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی را نیز با کاهشی قابل توجه روبرو کرد.
در حالی که سه شنبه هر قطعه سکه بهار آزادی به حدود ۵ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسیده بود دیروز چهارشنبه بهای این کالای سرمایه ای با برگشتی آشکار در محدوده ۴ میلیون و ۸۹۰هزار تومان ایستاد.
بر این اساس به کف رسیدن تقاضا در کنار افزایش عرضه عامل دیگر کاهش قیمت‌ها در بازار تلقی می‌شود.
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز دیروز به ۴ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه نیز به ۲ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان و ربع سکه به یک میلیون و ۷۳۹ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۴۷هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورد.
خاطر نشان می‌شود به دنبال افزایش تنش‌های تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا، ارزش دلار در برابر همتایانش در جهان کاهش یافت.