معانی سفر عمران خان به ایران

گفته می‌شود که عمران خان اردیبهشت‌ماه به ایران می‌آید. البته علی رغم اینکه او از نزدیکترین نخست وزیرها به ارتش پاکستان است اما بازهم باید گفت که وی جهت‌گیری‌های خارجی مستقل ندارد. اگر این مسئله را مورد توجه قرار دهیم، بنابراین نباید حساب ویژه‌ای روی شخص عمران‌خان باز کنیم چرا که تصمیم نهایی با ارتش پاکستان و فرماندهان نظامی است.
بنابراین به نظر می‌آید که سفر عمران خان به ایران به این معناست که کل حاکمیت پاکستان از ارتش تا نهادهای اصلی قدرت به این نتیجه رسیده است که با توجه به مجموعه شرایطی که در ارتباط با افغانستان و مناسبات عربستان سعودی و آمریکاست، مناسبات با ایران نیز باید گسترش یابد. از دیدگاه نگارنده در حال حاضر شرایط نسبت به ماه‌ها‌ی گذشته در ارتباط باتقویت مناسبات پاکستان و ایران مساعدتر است، حتی پاکستان اگر بتواند نوعی میانجیگری بین عربستان و ایران انجام دهد تا تنش‌ها‌ کاهش بیابد به نفع کشور خودش گام بزرگی برداشته است .
به نظر می‌رسد عمران خان با چندین سفری که به عربستان سعودی کرده است و بعد هم با جلساتی که با ارتش داشته یکسری هماهنگی‌ها‌را انجام داده تا مشکلاتی را در این زمینه حل کند. اما درباره سایر موارد مهمی که دردیدار دوجانبه عمران خان با مقامات ایرانی مطرح می‌شود، باید گفت مهم‌ترین مسئله امنیت مرزی دو کشور است که ایران بسیار روی این مسئله حساس است. با توجه به اینکه گروه‌ها‌ی ضد سیستمی ایران درپاکستان مقر پیدا کرده‌اند ایرانی‌ها‌ معتقدند که پاکستانی‌ها‌ می‌توانند این گروه‌ها‌ را جمع کنند در حالیکه مشهور است سیاست پاکستان جمع کردن این گروه‌ها نیست بلکه از این نیروها به عنوان یک اهرم علیه کشورهای همسایه استفاده می‌کند.
بنابراین قطعا یکی از موضوعات جدی بین نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران بحث امنیتی است. مطلب دیگر موضوع روابط اقتصادی است؛ با توجه به اینکه ایران با تهدیداتی بعد از تحریم‌ها‌ روبه‌رو شده است این انتظار را دارد تا مناسباتش با کشورهای همسایه شکل جدی تری پیدا کند. در این رابطه فعال کردن مناطق مرزی و توافقات برای مناطق آزاد تجاری جزو اولویت‌ها‌ی دو کشور است.