باید و نبایدهای بیمه اجباری منازل

بحثی که اخیرا در خصوص ضرورت بیمه اجباری منازل مطرح شده تقریبا شبیه موضوع بیمه شخص ثالث خودروهاست که می‌تواند پوشش جامعی از خسارات وارده به مردم را در بربگیرد.
چنانچه می‌دانیم در بیمه خودرو، بحث دیه و خسارات مالی مطرح است که در بیشتر موارد پرداخت این خسارات از عهده و توان مردم خارج است و در این میان بیمه‌ها‌ با حضور در این وادی نقش موثری را در کاهش فشار به مردم ایفاء می‌کنند.
بیمه منازل در برابر سیل و زلزله قطعا مبلغ بالایی را به مردم تحمیل نمی کند، گرچه اگر کسانی بخواهند پوشش جامعی شامل حالشان شود، باید مبالغ بیشتری پرداخت کنند و مثلا احشام، اقلام و اموال بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار دهند تا در صورت وقوع حادثه، خسارت کامل تری هم دریافت کنند.
در حال حاضر دولت هم پای کار آمده و بخصوص بعد از سیلاب اخیر در کشور قصد دارد با تشویق و اجبار مردم به بیمه منازل، از شدت خسارات وارد به اقتصاد کشور بکاهد؛ چرا که در اصل، پیوستن افراد بیشتری از شهروندان به این بیمه در واقع موجب تقویت اقتصاد ملی می‌شود.


البته قطعا دولت برای کسانی که توان پرداخت بیمه ندارند مثل مددجویان بهزیستی و کمیته امداد،
مساعدت‌ها‌یی را در پرداخت بخشی از حق بیمه یا کل آن تقبل خواهد کرد اما در اصل موضوع نباید شک کرد که اجباری شدن این نوع بیمه قطعا به نفع اقتصاد کشور خواهد بود گرچه ممکن است بخشی از مردم ناتوان از پرداخت باشند اما خوب است کسانی که توان پرداخت دارند با واریز حق بیمه خود ، منزل و اموال خود را در برابر خطرات و بلایای طبیعی حفظ کنند.
البته باید دقت کرد اگر دولت بخواهد بخشی از حق بیمه‌ها‌ را پرداخت کند، ، باید مراقب بود که کار به جایی نرسد که از دولت یک بدهکار کلان به بیمه‌ها‌ ایجاد شود، چون این امر به ضرر خود مردم خواهد بود به این دلیل که ممکن است با
بدهکار بودن دولتها ، بیمه‌ها‌ توان پرداخت خسارت را در صورت ایجاد بحران نداشته باشند پس بهتر است مردم تا جایی که در توان دارند خودشان به این موضوع ورود کنند.