انتخابات شورایاری بهانه تخريب شوراي‌شهر!

آرمان: انتخابات شورایاری که به‌زودی برگزار می‌شود تفاوت‌هایی با انتخابات‌های پیشین خودش دارد و به نوعی توجهات بیشتری را معطوف به خود کرده است. گرچه بارها تاکید شده که انتخابات شورایاری‌ها نباید سیاسی باشد، اما برخی از این فرصت انتخاباتی به نوع دیگری استفاده می‌کنند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است. نخست اینکه طیفی درصدد جبران شکست خود در انتخابات شورای شهر پنجم تهران است؛ انتخاباتی که تمام کرسی‌های آن با رأی مردم به آگاهان به موضوعات آبادانی شهری و تسهیل زیست در کلانشهر تهران که دارای گرایش اصلاح‌طلبانه بودند تعلق گرفت. نباید چنین ادعایی را داشت که اصلاح‌طلبان در انتخابات سیاسی حائز کرسی‌های بهشت شدند بلکه عملکرد ضعیف اصولگرایان در شورای شهر قبلی بود که سبب رأی پایتخت‌نشینان به کاندیداهای دیگر شد. در چنین شرایطی طبیعی است که بازماندگان از ورود به بهشت درصدد آن باشند تا از یک سو جاده ورود به شورا را برای طیف پیروز در شورای شهر مسدود کنند و از سوی دیگر درصورت راهیابی به شورایاری از آن به عنوان یک رزومه موثر در انتخابات‌های بعدی استفاده کرده و اینگونه القا کنند که عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران سبب تغییر رأی پایتخت‌نشینان شده است.
ورود به شورا از هر راهی
پروژه دیگر نیازمند «ورود به شورا از هر راهی» چنین است که با طرح ادعاهای قابل تامل توسط دلواپسان و گاه شکایت از برخی اعضای شورای شهر مانند سیدمحمود میرلوحی، محمدجواد حق‌شناس، الهام فخاری و ناهید خداکرمى سعی در رسیدن به هدف خود دارند. نمی‌توان دستگاه قضا را به سبب این احضارها مورد انتقاد قرار داد چرا که وظیفه آنها رسیدگی به شکایات است. طیفی که از راهیابی به شورای شهر باز مانده و طیف دیگری که نگران علنی شدن عملکرد خود در بهشت هستند وقت خود را صرف متهم نشان دادن اعضای شورای شهر می‌کنند تا از این طریق چنین وانمود کنند که در انتخابات شورایاری نباید به کاندیداهایی رأی داد که به رغم توانایی دارای گرایش اصلاح‌طلبی هستند. اما بخش دیگری از هجمه‌ها به اعضای شورای شهر از سوی مدعیان اصلاح‌طلبی صورت می‌گیرد. آنانی که ادعای اصلاح‌طلبی خود را در بوق و کرنا می‌کنند اما زمانی که موعد انتخابات می‌شود وحدت و عملکرد واحد برای آنها به مثابه یک طنز نمود پیدا می‌کند. این طیف را نمی‌توان اصلاح‌طلب واقعی نامید بلکه افرادی هستند که مواضع خود را مطابق شرایط تغییر می‌دهند و درصدد هستند حتی اگر نتوانند در لیست انتخاباتی حضور داشته باشند اما در ایجاد شکاف و تفرقه در جریان اصلاحات تلاش کنند. اشتباه این طیف اصلاح‌طلب‌نما این است که تصور می‌کنند با چنین اقداماتی می‌توانند از اصلاح‌طلبان پیروز در انتخابات‌ها به‌ویژه شورای شهر مزایایی دریافت کنند اما نمی‌دانند مشی اصلاحات تناسبی با باج و رشوه دادن ندارد که اگر چنین بود جامعه طی سال‌های اخیر با رأی خود آنها را بر مسند تصمیم‌گیری نهادهای مختلف اعم از مجلس و شورای شهر نمی‌نشاند. برخی اصلاح‌طلب نماها تصور می‌کنند حضور حداکثری هم‌طیفانشان در شورایاری‌ها تضمینی برای پیروزی در انتخابات شورای شهر ششم است و در این راستا با مخالفان اصلاحات همنوا شده و برنامه‌ریزی گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند که انتشار شایعات غیر واقعی مانند بازداشت عضو شورای شهر تهران یا طرح ادعای کهنه تکذیب شده مبنی بر انتصاب‌های قومی در شهرداری تهران و انتصاب پسرعموی عضو شورای شهر در شهرداری و... ازجمله تخریب‌هاست. یکی از دلایل تخریب اعضای شورای شهر منفت‌طلبی برخی گروه‌هاست. بی‌تردید تجربه، توانمندی و مهارت از اصول همیشگی اصلاح‌طلبان در مقوله جذب نیرو برای اشتغال است چرا که رضایتمندی جامعه هدف آنهاست و تمایلی ندارند تا با انتصاب‌های خویشاوندی و قومیتی اعتماد مردم را خدشه‌دار کنند. ترجیح منافع شخصی و گروهی به منافع ملی آفتی است که برخی بدان دچار هستند و اینگونه می‌اندیشند حال که نتوانستند پیروز انتخابات باشند باید منفعتی برای خودشان دست و پا کنند که ایجاد شکاف یکی از این ترفندهاست. این افراد منفعت‌طلب در زمان قالیباف خود را شاگرد و همراه او معرفی می‌کردند اما با تغییر حال و هوای شهرداری اکنون از حمایت‌ها و همراهی‌های خودشان با قالیباف اعلام برائت می‌کنند و به یکباره چنان خود را اصلاح‌طلب نشان می‌دهند که گویی در رده پس از رهبران جریان اصلاحات جا دارند.
رفتار رئیس و نایب رئیس الگوی بهشت‌نشینان


بی‌تردید ضربه اصلاح‌طلب‌نماها به جریان اصلاحات بیش از دیگران است؛ آنها وامانده از رسیدن به اشتغال و منافع اقتصادی و سیاسی شورای شهر، زمین مبارزه‌ای ترسیم می‌کنند تا به اعضای شورا که در حزب یا جریان آنها قرار ندارد لطمه بزنند البته نباید فراموش کرد خود اعضای شورای شهر از این رفتارها راضی نیستند و بارها توصیه به اخلاق و ممانعت از اختلاف‌افکنی می‌کنند. برخی اعضای شورای شهر مانند رئیس و نایب رئیس شورای شهر ترجیح می‌دهند تا در برابر تخریب سیاسی خود و اعضای این شورا سکوت کنند تا شاید نوسیاسی شده‌ها درک کنند که شورای شهر، زمین بازی سیاسی نیست و اعضای شورا تمام وقت خود را معطوف به حل مشکلات و آبادانی شهر می‌کنند. باید بدانیم اکنون وظیفه همه دلسوزان دعوت مردم به حضور در انتخابات شورایاری است تا بهشت‌نشینان با کمک آنها بتوانند سازندگی‌‌های زیادی در تهران داشته باشند.