اعتراف دیرهنگام عارف

آرمان: گرچه عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از زمان تشکیل زیر نظر فعالان سیاسی بوده اما با عملکرد فراکسیون امید در مجلس، هر چند نمی‌توان منکر اقتضائات و محدودیت‌ها شد، انتقادات از این شورا اوج گرفت و بسیار برجسته شد. ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون در انتخابات مجلس دهم حاصلی درخشان داشت و در شهرهای بزرگ اصلاح‌طلبان توانستند میدان را از رقیب قدرتمند بگیرند. اصلاح‌طلبان در مجلس در فراکسیون امید جمع شدند. فراکسیونی که در روزهای اول امید بسیاری به آن می‌رفت، نتوانست انتظارات را برآورده کند. عده‌ای حتی با در نظر گرفتن شرایط و دشواری‌های عالم سیاست هم نمی‌توانند از انتقاد به فراکسیون امید و شورای سیاستگذاری چشم‌پوشی کنند. برای همین است که محمدرضا عارف پیوسته زیر فشار قرار داشته است. او از یک طرف شخصیتی موثر در شورای عالی بوده و از سوی دیگر رئیس فراکسیون امید بوده است. عارف سرانجام اعتراف کرد؛ اعترافی دیرهنگام و به صراحت گفت که نظارت لازم بر فراکسیون امید وجود نداشته است. او نگاهی هم به آینده داشته و برای کاستن از احتمال تکرار چنین ماجرایی، اظهار داشت: قطعا سند راهبردی خواهیم داشت که وعده ما به مردم است. رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در اولین نشست هم‌اندیشی کارگروه رسانه شورای عالی اصلاح‌طلبان با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محراب، آیت‌ا... صدوقی اظهارکرد: «انتقادات رسانه‌ها در مورد اینکه شورای عالی چرا بر فراکسیون امید نظارت نداشت بسیار درست است. قطعا سند راهبردی خواهیم داشت که وعده ما به مردم است. ارزیابی عملکرد گذشته به‌ویژه فراکسیون امید را هم خواهیم داشت. می‌خواهیم از نظر نخبگان و بزرگان در شورای عالی استفاده کنیم.»
انتقاداتِ درست!
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار داشت: به دلیل اهمیت ارتباط با رسانه و نقش مؤثر رسانه‌های در ارتباط با افکار عمومی در دور سوم فعالیت شورای عالی اصلاح‌طلبان، کارگروه رسانه به‌عنوان یکی از کارگروه‌های اصلی تشکیل شد. محمدرضا عارف در اولین نشست هم‌اندیشی کارگروه رسانه شورای عالی اصلاح‌طلبان با اصحاب رسانه به فلسفه وجودی تشکیل شورای عالی اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: انتخابات سال ۱۳۹۲ چند دستاورد داشت که مهم‌ترین آن ایجاد وحدت و همبستگی میان اصلاح‌طلبان بوده است. این دستاورد در انتخابات گذشته نیز خودش را خوب نشان داد. وی یادآور شد: دستاورد بعدی حضور جدی و یک پارچه اصلاح‌طلبان در رویدادهای سیاسی بوده است. عارف ایجاد انسجام در میان کاندیداها و ارائه لیست واحد را دیگر دستاورد جریان اصلاحات به تبع تشکیل شورای عالی اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر دانست و عنوان کرد: در انتخابات مجلس و خبرگان سال ۱۳۹۴ نتیجه این انسجام و هماهنگی دیده شد. وی اذعان کرد: با این دستاوردها ما رویکرد سلبی را به ایجابی تبدیل کردیم. رئیس فراکسیون امید مجلس به روند شکل‌گیری و تصحیح ساختار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اشاره و اظهار کرد: ما برای بهبود کارایی شورای عالی در دور دوم، نقاط ضعف و قوت شورا در دور اول را بررسی کردیم و بر همان اساس و با در نظر گرفتن انتقادات و نظرات نخبگان تصمیمات جدید را در ساختار این شورا اعمال کردیم. وی ابراز عقیده کرد: انتقادات رسانه‌ها در مورد اینکه شورای عالی چرا بر فراکسیون امید نظارت نداشت بسیار درست است. عارف بر ضرورت ارتباط مستمر با رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: می‌دانم که رسانه‌های اصلاح‌طلب با محدودیت‌ها و کمبود امکانات مواجه هستند ولی هنر اصلاح‌طلبان این است که با کمترین امکانات دستاوردهای بزرگی را رقم زدند.
سند راهبردی خواهیم داشت


محمدرضا عارف با بیان اینکه از انتقادات استقبال می‌کنیم، عنوان کرد: البته اشخاصی هم هستند به خاطر آنکه مثلا در لیست انتخاباتی قرار نگرفتند به دلیل اینکه خود صاحب رسانه بوده و یا با رسانه‌ای ارتباط داشته در این چند سال تمام همت‌شان تخریب شورای عالی آن هم با استفاده از فضای رسانه‌ای بود. وی بیان کرد: رسانه‌هایی که به گفتمان اصلاح‌طلبی نزدیک هستند به رغم طرح نگاه‌های نقادانه خود اما به گونه‌ای رفتار نکنند که به خودزنی تعبیر شود. فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: اصرار داریم کارگروه رسانه شورای عالی اصلاح‌طلبان از تمامی صاحب نظران و فعالان رسانه‌ای که خود را به گفتمان اصلاح‌طلبی نزدیک می‌دانند استفاده کند و نگاهی پروسه‌ای به این ارتباط داشته باشند. رئیس بنیاد امید ایرانیان خطاب به احزاب اصلاح‌طلب گفت: تا به حال گفته‌ایم هر حزبی که می‌تواند عضو شورای هماهنگی شود عضو شورای‌عالی هم می‌تواند باشد. شورای عالی جدا شده از شورای هماهنگی نیست. گاهی این دو را رودرروی هم قرار دادند که امری غلط است. رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: نقدی به ما وارد است مبنی بر اینکه در شورای عالی سخنگوی فعال نداشتیم. شاید از چندین ماه قبل شورا با این ساختار فعلی ایجاد می‌شد خیلی بهتر بود. وی ادامه داد: مهم‌ترین کار امروز ما برطرف کردن چالش در استان‌ها است. دو تجربه در برقراری ارتباط با استان‌ها داشتیم، اول میز استان‌ها بود که انتقاداتی به آن وارد شد. در دور بعد که طور دیگری رفتار کردیم که باز هم به مشکل خوردیم. در دور فعلی به حضور رابط شورای عالی با استان‌ها رسیده‌ایم. عارف تاکید کرد: قطعا سند راهبردی خواهیم داشت که وعده ما به مردم است. ارزیابی عملکرد گذشته به‌ویژه فراکسیون امید را هم خواهیم داشت. می‌خواهیم از نظر نخبگان و بزرگان در شورای عالی استفاده کنیم.