صداوسیما رشته‌های وزارت نفت را پنبه می‌کند

آرمان- امیر داداشی: تسریع در انتشار اخبار در عصر ارتباطات امتیاز ویژه‌ای به حساب می‌آید که می‌تواند در برندسازی و اعتباربخشیدن به رسانه‌ها نقش اول را ایفا کند؛ اما گاه به نظر می‌رسد بعضی از سازمان‌ها و خبرگزاری‌ها این امر را با جوگیری رسانه‌ای و خصومت‌های شخصی اشتباه می‌گیرند. آنها هر بار با انتشار اخبار جعلی یا متضاد با منافع ملی روی تازه‌ای از دشمنی‌ها و رفتار غیرحرفه‌ای خود را نشان می‌دهند. این روزها نیز وزارت نفت در تیررس مخالفان دولت قرار گرفته؛ منابع خبری این گروه‌ها نیز توجهی به پیامد اخباری که انتشار می‌دهند، ندارند. آنها برای ضربه‌زدن به دولت و در رأس آن بیژن زنگنه توجهی به اصالت خبر نشان نمی‌دهند و گویا بحران اجتماعی و سیاسی هم برایشان تعریف نشده است؛ این گروه‌ها تنها یک هدف دارند، آن هم تخریب دولت است. از این رو یک روز خبر جعلی گران‌شدن 1500 تومانی بنزین را منتشر می‌کنند، روز دیگر راه‌های دورزدن تحریم نفتی را به تصویر می‌کشند! حال پرسش این است چطور رسانه‌ای که آوازه سانسور آنها جهانی شده و محدودیت‌هایشان به اسامی افراد رسیده، در شرایطی که مسئولان بارها به محرمانه‌بودن فروش نفت ایران تاکید کرده‌اند، هیچ محدودیتی در پخش تک‌تک مسیرهای صادرات نفت ایران در نظر نمی‌گیرند؟ پس نمی‌توان این امر را ناشی از سهل‌انگاری قلمداد کرد؛ حتی اگر رسانه‌های خارجی نظیر رویترز که به‌ویژه در چند وقت اخیر مسیری علیه ایران را در پیش گرفته‌اند این خبر را منتشر کرده باشند، نمی‌توان این حق را برای صداوسیما قائل شد که به دشمنان ایران گرا بدهد. بنابراین از رسانه‌ای که حتی در پخش تصاویر لوگوی باشگاه‌های فوتبال دقت عجیب و قابل‌‌توجهی را به خرج می‌دهد، انتظار می‌رود در پخش اخبار محرمانه که به‌طور مستقیم با امنیت اقتصادی و ملی ایران سر و کار دارد، ملاحظه بیشتری داشته باشد و غرض‌ورزی‌‌های خود را در حد همان کشف کارتخوان نگه دارد و یا حداقل به شیوه‌ای عیان سازد که عواقب آن گریبان‌گیر آحاد ملت نشود. زیرا اگر مسیرهای جدید نفتی هم بسته شوند، در وهله اول خود این سازمان و کسانی که سهم بسزایی از درآمدهای نفتی دارند آسیب می‌بینند. روز گذشته نیز وزیر نفت به پخش اخبار و تصاویر از نحوه صادرات نفت ایران از شبکه سه سیما واکنش نشان داد و گفت: اگر درست بگویند این یعنی هر چه وزارت نفت رشته، آنها پنبه کرده‌اند. من هم معتقدم بعضی از رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند؛ بنابراین حتی بازنشر مطالب آنها هم کار خوبی نیست.
اقدامات عجیب صداوسیما گویا تمامی ندارد. در حالی که رهبر معظم انقلاب بارها از شرایط کنونی کشور به‌عنوان جنگ اقتصادی یاد کرده‌اند، مشخص نیست چرا هنوز برخی رسانه‌ها که اتفاقا بیشترین بودجه دولتی را هم دریافت می‌کنند هنوز این شرایط را درک نکرده‌اند. آنها با به‌آنتن‌کشیدن محرمانه‌های نفتی و فشار به وزرات مربوطه، کار ترامپ و همدستانش را برای به‌انزواکشیدن ایران راحت‌تر می‌کنند. چنین رفتارهایی دیگر به اخبار و دعوت کارشناسان مخالف دولت هم محدود نمی‌شود، آنها برای به تخریب دولت اکنون به تریبون برنامه‌های صبحگاهی و غیرتخصصی روی آورده‌اند و در آن تک‌تک مسیرهای فروش محموله‌های نفتی ایران به چین را با جزئیات نشان می‌دهند که «آرمان» به دلیل حفظ مصالح ملی از بازنشر آن خودداری می‌کند. البته روابط‌عمومی این برنامه اعلام کرد پیش از این گزارشی با تصاویر ماهواره‌ای در نشریه «فایننشیال تایمز» همراه با عکس و جزئیات کامل‌تر منتشر شده و با این توجیه انتقادات شکل‌گرفته علیه این رویکرد صداوسیما را مردود خواند. اما حتی با قبول چنین فرضیه‌ای باید توجه داشت اولا صرف انتشار یک گزارش محرمانه در نشریه‌ای بین‌المللی به‌معنای صدق آن نیست که البته در زمان پخش مجری اشاره‌ای به این نشریه نداشت. درثانی بازنشر این گزارش در رسانه‌ای دولتی که در تبلیغات خود همواره بر طبل اینکه «بزرگ‌ترین رسانه ایران است» می‌کوبد، مهر تاییدی بر این ادعای رسانه‌های خارجی می‌زند. باید توجه داشت که بزرگی یک رسانه به بودجه‌ای که دریافت می‌کند نیست، بلکه به کیفیت محتوای آن بازمی‌گردد. بازنشر همین گزارش باعث شد تا رسانه‌ای بی‌نام و نشان نظیر «تانکر تراکرز» این‌طور نتیجه بگیرد که ایران در حفظ اطلاعات سری خود ناموفق بوده است. حال اگر این اقدام را در ابعاد خیانت نبینیم، پر بیراه نیست که آن را صرف جهالت و بی‌سوادی رسانه‌ای قلمداد کنیم که طبیعتا انتخاب مدیران صرف دلایل سیاسی و بدون سابقه رسانه‌ای، چنین تبعاتی را هم به بار می‌آورد.
رسانه‌ها گول منابع خارجی را نخورند
وزیر نفت روز گذشته به پخش اخبار و تصاویر در مورد نحوه صادرات نفت ایران، واکنش نشان داد و گفت: اگر درست بگویند این یعنی هرچه وزارت نفت رشته کرده، آنها پنبه کرده‌اند. بیژن زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا در این زمینه با رئیس صداوسیما صحبت کرده‌اید، اظهار کرد: بله، صحبت کرده‌ام؛ ولی گفتند کسان دیگری هم قبل از ما اینها را پخش کردند که من هم معتقدم برخی رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند؛ بنابراین حتی بازنشر مطالب آنها هم کار خوبی نیست و هیچ‌کس در کشور نباید در این زمینه کار خلافی کند، البته آنچه رویترز می‌گوید درست نیست و رسانه‌های ما هم باید حواسشان جمع باشد و اخباری از صادرات نفت منتشر کنند که وزارت نفت آنها را تایید می‌کند. خیلی از اخبار رویترز دراین‌باره دروغ است، رسانه‌های ما نباید گول آنها را بخورند. او در پاسخ به این پرسش که آیا برخی در داخل به دنبال هدف قراردادن شما هستند؟ عنوان کرد: موضوع بزرگ‌تر از اینهاست.