دیدار نزدیک با دادرسان آماده

شهروند| هفتمین المپیاد آماده در گروه دختران پس از افتتاحیه در روز جمعه از صبح دیروز وارد رقابت‌های تیمی در آیتم‌های هشتگانه اصلی و مسابقات جانبی شد. رقابت‌های نیمروز اول دختران اما حال‌وهوای خاصی داشت؛ حضور دکتر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در اردوگاه شهید باهنر انگیزه مضاعفی به دختران دادرس داد تا شایستگی‌های خود را در آموزش‌هایی که در جمعیت هلال‌احمر دیده‌اند، به اثبات برسانند. رئیس جمعیت هلال‌احمر در حاشیه این بازدید پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بود. او در ابتدا درباره آموزش‌هایی که برای این المپیاد به دانش‌آموزان داده شده و برنامه‌ای که برای آینده دادرسان برتر در نظر گرفته شده است، گفت: «این مسابقات هفتمین دوره مسابقات کشوری دادرس است که در دو بخش دختران و پسران برگزار می‌شود؛ با توجه به مسابقات مقدماتی که در شهرستان‌ها و استان‌ها برگزار شده است، 31 تیم برای مرحله کشوری به تهران اعزام شده‌اند.» پیوندی توضیح داد: «حدود 440 پسر و تقریبا همین تعداد هم دختر در دو گروه جداگانه رقابت می‌کنند. آیتم‌های مسابقات شامل موارد امداد و کمک‌های اولیه، حمل مصدوم و اطفای حریق و اقدامات مهم در حین حوادث مختلف می‌شود. دانش‌آموزان در این آموزش‌ها یاد می‌گیرند در شرایط متفاوت چطور خودشان، خانواده و دیگران را از مهلکه نجات دهند. ما در هفت ‌سال گذشته بیش از 2‌میلیون دانش‌آموز را در قالب این طرح آموزش داده و در حدود 8‌هزار مدرسه فعال هستیم.» رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «امیدواریم با توجه به پتانسیل بسیار زیادی که در کشور ما برای فراگیری این آموزش‌ها وجود دارد، بتوانیم این نسل را که آینده‌سازان ایران اسلامی هستند، برای برخورد صحیح با حوادث آماده کنیم، تا از این طریق از مصدومیت‌های زیاد در حوادث جلوگیری کنیم و آرامش و رفاه بیشتری به مردم هدیه بدهیم.»
پیوندی در پاسخ به «شهروند» درباره این‌که جرقه اصلی دادرس از چه زمانی در جمعیت هلال‌احمر شکل گرفت، توضیح داد: «بعد از حادثه تلخ شین‌آباد وقتی که 27 دانش‌آموز در آذر 91 در آتش‌سوزی مدرسه‌ای در روستای شین‌آباد سوختند و جراحات جسمی و روحی بسیار بدی برایشان باقی ماند، این ایده در جمعیت شکل گرفت که ما بتوانیم با آموزش‌های تخصصی از دانش‌آموزان در جهت نجات خودشان و دیگران استفاده کنیم، چراکه این دانش‌آموزان نسلی بسیار آموزش‌پذیر هستند و سال‌های‌سال می‌توانند منشأ خیر شوند. همه خانواده‌ها به نوعی با آموزش‌وپرورش ارتباط دارند، طرح دانش‌آموزان آماده در خطر و حوادث به همین خاطر پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شد. تمرکز اصلی طرح در نجات افراد در حوادث طبیعی و غیرطبیعی است. مثل زلزله و سیل و حوادث دیگری که در کشور رخ می‌دهد. تاکنون همان‌طور که اشاره کردیم حدود 2میلیون دانش‌آموز در این طرح آموزش دیده‌اند و البته با حوادثی که در کشور احتمال وقوع دارد، باید تلاش کنیم این آموزش‌ها در کشور افزایش پیدا کند و دانش‌آموزان بیشتری را آموزش دهیم. این دانش‌آموزان امروز، فردا دانشجو می‌شوند و بعد خانواده تشکیل می‌دهند و هر کدام نقش مهمی در زندگی اجتماعی خود ایفا خواهند کرد. آموزش یک فرد، صرفا برای یک شخص خاص نیست، بلکه یک خانواده آموزش می‌بینند.»
پیوندی در مورد کیفیت و کارایی آیتم‌های مسابقات هم به خبرنگار «شهروند» گفت: «حمل مصدوم، اطفای حریق، کمک‌های اولیه و کمک به دیگران در شرایط زلزله و سیل و موارد دیگر همگی تداعی‌کننده شرایطی است که هر فرد به‌عنوان آموزش‌دیده می‌تواند دیگران را در مواقع بحران و حوادث یاری برساند؛ آن هم بدون هیچ امکانات و آمادگی قبلی. مثلا این‌که فرد بتواند با وسایل دم‌دستی طناب درست کند تا مصدوم را از آتش‌سوزی نجات دهد؛ یا این‌که چگونه در هنگام حادثه مصدوم را حمل کند که کمترین خطر و بیشترین ایمنی را داشته باشد. همه موارد و آیتم‌های این مسابقات درحالی‌که فضایی با نشاط و شاداب برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند، آموزش‌های زیادی هم در آنها نهفته است.»
تاثیر این آموزش‌ها بسیار زیاد است


رئیس جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به سوال دیگر «شهروند» مبنی‌بر این‌که آموزش‌وپرورش چه همکاری‌هایی برای توسعه این آموزش‌ها در مدارس دارد، توضیح داد: «مشارکت آموزش‌وپرورش در اجرای این طرح خوب بوده است و برای توسعه آن یک تفاهمنامه کلی با آموزش‌وپرورش داریم که براساس آن در 8‌هزار مدرسه طرح دادرس فعال است و با توجه به این‌که مدارس بسیار زیادی در کشور اعم از غیرانتفاعی و دولتی وجود دارد، ما فکر می‌کنیم می‌توانیم همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشیم و این آمادگی در جمعیت هلال‌احمر وجود دارد و در آموزش‌وپرورش هم قطعا این نگاه وجود دارد و برای رسیدن به این هدف لازم است مقداری آموزش مربیان دادرس را فراگیرتر جلو ببریم  تا بتوانیم طرحی که این اندازه برای کشور مهم و مفید است را توسعه بدهیم.» پیوندی در رابطه با این‌که این آموزش‌ها چه میزان می‌تواند دانش‌آموزان را برای شرایط حقیقی خطر و بحران آماده کند، گفت: «تاثیر این آموزش‌ها بسیار زیاد است؛ همان‌طور که در زلزله کرمانشاه و در سیل اخیر بسیاری از دانش‌آموزان که در طرح دادرس بودند، یاریگر امدادگران برای کمک به مردم بودند؛ این نتایج نشان می‌دهد این طرح در عملیات واقعی چقدر کاراست. همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و دادرس را که هم تزریق نشاط و شادابی و هم تزریق آموزش‌های کاربردی امدادونجات و مهارت اجتماعی رفتار صحیح در بحران‌ها است، جلو ببریم.»
احساس مسئولیتی که
 در دانش‌آموزان نهادینه می‌شود
پیوندی فضای اردوگاه شهید باهنر را در روزهایی که میزبان دختران و پسران دادرس است، بسیار پرانرژی توصیف کرد و گفت: «هم دختران و هم پسران مسابقات بسیار پرنشاطی را در این دوره المپیاد تجربه می‌کنند؛ اردوگاه شهید باهنر هم با وسعت زیاد و فضای زیبا و مطمئن، مکان بسیار خوبی برای برگزاری این رویداد است.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که محل رقابت‌های المپیاد امسال تغییر کرده است، ادامه داد: «فضای برگزاری و شرایطی که فراهم شد، بهتر بود، به علاوه برخی از مهارت‌ها امسال با تمرکز بیشتری پیگیری می‌شود. امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم مهارت‌های بیشتری را در قالب این مسابقات قرار دهیم.
پیوندی با اشاره به این‌که دانش‌آموزان طرح دادرس همه داوطلبانه وارد این آموزش‌ها و فضای هلال‌احمر شده‌اند، گفت: «دانش‌آموزانی که با این علقه و علاقه بار می‌آیند، یک احساس مسئولیت خوبی در کمک به دیگران در خود پرورش می‌دهند و هدف اصلی ما همین است که بتوانند با مهارت‌آموزی به نفع خود و خانواده و همشهریانشان کار کنند. انتخاب این گروه سنی یعنی دانش‌آموزان‌ سال هشتم به این دلیل است که دانش‌آموزان در این سن، به نوعی استقلال نسبی رسیده و از سوی دیگر آموزش‌پذیری خوبی در آنها وجود دارد و علاقه‌مندی خود به مهارت‌های آموزش‌دیده را می‌توانند حفظ کنند. جمعیت هلال‌احمر  آموزش‌های مختلف در رده‌های متفاوت دارد، اما اولویت با بچه‌های دبیرستانی است که با محیط‌های جمعی بیشتر هماهنگ می‌شوند، به همین دلیل آموزش‌های فراگیر در این سن بیشتر می‌تواند موثر باشد و به اهداف کلی ما نیز نزدیک‌تر است.»
پیوندی در رابطه با انتقال تجربه المپیاد آماده به دیگر کشورها نیز تصریح کرد: «باید یک مقداری در خودمان بیشتر کار کنیم؛ درست است که این کار شروع و روند موفقی داشته است و می‌توان این تجربه را انتقال داد؛ با این حال اولویت اول ما مردم و دانش‌آموزان خودمان هستند. درحالی‌که فراگیرکردن این آموزش‌ها خارج از مرزها هم در سیاست جمعیت هلال‌احمر وجود دارد، اما فعلا تمرکز اصلی بر دانش‌آموزان و مردم کشور خودمان است.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا دادرسان هلال‌احمر در خودامدادی و دگرامدادی به بلوغ رسیده‌اند؟ تصریح کرد: «دادرسان در خودامدادی به بلوغ رسیده‌اند و در دگرامدادی هم به شکل محدود می‌توان گفت به مهارت‌های نسبی دست پیدا کرده‌اند. سن آنها، آموزش‌هایی که می‌بینند، توانایی بدنی و حفظ آمادگی‌های آموزش داده شده همه مواردی است که باید با تمرکز بیشتر روی آنها کار شود؛ در دبیرستان‌ها تمرکز و انسجام بین دانش‌آموزان بیشتر است، در سنین بالاتر و در دانشگاه‌ها، فضا کمی متفرق‌تر می‌شود؛ با این حال فکر می‌کنم اگر بتوانیم آموزش‌ها را در سنین دانشجویی هم ادامه بدهیم، می‌توانیم آیتم‌های تخصصی را در دوره‌های بالاتر دنبال کنیم.»