برای تامین منافع ملت حاضرم قربانی شوم

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سیزدهمین نشست مطبوعاتی خود گفت: از لحاظ سیاسی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی‌تر و مستحکم‌تری دارد. در سازمان ملل برای ما روشن بود که همه کشورهای بزرگ دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸ از ایران ۹۷ قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت بزرگ ایران تحسین می‌کردند. وی اضافه کرد: البته ۱۸ ماه سختی بر مردم ما گذشت. شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و فشارها زیاد بود، به ویژه آنهایی که دارای حقوق یا درآمد ثابت هستند آنها در فشار بیشتری بودند. روحانی تاکید کرد: با همه وجود در دولت مشکلات مردم را احساس می‌کردیم اما این را هم از ما بپذیرید که این کار عظیم دولت در طول این ۱۸ ماه بود که توانست به رغم فشار بیشتر تحریم‌ها و اقتصادی شاخص‌ها برگرداند. این کار آسانی نبود. من از تمام دست‌اندرکاران، وزرا و از همه مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی و از همه بانک‌های کشور که به ما یاری رساندند و از همه مدیران در سطح کشور تشکر و
سپاسگزاری می‌کنم.
> در ۲ سال پایانی دولت باید با صدا وسیما بسازیم
رئیس جمهوری ادامه داد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخوردیم و به رغم مشکلات راه آینده را بهتر ادامه خواهیم داد. روحانی با اشاره به برنامه‌های آینده دولت تصریح کرد: تلاش دولت این است که در دو سال آینده تا پایان دولت، دوران آرامش و آسایش را مجددا برای مردم در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی فراهم سازیم. امیدواریم در این راه بتوانیم در جهت آسایش مردم قدم‌هایی موفق برداریم. وی با اشاره به تاخیر در تشکیل کنفرانس خبری گفت: از این که با فاصله بیشتری از روال معمول خدمت خبرنگاران رسیدیم، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در آینده بتوانیم این تاخیر را جبران کنیم چون من برای این گونه جلسات اهمیت قائلم.رئیس دولت تدبیر و امید افزود: البته روال ما در حدود ۶ ماه گذشته این بود که مسائل مهم را روزهای چهارشنبه در جلسات هیئت دولت طرح می‌کردم و صدا و سیما هم در بعضی موارد ما را در انتشار این سخنان یاری می‌کند و در بعضی موارد هم احتمالا چون از سخنان راضی نبودند یاری نمی‌کرد. به هر حال صدا و سیما است و ما باید در این دوسال باقیمانده با آن‌ها بسازیم.


> همیشه درپی روابط خوب با همسایگان بوده ایم
رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره عربی، درباره اهداف و جزئیات سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران گفت: یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان گفت‌وگوی دو جانبه درباره مسائل منطقه بود و به دلیل اینکه روز سه شنبه عازم عربستان است؛ می‌خواست نکات مورد نظر ایران را بشنود. خوشبختانه وی خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند و نکاتی را که مربوط به کل نظام بود مطرح کردند و سوال نخست وزیر پاکستان را پاسخ دادند. وی با اشاره به اینکه حل مسائل منطقه‌ای برای ایران و نخست وزیر پاکستان مهم است، گفت: برای حل مسائل منطقه‌ای از جمله روابط ایران و عربستان، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در این زمینه آتش‌بس ایجاد و در نهایت به پایان جنگ منتهی شود؛ یکی از گره‌های منطقه و از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود.روحانی با تاکید بر اینکه هرگز نخواستیم با همسایگان خود روابط بدی داشته باشیم و همیشه دنبال روابط خوب بوده ایم، تصریح کرد: ایران در سازمان ملل طرح بسیار مهمی را به نام طرح یا ائتلاف امید و طرح صلح امید ارائه کرد؛ این طرح برای هشت کشور منطقه ارسال شده است و با سازمان ملل هم در حال گفت‌وگو هستیم و امیدواریم این طرح بتواند برخی از مشکلات و مسائل منطقه را با چارچوبی که ایران مطرح می‌کند حل شود. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ایران معتقد است مسائل منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل شود، ادامه داد: برخی معتقدند که دیگران باید در منطقه حضور داشته مشکلات را حل کنند. امیدواریم سخن ما دارای گوش شنوایی در منطقه باشد و به نتیجه برسیم البته به جز پاکستان کشورهای دیگری هم در این زمینه تلاش کرده و می‌کنند از جمله عراق.
> مشکلی برای حل اختلافات با عربستان نداریم
رئیس جمهوری اظهار داشت: ما مشکلی با حل مسائل منطقه از جمله عربستان از طریق گفت‌وگو نداریم اما هدف قرار گرفتن کشتی ما در دریای سرخ مشکلاتی را فعلا به وجود آورده که امیدوارم تحقیقات ما به زودی به نتیجه نهایی برسد. آنچه مسلم است یک رژیمی با کمک برخی از کشورها این کار را انجام داده است و حالا چگونه بوده و کی بوده در حال بررسی است و ما بررسی‌ها را نهایی خواهیم کرد. روحانی در پاسخ به بخش دوم سوال خبرنگار الجزیره درباره روابط ایران و امارات هم گفت: میان ایران و امارات در ماه‌های اخیر ارتباطاتی وجود دارد و برخی مقامات ایرانی به امارات رفته و برخی مقام‌های این کشور هم به ایران سفر کرده‌اند و روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته بوده و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.
> افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم
روحانی همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به سازمان ملل گفت:‌ در سفر سازمان ملل دو پیام رسا به جهان دادیم ایران دنبال صلح در منطقه است و دنبال ناامنی و آشوب نیست این پیام در دنیا پذیرفته شد و دیگر اینکه گفتیم ما از مذاکره نمی‌ترسیم و آماده هستیم و حتی آمده بودیم که در نیویورک نشست اجلاس سران تشکیل شود به شرط اینکه اجلاس 1+5 باشد نه برنامه تبلیغاتی برای ترامپ. اعلام می‌کنم آماده هستم در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تامین می‌کند حضور یابم. آماده هستم ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی
افتخار است.
> ترامپ هر روز سخنی می‌گوید
روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون سی بی‌اسی آمریکا درباره رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا و احتمال مذاکره با رئیس جمهوری جدید آمریکا گفت: اساسا مشکل ما مواجه شدن با رئیس جمهوری آمریکا یا مذاکره کردن نیست مشکل ما این است که آیا در یک مذاکره‌ای، مسائل، مشکلات، منافع و خواست مردم ما تامین می‌شود یا یک کار ظاهری و نمایشی است چرا که ما با کار نمایشی و ظاهری مخالف هستیم. رئیس جمهوری بیان کرد: برای ما فرقی ندارد که رئیس جمهوری آمریکا چه فردی باشد البته ویژگی‌های ترامپ به گونه‌ای است که هر روز سخنی می‌گوید. امروز شخصی را واسطه می‌کند تا با سخن بگوید و فردا بیان می‌کند که حرفی به وی نگفتم و پس‌فردا شخص دیگری را می‌فرستد و بعد در توئیت خود می‌نویسد که من سخنی به این فرد نگفته بودم. روحانی عنوان کرد: این ویژگی‌های شخصیتی ترامپ، کار را بسیار سخت و مشکل کرده نه برای ما بلکه برای همه دنیا، هر کسی می‌خواهد با آمریکا حرف بزند نمی‌تواند پیش‌بینی کند که فردا و پس‌فردا چگونه خواهد بود و این موضوع را همه رهبرانی که ما کم و بیش آنها را در مکان‌های مختلف می‌بینیم و صحبت می‌کنیم همه این مشکل را دارند و این فقط مشکل ایران نیست. وی ادامه داد: بنابراین هر زمان در چارچوبی که ما اعلام کرده‌ایم تحریم‌ها برداشته شود، شرایط برای یک مذاکره 1+5 واقعی آماده باشد ما آماده هستیم در آن اجلاس شرکت کنیم و هر کسی که رئیس جمهوری آمریکا است برای ما
فرقی نمی‌کند.
> شیوه دولت ترکیه
در حمله به شمال سوریه را نمی‌پذیریم
رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری روسیه درباره تاثیر حمله ترکیه به سوریه گفت: ترکیه نگرانی‌هایی نسبت به شمال سوریه دارد اصل نگرانی را ما می‌پذیریم هر کشوری ممکن است نگرانی امنیتی داشته باشد ما در اصل این هدف مشکلی با ترکیه نداریم. ترکیه دولت دوست ما است اما شیوه‌ای که انتخاب کردند را نمی‌پذیریم شیوه خوبی نیست شیوه‌های بهتری وجود دارد و من این موضوع را در آنکارا و در حتی در مصاحبه مطبوعاتی با حضور رئیس جمهوری ترکیه به صراحت اعلام کردم.رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: راه حل امنیت ترکیه و نگرانی هایش نسبت به شمال سوریه برای اینکه رفع بشود حضور ارتش سوریه در شمال کشورشان است و همه باید کمک کنیم ارتش سوریه مستقر شود اما شیوه‌ای که الان ترکیه انتخاب کرده ورود به خاک سوریه است.
> کشور حمله‌کننده نفتکش ایرانی
منتظر عواقب آن باشد
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک روسیه درباره تجاوز به نفتکش ایران و امنیت کشتیرانی تصریح کرد: صبح جمعه در دریای سرخ شاهد آن بودیم که یک نفتکش ما مورد تعرض قرار گرفت. البته اول به ما اعلام کردند که دچار مشکل شده و بعد مورد حمله قرار گرفته است.سپس معلوم شد که این حمله از بیرون انجام شده و چند راکت به کشتی ما اصابت کرد. چند راکت و موشک پرتاب شد که دو راکت به نفتکش ما اصابت کرد. وی با بیان اینکه آن نفتکش دارای دوربین بوده و تصایر حمله ثبت شده است، خاطرنشان کرد: از این تصاویر معلوم است که راکت‌ها از بیرون پرتاب شده و از چه زاویه‌ای اصابت شده است. قطعات برخی از این موشک‌ها در داخل کشتی وجود دارد و فیلم‌های آن برای ما ارسال شده و ما آن را دیده‌ایم. رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه کار شرورانه و غلطی در منطقه انجام شده است، ابراز داشت: آن اقدام، کار یک فرد یا یک گروه نبود. حتما کار تروریستی بوده است. حتما دولتی این کار را صورت داده است. ما در حال بررسی هستیم. هر کشوری که این کار را انجام داده، باید منتظر عواقب آنها باشد.
> بدانند ناامنی در منطقه فشار علیه ایران نیست
روحانی درباره امنیت کشتیرانی بیان کرد: برخی نفتکش‌ها در دریای سرخ و برخی در دریای عمان دچار مشکل شده‌اند. واقعیت این است که همه کشورهای منطقه و جهان این را بدانند درست کردن ناامنی در منطقه به معنای فشار علیه جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه فشار بر امنیت و اقتصاد جهانی است. باید کل مسئله حل و فصل شود. ما در زمینه امنیت کشتی‌هایمان اقداماتی را انجام دادیم و اقداماتی هم انجام خواهیم داد.
در ادامه این نشست خبرنگار روزنامه ایران پرسید: اشاره کردید دیماه 96 دولت با هجمه داخلی مواجه شد و در بهار با یک فشار خارجی تکمیل شد که باوجود آنچه تا پاییز 98 بر دولت گذشت، مردم از همه کارهای دولت یا آگاه نیستند و یا بخشی از آن را می‌دانند و امروز مردم و هواداران شما می‌پرسند که آقای روحانی تغییر کرده یا آقای روحانی به رای ملت پشت پا زده و یا رای‌شان را فراموش کرده و نتوانسته مطالباتشان را برآورده کند. سوال مشخص ما این است که آیا شما تغییر کردید، رای مردم را فراموش کردید و اگر نتوانستید به همه وعده‌های خودتان جامه عمل بپوشانید این تحت چه شرایطی بوده چه عواملی بوده که نتوانستید؟
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در انتخابات به مردم وعده‌هایی داده شد و مردم هم خواسته‌هایی داشتند و مطرح کردند و آنچه به مردم وعده دادیم در قالب برنامه‌ای بود که به مردم ارایه کردیم و شرایط انتخابات در یک شرایط عادی برگزار شد، تاکید کرد: در منطقه یک آرامش نسبی برقرار بود و داعش‌ شکست‌های سهمگین متحمل شد و برجام باعث شده بود که شرایط اقتصادی بسیار خوبی در ایران پیش روی ما باشد اما بعد از اجرایی شدن برجام، در سال بعد بالاترین رشد اقتصادی را در دنیا داشتیم و این نشان داد که شرایط ما یک شرایط عادی است.
دکتر روحانی با بیان اینکه آنچه به مردم وعده دادم که کوشش خواهم کرد از طرف ایران، برجام صدمه نبیند، گفت: طرح اول آمریکایی‌ها این بود که ایران برای شکستن برجام پیش قدم شود و آنچه به مردم وعده دادم این بود که ما شرایط اقتصادی را با کمک مردم پیش می‌بریم، اما با یک شرایط جدیدی مواجه شدیم.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی 96 را نمی‌کردم که یک عده افراد کم‌ خِرد یک حادثه بزرگ را در کشور بوجود بیاورند و بعد ضدانقلاب موج‌سواری کند و بعد از آن اشتباه، چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود تا از برجام خارج شود و تحریم‌ها را داشته باشیم، تاکید کرد: شدیدترین تحریم‌ها در سال 97 و 98 علیه ایران اعمال شد که فکر نمی‌کنم که در ایران در هیچ زمانی نه در زمان جنگ و نه در تحریم سال‌های گذشته، سابقه داشته باشد.