نقشه سلبریتی‌ها در اصلاح و افساد فرهنگی

جعفر بای‪-‬ سلبریتی‌ها به عنوان عناصر شناخته شده اجتماعی که از سوی طیف عظیمی‌از مردم مورد تایید قرار گرفتند و از محبوبیت مناسب برخوردارند، اگر به درستی فرهنگ را بشناسند و در اصلاح روند فرهنگ نقش ایفا کنند می‌توانند تاثیر فوق العاده‌ای در ترویج فرهنگ مثبت در جامعه داشته باشند و برعکس اگر شناخت دقیقی از فرهنگ نداشته باشند و به دنبال ترویج، اصلاح و بهبود وضعیت فرهنگی نباشند قطعاً می‌توانند در به انحراف کشیدن یا ترویج فرهنگ نامناسب نقش زیادی ایفا کنند.
جامعه به دلیل حرمتی که به سلبریتی‌ها اعم از ورزشی، هنری و سایر بخش‌ها قائل هستند، انتظار دارد که آنها مروج فرهنگ صحیح و توسعه دهنده فرهنگ درست باشند و مبلغ فرهنگ نشاط آور و ارتقا دهنده و تعالی بخش باشند. نقش سلبریتی‌ها با جایگاه اجتماعی که دارند و در برخی موارد به عنوان الگو برای طیفی از نسل جوان جامعه نقش ایفا می‌کنند، به عنوان عناصر هنجار فرست و افرادی که مدل و الگوی رفتاری شان از سوی جامعه مورد توجه است و نگاه تیز اجتماعی معطوف به رفتار آنهاست، باید مراقب باشند مبادا در ملاء عام رفتاری را رسانه‌ای کنند که آثار نامطلوبی در جامعه از خود به جای بگذارد. سلبریتی اگر بخواهد از موقعیتی که جامعه به او بخشیده است و با توجه به عنایت شهروندان کسب کرده است، سوءاستفاده کند و به دنبال ترویج اندیشه و افکار انحرافی باشد که با ارزش‌های اجتماعی سازگاری ندارد و در واقع مدلی را ترویج کند که در جامعه به عنوان هنجار پذیرفته شده اجتماعی مورد قبول نیست و یا سبک زندگی را پیش بگیرند که با الگوی عمومی جامعه همخوانی ندارد، قطعاً می‌تواند منشاء انحراف بزرگی در جامعه برای نسل جوان مان باشد و بر عکس اگر سلبریتی بخواهد مروج فرهنگ مثبت باشد و فرهنگی را ترویج دهد که جزو اهداف تعالی بخش جامعه است و می‌تواند معضلات و مشکلات اجتماعی موجود را حل و فصل کند، می‌‌تواند بسیار هدایتگر عمل کند. قطعاً جوانان نیز از این مدل فرهنگی تبعیت خواهند نمود و در همین راستا با مشکلاتی که متاسفانه امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم مواجه نخواهند شد. به عنوان مثال اگر یک سلبریتی در دام اعتیاد افتاده باشد و این مسئله به گونه‌ای رسانه‌ای شود که طیف عظیمی از جامعه طرفداران او متوجه چنین رفتار خطای او شوند، قطعاً این حرکت ضد ارزش شاید در نظر، فکر و اندیشه عناصر اجتماعی تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
بنابراین سلبریتی می‌تواند هم نقش سازنده ای را در اصلاح فرهنگ و ترویج فرهنگ متعالی داشته باشد و هم می‌تواند با رفتارهای هنجارگریزانه و رفتارهای ضدارزشی خود نفاق و فرهنگ ناصحیح را به جوانان ایرانی بیاموزد. به همین دلیل مراقبت از رفتار سلبریتی‌ها به دلیل تاثیرگذاری آنها در جامعه و چون نظارت اجتماعی بر آنها جاری است، مورد اهمیت واقع می‌شود. آنها باید این اثرگذاری را در جهت مثبت تغییر دهند و به مسیر درستی هدایت کنند تا جامعه نیز به مسیر درست هدایت شود.