مثلث موفقیت اصلاح‌طلبان

آرمان ملي- حميد شجاعي: اصلاح‌طلبان مجدانه در پي حضوري پرقدرت در انتخابات هستند، اين مهم را مي‌توان از نحوه فعاليت‌ها و کنش‌هاي آنها در ماه‌هاي منتهي به انتخابات ديد. در همين راستا پنجشنبه گذشته نشست شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان با رابطان استاني در تالار معلم با حضور اعضاي جبهه اصلاح‌طلبان برگزار شد که در آن محمدرضا عارف، سيدعبدالواحد موسوي لاري، جواد امام، فاطمه راکعي و آذر منصوري به سخنراني پرداخته و از لزوم مشارکت حداکثري مردم در انتخابات سخن گفتند. لزوم توجه به استان‌ها در انتخابات نيز از ديگر محور‌هاي اين جلسه بود.
مثلث موفقيت
جريان‌هاي سياسي ماه‌هاست که در تلاشند تا با برنامه‌ريزي‌هاي درست و راهبردهاي دقيق بتوانند در انتخابات پيش رو حضوري منسجم، واحد و يکپارچه را از خود به نمايش بگذارند، اما هريک به فراخور شرايط جرياني و افکار عمومي با مشکلاتي مواجهند. به‌خصوص اصلاح‌طلبان که از سويي دغدغه بررسي صلاحيت‌ها را دارند و از سوي ديگر به فکر صحبت صادقانه با مردم جهت اقناع افکار عمومي هستند. اما جداي از اين دو مقوله مهم که نقشي تعيين کننده براي اصلاح‌طلبان در انتخابات دارند، آنها در نگاه انتخاباتي خود به سراسر کشور نيز به تغييراتي نيازمندند. در اين راستا اگر نيم نگاهي به انتخابات سال 94 داشته باشيم خواهيم ديد که حضور پرشور مردم اصلاح‌طلبان را پيروز انتخابات کرد، اما اين موفقيت فقط در تهران و بر سر 30 کرسي اتفاق افتاد و در شهرستان‌ها که چيزي حدود 260 کرسي مجلس را در اختيار دارند آنها نتوانستند آنطور که بايد موفقيت حاصل کنند. هرچند که در برخي شهرستان‌ها به دليل عدم وجود کانديداي اصلاح‌طلب اين جريان از کانديدا‌هاي معتدل، مستقل و حتي ميانه‌رو اصولگرا حمايت کرد. با اين حال اصلاح‌طلبان بايد بدانند حال که استراتژي حضور با هويت اصلاح‌طلبانه را در دستور کار قرار داده‌اند نبايد انتخابات را فقط در تهران دنبال کنند، بلکه هر شهري را بايد به اندازه تهران مهم و تاثيرگذار بدانند تا با فعاليت موثر بتوانند به موفقيتي کلي دست يابند. به‌خصوص شهرهاي بزرگي چون مشهد، شيراز، اصفهان، تبريز و... که هرکدام نمايندگان متعددي را در خود جاي داده‌اند. لذا 3 گانه مذاکره با شوراي نگهبان، اقناع افکار عمومي و حضور فعال در استان‌ها مي‌تواند به مثلث خوشبختي اصلاح‌طلبان در برداشتن گام سوم تبديل شود.
گام سوم


رئيس شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به انتخابات مجلس اظهار داشت: تا روز برگزاري انتخابات مجلس در دوم اسفند سال 1398 حدود 16 هفته يا حدود 112 روز وقت باقي است. 16 هفته به اندازه يک ترم درسي در دانشگاه است که در آخر اين ترم بايد امتحان بدهيم و نمره بگيريم. ايسنا نوشت؛ محمدرضا عارف در نشست شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان با رابطان استاني گفت: تقويت وحدت و انسجام در جريان اصلاحات، تلاش براي مشارکت پرشور و حداکثري مردم در انتخابات اسفند ماه، معرفي کانديداهاي برجسته، داراي مقبوليت عمومي و تاثيرگذار در چارچوب سياست‌هاي راهبردي و شاخص‌هاي مصوب شوراي‌عالي، برنامه‌ريزي دقيق با همکاري و همدلي احزاب و افراد حقيقي و حقوقي براي به دست آوردن نتايج مطلوب از جمله مواردي است که بايد به آن توجه کرد. وي حضور در انتخابات مجلس يازدهم در اسفند ماه سال جاري را گام سوم شوراي عالي اصلاح‌طلبان خواند و بيان کرد: با جمع‌بندي از عملکرد اين شورا در گام‌هاي اول و دوم و رفع ضعف‌ها و فعاليت بيشتر براي رسيدن به نتايج بهتر، ارتباط نزديک‌تر با مردم و بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان و توجيه آنان جهت حضور در انتخابات براي برداشتن گام سوم آماده مي‌شويم. رئيس جبهه اصلاح‌طلبان ايران ادامه داد: گزارش عملکرد فراکسيون اميد و شوراهاي اسلامي شهر و روستا بايد به مردم ارائه شود. نقد منصفانه عملکرد دولت همراه با بيان دستاوردهاي چند ماه اخير، پرهيز از افتادن در دام سياه‌نمايي عملکرد دولت يک موضوع مهم است. دولت اقدامات ارزشمندي در مسائل زيربنايي داشته که البته خوب به مردم اطلاع‌رساني نشده هرچند در برخي حوزه‌ها مي‌توانست بهتر عمل کند. ولي يادمان باشد اصلاح‌طلبان در دام سياه‌نمايي درباره عملکرد دولت که برخي جريانات مطرح مي‌کنند نيفتند و در اين زمينه دنبال نخود سياه نروند.
کانديداي اجاره‌اي نمي‌خواهيم
نايب رئيس شوراي عالي اصلاح‌طلبان اظهار کرد: جريان اصلاحات بعد از خداوند متعال يک تکيه گاه دارد و آن مردم است. هر زماني که مردم پاي صندوق راي آمدند اصلاح‌طلبان موفق شدند و هر زمان که مردم نيامدند اصلاح‌طلبان موفق نشد. سيدعبدالواحد موسوي لاري در نشست هم‌انديشي شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان با رابطان استاني خود، گفت: همه بايد درجهت اميد حرکت کنيم و مردم را پاي صندوق راي که تنها حوزه حضور اصلاح‌طلبان در حوزه تصميم‌گيري‌هاست بکشانيم. وي‌افزود: انسجام بخشيدن به رسانه‌هايي که مي‌توانند سخن اصلاح‌طلبان را منعکس کنند از جمله کارهاي مهمي است که بايد به آن پرداخت. وزير کشور دولت اصلاحات تصريح کرد: به دنبال کانديداي اجاره‌اي نخواهيم رفت. در جايي که کانديدا نداريم فردي را معرفي نمي‌کنيم.
اصل بر شرکت در انتخابات
رئيس کارگروه استان‌هاي شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان در نشست هم‌انديشي اين شورا با رابطان استاني، ضمن ارائه گزارشي ازنحوه فعاليت اين شورا دراستان‌ها بر ضرورت وفاق و همبستگي در جبهه اصلاحات تاکيد کرد و با انتقاد از فرهنگ پوپوليستي در کشور، گفت: بايد مراقب باشيم ما نمي‌توانيم براي مشارکت در انتخابات و ورود به قدرت به هر وسيله‌اي متوسل شويم. جواد امام افزود: در حوزه اطلاع‌رساني جريان اصلاح‌طلب با ضعف‌هايي از جمله انفعال و عدم انسجام لازم روبه‌روست. دبيرکل حزب مجمع ايثارگران تصريح کرد: هر تصميم درست و شايسته‌اي بايد از طريق استان‌ها و شهرستان‌ها گرفته شود. بايد مصمم باشيم که حتما شرکت در انتخابات را اصل بدانيم، اما جايي که کانديداي اصلاح‌طلب نداريم، نمي‌توانيم با قرض گرفتن از جريان رقيب درانتخابات شرکت کرده و ليست داشته باشيم.