وداع با آزاده‌اي «اعظم»

آرمان ملي: روز گذشته جمعيت بسياري در محل موسسه اسلامي زنان جمع شدند تا آخرين وداع خود را با اعظم علايي طالقاني که به معناي واقعي يک رجل سياسي بود انجام دهند. حضور چهره‌هاي سياسي شناخته شده و برخي مسئولان در اين مراسم نشان از آوازه بلند اين بانوي مجاهد و مبارز بود که عمري پيش و بعد از انقلاب در راه انقلاب و مردم کوشيد. حجت‌الاسلام احمد منتظري بر پيکر مرحومه اعظم طالقاني نماز خواند و سپس او در کنار مزار پدرش آيت‌ا... سيدمحمود طالقاني به خاک سپرده شد. در پي درگذشت وي يادگار امام(ره) و برخي اشخاص و تشکل‌‌ها بيانيه‌هاي جداگانه‌اي صادر کردند. خاطرنشان مي‌شود که سومين مراسم درگذشت آن مرحومه دوشنبه 13 آبان در کانون توحيد برگزار خواهد شد.
بانوي کم‌نظير
اعظم طالقاني شخصيت مجاهدي بود که تا زمان درگذشتش همواره به فعاليت مشغول بود و همين فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي و مطبوعاتي بود که از او چهره‌اي کم نظير و حتي بي‌نظير ساخت. وي حتي تا نامزدي انتخابات رياست جمهوري نيز پيش رفت تا معناي رجل سياسي را روشن کند و اينکه زناني همچون وي نيز هستند که توانايي اين مهم را دارند. دبيرکلي حزب ريشه‌دار جامعه زنان انقلاب اسلامي، کنشگري‌هاي متعدد سياسي و فعاليت‌هاي مطبوعاتي در راستاي حقوق زنان در نشريه‌هاي پيام‌هاجر و پيام ابراهيم مويد توانايي‌هاي اعظم طالقاني بود.
از تشييع تا تدفين


صبح روز گذشته بود که جمع کثيري از مسئولان، شخصيت‌هاي سياسي، نمايندگان مجلس و مردم عادي حضور بهم رساندند تا از محل موسسه اسلامي زنان پيکر مرحومه اعظم علايي طالقاني دختر آيت‌ا... طالقاني را تا بهشت زهرا تشييع و به خاک بسپارند. در اين مراسم اشخاص بسياري همچون حجت‌الاسلام سيدمحمود دعايي مدير مسئول روزنامه اطلاعات، علي ربيعي سخنگوي دولت، معصومه ابتکار معاون رئيس‌جمهور، حسينعلي اميري معاون پارلماني رئيس‌جمهور، حجت‌الاسلام هادي غفاري عضو مجمع نيروهاي خط امام(ره)، علي شکوري راد دبيرکل حزب اتحاد ملت ايران، احمد منتظري، ولي‌ا... شجاع پوريان مشاور شهردار تهران در امور اجتماعي و فرهنگي، سيداحمد خميني، غلامعلي رجايي مشاور مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني، هادي خانيکي استاد دانشگاه، سعيد ليلاز تحليلگر اقتصادي، مصطفي تاجزاده، محمدرضا خاتمي، فخري محتشمي‌پور، مصطفي کواکبيان، محمد توسلي، شهيندخت مولاوردي، اشرف بروجردي، فريده اولادقباد، حجت نظري، احمد زيدآبادي، محمود صادقي، الهه کولايي و غلامحسين کرباسچي حضور داشتند و حجت‌الاسلام احمد منتظري بر پيکر اين بانوي مجاهد نماز خواند و سپس اعظم طالقاني در جوار مزار پدرش، آيت‌ا... سيدمحمود طالقاني در بهشت زهراي تهران به خاک سپرده شد. دختر آيت‌ا... طالقاني که چند روز قبل بر اثر عارضه سکته مغزي در بيمارستان بستري شده بود، شامگاه چهارشنبه 8 آبان در 83 سالگي دارفاني را وداع گفت.
مراسم ختم
مراسم ختم دبيرکل جامعه زنان انقلاب اسلامي، دوشنبه در کانون توحيد تهران برگزار مي‌شود. ايرنا نوشت؛ مراسم ختم مرحومه اعظم طالقاني از مبارزان و زندانيان سياسي قبل از انقلاب و دبيرکل جامعه زنان انقلاب اسلامي، دوشنبه (13 آبان) ساعت 15 تا 17 در کانون توحيد تهران برگزار مي‌شود.
پيام تسليت يادگار امام(ره)
توليت حرم مطهر بنيانگذار انقلاب اسلامي در پيامي ضايعه درگذشت مرحومه اعظم طالقاني را تسليت گفت. در پيام آيت‌ا... سيدحسن خميني آمده است: درگذشت سرکار خانم اعظم طالقاني رحمت‌ا... عليها که علاوه بر شرافت انتساب به مرحوم آيت‌ا... سيدمحمود طالقاني طاب ثراه خود از زمره مبارزان و ايثارگران بودند، موجب تأثر همه آشنايان ايشان شد. بي‌شک تلاش‌هاي ايشان در سال‌هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و همت ايشان در طول عمر گرانقدرشان سرمايه ارزشمندي براي آن مرحومه خواهد بود. خداوند متعال ايشان را با اولياء صالحين خويش محشور نمايد و به بازماندگان بزرگوارشان صبر و اجر مرحمت فرمايد.
الگوي واقعي
معاون پارلماني رئيس‌جمهور در مراسم تشييع اعظم طالقاني گفت: اعظم طالقاني نمونه يک زن آزاده و شجاع بود. حسينعلي اميري افزود: او براي زنان عصر ما يک الگوي واقعي است. در سال‌هايي که در وزارت کشور بودم ايشان مراجعات زيادي داشتند، واقعا به عهدي که با خداي خود بسته بود و باورهاي ديني و اعتقادات مذهبي ايمان داشت. اميري بيان کرد: مرحومه اعظم طالقاني به حقوق برابر انسان‌ها و کرامت انساني که همواره مورد تاييد قرآن است تاکيد داشت. ائتلاف زنان اصلاح‌طلب نيز در پيامي درگذشت اعظم طالقاني را تسليت گفت. در بخشي از اين پيام آمده است: اعظم طالقاني از رجال سياسي برجسته ايران که همه عمر را با سري پرشور به خدمتگزاري خلق پرداخت تا بهترين عابدان باشد، اينک براي ابد در جوار پروردگارش آرام گرفته است.