ملاوردی می‌آید؟

گفته می‌شود برخی رایزنی‌ها برای عبور ملاوردی
از فیلترهای نظارتی شروع شده است
آفتاب یزد-گروه سیاسی: در حالی که تا انتخابات اسفندماه زمان چندانی باقی نمانده است، با توجه به شرایط فعلی کشور، برخی، اصولگرایان را فاتحان بلامنازع رقابت‌های سیاسی پیشرو می‌دانند و شکست اصلاح‌طلبان در آستانه رای گیری پارلمان یازدهم را پیش بینی می‌کنند، از همین رو چهره‌های جریان چپ که متوجه تغییرات اساسی نگرش مردم نسبت به خود در مقایسه با سال‌های 92، 94 و 96 هستند به دنبال راهی برای جذب دوباره آرای خاموش می‌گردند و می‌خواهند بار دیگر با کشاندن حداکثری مردم پای صندوق‌های رای، همچنان جایی در قدرت برای خود دست و پا کنند.
این روزها افراد این جناح، اظهارات مختلفی بیان می‌کنند. برخی با مطرح کردن حضور مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات، تلاش دارند تا با پیش کشیدن دوباره موضوع رد صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان از سویی به دنبال امتیازگیری از نهاد نظارتی برای ورود چهره‌های برند خود در انتخابات مجلس یازدهم باشند و هم از طرفی دیگر با یادآوری و نمایش مظلومیت اصلاح‌طلبان برای رقابت‌های انتخاباتی، مردم رابرای رای به سمت خود ترغیب کنند. اما دراین میان گروهی از اصلاح‌طلبان که معتقدند نمی‌توان برای شورای نگهبان و موضوعیت ردصلاحیت‌ها شرط تعیین کرد، می‌گویند مشارکت مشروط تنها باعث دورماندن اصلاح‌طلبان از قدرت سیاسی خواهد شد، بنابراین به جای آن باید به فکر تغییر در استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های اصلاح‌طلبان در جهت جذب مردم پای صندوق‌های رای بود.


>تغییرات احتمالی در لیست امید
در این میان اخباری از تغییرات احتمالی در لیست امید به گوش می‌رسد، برخی معتقدند که محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید بنا به دوعلت دیگر در انتخابات اسفندماه حضور نخواهد داشت، دلیل اول اینکه بناشده تا اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که حق رای دارند در این تشکل به منظور انسجام فعالیت‌ها و به منظور هرچه بهتر بسته شدن لیست‌ها، خودشان نامزد انتخابات نشوندو در این زمینه عارف پیش قدم خواهد شد. دلیل دوم هم اینکه او نیم نگاهی به سال 1400ریاست جمهوری نیز دارد که با این اوصاف باید از حضور در مجلس صرف نظر کند. و جدای از اینها عارف به عنوان کانون وحدت اصلاح‌طلبان فرصت بیشتری برای انجام این جبهه مردمی خواهد داشت. با توجه به نبود احتمالی عارف به عنوان سرلیست سابق اصلاح‌طلبان در تهران، آن‌ها یکی از راه‌های جلب اعتماد دوباره مردم به خود را انتخاب فردی به عنوان سرلیست می‌دانند که توان کسب این اعتماد را داشته باشد. اما جالب اینکه در این سر لیستی خبری از چهره‌های سابق مردانه نیست. بلکه دراقدامی بی سابقه جریان چپ اینبار می‌خواهد یک زن را به عنوان سر دمدار خود در انتخابات اسفندماه معرفی کند. یک زن که هم نام آشنا باشد، هم با خلوص کامل اصلاح‌طلبی، هم محبوب و هم سیاستمدار.
>بهترین گزینه کیست؟
با این اوصاف آن گزینه زن محبوب، سیاسی و سرشناس اصلاح‌طلبان که بتواند با سرلیستی خود جاذبه‌ ایجاد کند کیست؟ شنیده‌ها حاکی از آن است که جریان چپ ترجیح داده‌اند این زن را نه از میان لیست 94 بلکه خارج از این چارچوب انتخاب کنند. آن‌ها این روزها تنها به یک گزینه می‌اندیشند: «شهیندخت ملاوردی». همان معاون رئیس جمهور در امور زنان -در دولت یازدهم- و دستیارویژه او در دولت دوازدهم که استعفا داد؛ البته به عبارتی دیگر وادار به استعفا شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از نهادهای مدنی نیز در کنار چهره‌های اصلاح‌طلب از او برای حضور در انتخابات مجلس دعوت به عمل آورده‌اند.
>شجاع و قاطع اما دردسرساز
شهیندخت ملاوردی از آن سیاستمداران اصلاح‌طلب شجاعی است که کمتر از خیلی‌های دیگر محافظه کاری از خود نشان می‌دهد، هرچند که با فراغ بال کامل نیز نمی‌تواند آنچه که در سر دارد و در اندیشه می‌پروراند به روی کاغذ و یا به زبان بیاورد. اما هرچه که هست عملکرد او و برخی موضع‌گیری‌هایش نشان می‌دهد که انصافا باید وی را مجزا از برخی اصلاح‌طلبانی دانست که این روزها به بهانه عمل به چارچوب قانون، روز به روز از مطالبات بیشتری دست می‌کشند و سقف خواسته‌هایشان را کوتاه تر می‌کنند و دل خوش به جزئی ترین دستاوردهایی هستند که آن را بزرگ جلوه دهند و به نام خود ثبت کنند.
ملاوردی فقط یک سیاستمدار نیست، او را فعال امور زنان و یک پژوهشگر می‌نامند. دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان نیز به شمار می‌آید. او اگر چه در دولت یازدهم خود معاون بود اما ابایی از انتقاد از عملکرد دولت نداشت و درباره عدم اعتماد به مدیران زن از سوی حسن روحانی می‌گفت: با چه استدلالی سهم زنان در یک لیست سی و سه نفره، صفر است؟ چرا به زنان اعتماد نمی‌کنند.
عملکرد ملاوردی در چهار ساله اول دولت حسن روحانی در نقش معاونت امور زنان، مصاحبه‌های بعضا جسورانه و اظهارنظرهای خاصش نه تنها اصولگرایان را برمی افروخت و به انتقادهای تند از وی وا می‌داشت، بلکه از سویی دولت را هم تحت فشار قرارمی داد و برای کابینه نیز دردسرساز بود.
هنوز کسی آن جمله را از یاد نمی‌برد... او خطاب به مجری تلویزیونی که با حمله به وی گفته بود اظهارات شما باعث بهره برداری رسانه‌های بیگانه علیه سیستم کشور می‌شود گفت: «یعنی ما حرف نزنیم؟ سکوت کنم چون رسانه‌های خارجی به حرف‌های من می‌پردازند؟ در خصوص آسیب‌های اجتماعی من مسئولیت دارم و نمی‌توانم روی حقیقت سرپوش بگذارم.»
شاید همین تاثیرگذاری و جسارت‌ها باعث شد که دردولت دوم روحانی، رئیس جمهور ترجیح دهد تا با تغییراتی درمیان تک شمار مدیران زنی که به کار گرفته بود کاری کند که حاشیه‌ها و سر وصداهای ملاوردی را بخواباند و در عین حال اسما او را در دولت نگه دارد. این شد که معصومه ابتکار را که تجربه‌هایش در ریاست سازمان محیط زیست بود به جای ملاوردی نشان داد و ملاوردی را به یک سمت بیشتر تشریفاتی به نام دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی تقلیل داد. همین تغییر کافی بود تا هم ابتکار حاشیه نشین شود و هم ملاوردی به عزلت سیاسی دچار. اما ظاهرا این برای اصولگرایان کافی نبود و همچنان به دلیل برخی اقدامات ملاوردی و گفتارهایش حضور او را حتی در یک سمت تشریفاتی هم بر نمی‌تابیدند، نتیجه آنکه او تنها با 52 سال سن و به بهانه قانون منع به کارگیری بازنشستگی وادار به استعفایی شد که بلافاصله با نامه‌ای بی سلام و علیک از سوی حسن روحانی مورد موافقت قرار گرفت. این در حالی است که نه فقط در بدنه دولت بلکه در سایر بخش‌ها و نهادها مدیران بسیاری هستند که باسنی به مراتب بالاتر از ملاوردی و سابقه کاری منجربه بازنشستگی، با عنایت به تبصره‌ها و بندها و دورزدن قوانین همچنان بر سر کار هستند. از همین رو بسیاری رفتن ملاوردی از دولت را به فشارهای خارج از دولت به حسن روحانی، برخی اختلافات دیدگاه‌ها و سلایق و انتقادهای ملاوردی از ساختار موجود در کشور و البته دولت، نسبت می‌دهند.
ملاوردی با توجه به اقتدارو وقار سیاسی، حفظ مواضع و باورهایش ولو به قیمت برکناری او از قدرت و سایر صفات متفاوت و خوبی که نسبت به سایر اصلاح‌طلبان دارد از دید جناح چپ می‌تواند آن گزینه مطلوب زن برای سر لیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه باشد. اما دراین راستا یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن موضوع تایید صلاحیت اوست.
>رد صلاحیت می‌شود؟
با این حال، برخی معتقدند شهیندخت ملاوردی شانس زیادی برای تایید صلاحیت ندارد. دلیل آن هم تمام فعالیت‌های این چند ساله‌اش در مسئولیت‌هایی بود که داشته. اما او خواسته و ناخواسته چند پرونده باز هم دارد که مستمسک خوبی برای اصولگرایانی است که حضور چنین زنی را در سر لیستی اصلاح‌طلبان به هیچ عنوان بر نمی‌تابند. آن‌ها امید دارند تا با تاکید بر برخی از این موارد، شورای نگهبان او را رد صلاحیت کند.
شهیندخت ملاوردی در برخی از مصاحبه‌هایش بعضی خط قرمزها را رد کرده است. دیدگاه‌های او به ویژه در مورد موضوع حجاب با واکنش‌های گسترده‌ای ازسوی جریان راست مواجه شد. با این وجود، اما وی وزنه‌ای سیاسی قابل تامل چه در داخل و چه در خارج است.
به هر حال، اکنون پرسش اینجاست که آیا او می‌تواند با کناره گیری احتمالی محمدرضا عارف از مجلس دوازدهم و عبور از فیلتر نهادهای نظارتی تبدیل به سرلیست رای آور اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه باشد؟
شاید اینبار ملاوردی بتواند محور لیست اصلاح‌طلبان و باعث انسجام آنان باشد و به دور از هر نمایش سیاسی نقش منجی اصلاح‌طلبان را در انتخابات اسفندماه بازی کند.