اقدام های کوچک اما موثر

کار خوب را باید گفت هرچند شاید از دید عده ای
کوچک و خفیف باشد و یا نمونه برداری تطبیقی از طرح و مدلی غربی.فی المثل بنده از طرفداران برنامه تلویزیونی «عصرجدید» بودم و هستم هرچند که منتقدان می‌گفتند از صدر تا ذیل برنامه، کپی شده از یک برنامه آمریکایی است. لیکن وقتی یک کپی خوب می‌تواند حداقل قدری پول بیت المال صرف شده در صدا وسیما را هدر ندهد و مفید واقع شود و بیننده جذب کند، چرا نباید دفاع کرد؟
اکنون هم اقدام راهداری شهر بوشهر قابل تامل و تقدیر است هر چند شاید کپی و نواقصی داشته باشد.القصه اینکه راهداری این شهر با طراحی تابلوهای منحصر به فردی در یکی از جاده های منتهی به بوشهر که ظن خواب رفتن رانندگان به دلیل یکنواختی می‌رفته است تلاش کرده از این موضوع جلوگیری نموده تا از بروز حوادث ناشی از خواب آلودگی بکاهد.در این تابلوهای راهنمایی و رانندگی ضمن اینکه اشاره به احتمال به خواب رفتن رانندگان دارد در فواصل زمانی معین از رانندگان پرسش هایی را مطرح کرده و پس از درگیر نمودن ذهن خواننده در فاصله ای مشخص پاسخ را در تابلوی بعدی می‌گنجاند.و این روند تا پایان جاده ادامه دارد.
در واقع راهداری با یک تیر دو نشان زده است.اولا سعی می‌کند مانع بروز حادثه گردد و ثانیا عطف به پرسش ها باعث افزایش اطلاعات عمومی‌رانندگان می‌شود.و مهمتر آنکه با هزینه نه‌چندان بالا اقدام مفیدی را صورت داده و از حیف و میل منابع می‌کاهد.
مشخصا اگر چنین اقداماتی در نهادهای دولتی و فرادولتی رونق گیرد اثرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری داشته و به طور کل صواب است.پیش‌تر هم عرض شد جامعه ما از بی اعتمادی رنج می‌برد .این بی اعتمادی یک بلای اجتماعی است که بالاخره باید درمان شود.در شرایطی که عده‌ای به اصطلاح اپوزیسیون با پشتوانه های مالی و سیاسی مشکوک همچون مگسی روی زخم‌های ایجاد شده بر پیکر جامعه هستند و تلاش دارند شکاف ها را عمیق تر کرده همین اقدامات کوچک می‌تواند در حد وسع خود موثر باشد. این موضوع لا اقل می‌تواند به تصمیم گیران نشان دهد مردم ایران اگر خیری از دوست ببینند محال است چشم به بیگانه و اراجیف شان داشته باشند.متاسفانه ما در طول سال های گذشته خیلی راحت خیلی ها را هل دادیم به آن سمت و سپس این پرسش را مطرح کردیم که چرا فلانی رفت و یا به چه دلیل برید.اقدام راهداری بوشهر قابل تقدیر است.