سردرگمی مردم برای پارکینگ

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده است، همه کوچه‌ها و خیابان‌های شهر پر است از ماشین‌هایی که گوشه و کناری پارک کرده‌اند به همین دلیل هم اگر به قصد خرید یا کاری با خودرو شخصی از خانه خارج شوید ساعت‌ها باید دنبال جای پارک بگردید و در آخر هم دست از پا دراز تر به خانه بر گردید. این روزها پارکینگ در تهران به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و مدیران شهری هم بر این موضوع واقف هستنداما راه حلی برای آن سراغ ندارند. با این وجود روز گذشته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از اصلاح هندسی میدان سپاه و ممنوعیت احداث پارکینگ طبقاتی و عمومی در هسته مرکزی شهر خبرداد. سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که مسئولان معضل پارکینگ را در کلانشهر پایتخت چگونه می‌خواهند حل کنند و مردم چه باید بکنند؟
>ممنوعیت احداث پارکینگ
در مناطق مرکزی شهر
محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران صبح روز گذشته در جلسه نظارت ستادی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۷ با اشاره به اقدامات موثر ترافیکی صورت گرفته در منطقه گفت:«اصلاح هندسی خطوط بی آر تی، نصب دوربین ثبت تخلف در پایانه‌های تاکسیرانی به‌منظور جلوگیری از ورود خودرو‌های شخصی، هم‌سطح‌سازی معابر و آزادسازی پیاده‌راه‌ها از کارگاه‌های عملیات عمرانی ازجمله اقدامات موثر صورت گرفته است.»وی با تاکید بر اینکه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری دو رکن مهم شهر مدرن امروز است، گفت: «اگر می‌خواهیم شهروندان از خودروی شخصی کمتری استفاده کنند باید حمل‌ونقل عمومی کارآمد را در کنار معابر پیاده‌ استاندارد در اختیارشان قرار دهیم، ازاین‌رو مناسب‌سازی پیاده راه‌ها و اصلاح معابر برای معلولین، جانبازان و نابینایان و حتی شهروندان در اولویت برنامه مدیریت شهری قرار دارد. مناسب‌سازی فضا‌ها و خدمات شهری با توجه به نیاز‌های جانبازان و معلولان، از ضروریات هر جامعه است.»


‎او در ادامه به پیشنهاد احداث پارکینگ در مصلای تهران اشاره کرد و گفت: «سیاست ما در هسته مرکزی شهر، کاهش تردد خودرو و توسعه حمل‌ونقل عمومی کارآمد است، احداث پارکینگ به‌نوعی تشویق شهروندان به استفاده از خودروی شخصی است. به‌هیچ‌عنوان مجوز احداث پارکینگ طبقاتی و عمومی در مناطق مرکزی شهر مانند ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ داده نخواهد شد.» معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به بازنگری و اصلاح هندسی میدان سپاه و رفع گره ترافیکی این محدوده از مطالعه طرح کوچک‌سازی میدان سپاه خبر داد و گفت: «تبدیل میدان سپاه به یک تقاطع در دستور کار قرارگرفت و مقرر شد طرح کوچک سازی بدون خسارت زدن به درختان این میدان مطالعه و بررسی شود.» وی از پیشنهاد احداث دومین ورودی ایستگاه طالقانی با تجهیزات کامل پله‌برقی و آسانسور خبر داد و گفت:«با توجه به اینکه ایستگاه طالقانی یکی از پرترددترین ایستگاه‌هاست و تنها یک ورودی دارد، امکان‌سنجی ساخت دومین ورودی در ضلع شمال شرقی خیابان طالقانی و مفتح در دستور کار قرار گرفت.» با این اوصاف احداث پارکینگ طبقاتی در مناطق مرکزی شهر ممنوع اعلام شده است، او پیش از این در مورد تمایل برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها برای بستن خیابان و استفاده اختصاصی به عنوان پارکینگ گفته بود:«فضای خیابان‌ها نه برای کسبه و نه برای دستگاه‌های مختلف است و هیچ کس حق ندارد جلوی ساختمانش را محل پارک شخصی در نظر بگیرد.» این در حالی است که در چند سال اخیر، ساخت و سازها در شهر تهران به طرز اعجاب انگیزی رو به رشد است. به خصوص در غرب تهران مجتمع‌های تجاری و رستوران‌های زیادی ساخته شده است که بیشتر آنها پارکینگ ندارند. مردم برای استفاده از این مراکز باید چه کنند؟ با شرایط امروز که با کمبود پارکینگ در تهران مواجه هستیم این ممنوعیت چه مشکلی را حل می‌کند؟
>تناقض در مدیریت شهری
چندی پیش حسن خلیل آبادی در گفت‌‌و‌گو با آفتاب یزد درباره بحران پارکینگ در پایتخت گفته بود:«همانطور که می‌دانید یکی از معضلات کلانشهر تهران پارکینگ است. غیراز مراکز خرید این روز‌ها می‌بینیم که خیلی از منازل مسکونی هم پارکینگ ندارند و ساکنان این خانه‌ها مجبورند که در کوچه و خیابان پارک کنند، در پی آن هم شاهدیم که درگیریها و اتفاقات زیادی هم در این حوزه رخ می‌دهد. ما در هیچ نقطه و مرکزی در تهران، از جمله مراکز خرید، درب منازل و یا حتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، وضع خوبی از نظر پارکینگ نداریم و همیشه با نبود یا کمبود پارکینگ مواجه هستیم. راه حلی که شهرداری تا کنون برای آن در نظر گرفته این است که هیچ ملکی فاقد پارکینگ به میزان کاربری مورد استفاده خود نباشد و به آن‌ها جواز داده نشود. در حال حاضر هم در طرح تفسیری شهرداری آمده است که هر ملک با کاربری تجاری، مسکونی، آموزشی یا هر کاربری دیگر است، موظف است به میزان مورد نیاز پارکینگ طراحی کند. قبلا متاسفانه این طور بود که جواز پارکینگ‌ها را جدا از ملک می‌خریدند و اضافه پارکینگ‌ها را جریمه می‌کردند اما در حال حاضر با بخشنامه و مصوبات شورا در چند سال اخیر همه ساختمان‌ها موظف هستند که پارکینگ را ایجاد کنند.»
او در رابطه با خانه‌هایی که در حال حاضر پارکینگ ندارند، گفت:«مشکل این منازل را باید با پارکینگ‌های عمومی حل کرد و از آنجایی که ما در تهران با مشکل زمین رو به رو هستیم و در برخی مناطق قیمت زمین‌ها بسیار بالاست، بنابر این عملا پارکینگ عمومی برای این مناطق موضوعی دور از دسترس است. اما به طور کلی در محله‌هایی که دارای پارکینگ عمومی هستند، ساکنینی که پارکینگ ندارند باید از این پارکینگ‌ها استفاده کنند. با این حال اگر کسی بخواهد پارکینگ در سطح شهر درست کند ما او را یاری می‌کنیم و تسهیلاتی هم برایش در نظر می‌گیریم تا بتواند از این طریق کسب در آمد کند و مقرون به صرفه باشد. به طور طبیعی ایجاد پارکینگ مقرون به صرفه نیست مگر با در نظر گرفتن تشویقاتی که شهرداری برای سازندگان پارکینگ در نظر می‌گیرد. مشکل اینجاست که در حال حاضر نه تنها زمین کم است بلکه سرمایه گذاری در این حوزه نیز کم است. اما از هر گونه ساختن پارکینگ به خصوص پارکینگ‌های طبقاتی وسیع استقبال می‌کنیم. چرا که پارکینگ این روزها یک مشکل اساسی است و شاهدیم که شهر تهران در فقدان پارکینگ دیگر قفل شده است و پارکینگ کم کم به بحران پایتخت تبدیل می‌شود.»
>سر درگمی مردم
شهر تهران همچنان با مشکل پارکینگ رو‌به‌رو است و این موضوع امروزه به معضلی برای شهر تهران تبدیل شده است. از سوی دیگر خودروسازان هر سال ماشین‌های بیشتر به بازار عرضه می‌کنند و هر روز یک مدل جدید بازار را قبضه می‌کند. ترافیک و آلودگی هوا هم ارمغان همین موضوع است.
هر روز صبح هزاران نفر سوار بر خودروهای شخصی از خانه خارج می‌شوند و با عبور از ترافیک کلافه کننده خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر، به دنبال محلی مطمئن برای پارک خودرو هستند. خیلی از رانندگان برای توقف چند دقیقه ای، زمانی طولانی به جست وجوی محل پارک می‌پردازند که در برخی مواقع نیز به نتیجه نمی‌رسند و دست از پا درازتر، چاره‌ای جز حرکت نمی‌بینند در چنین شرایطی متاسفانه بسیاری از کسبه و صاحبان خانه‌ها، نگهبانان مراکز اداری، تجاری و حتی دولتی در اقدامی غیرقانونی با قرار دادن موانع به شکل‌های مختلف محدوده محل کار یا زندگی را به پارکینگ اختصاصی مبدل کرده اند، با ممنوعیت احداث پارکینگ طبقاتی تنها اتفاقی که رخ می‌دهد این است که معضل پارکینگ در شهر تهران افزایش می‌یابد و همچنان هیچ راهکاری برای آن در نظر گرفته نشده است.