ساز و کار سست یک ائتلاف

جبهه جمنا که بنا بود به عنوان یک ساز و کار برای اتحاد اصولگرایان عمر طولانی داشته باشد به دلایل مختلفی از جمله فرصت کمی‌که از زمان تشکیل شدنش تا انتخابات ریاست جمهوری 96بود و همین طور نبود چهره‌های قوی برای ریاست جمهوری ، ناکام ماند. جمنا بعد از شکست در انتخابات، دچار اختلافات داخلی شدیدی شد. جبهه جمنا از سویی نتوانست سیاست راهبردی منسجمی‌را برای خودش تبیین کند و اصولگرایان به این نتیجه رسیدند که این سازو کار با وجود آن اعضا نمی‌تواند به نتیجه ای که مطلوب آن‌هاست برسد .
اکنون اما شورایی جدید که به اختصار آن را شانا می‌گویند جایگزین جمنا شده است.این سازو کار انتخاباتی هم تنها 3 تا 4 ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم شکل گرفته و از این رو بازهم فرصت کمی‌برای اصولگرایان و شانا برای تصمیم گیری وجود دارد .
این شورا تلاش دارد تا تفکری نو به راه بیندازد اما ماهیت جریان اصولگرایی و جایگاهش تغییری نکرده و بنیان‌های اصولگرایی ممکن است با این تفکر‌نو همخوانی نداشته باشد . از سویی امروز در انتخابات مجلس تفاوت‌ها و اختلافات جبهه‌ها و چهره‌های اصولگرا با یکدیگر رسانه ای شده است ، در جبهه اصولگرایان مدعیان زیادی برای انتخابات مجلس وجود دارند؛ مدعیان زیادی که یکدیگر را نه به عنوان متحد بلکه به عنوان رقیب می‌بینند از همین رو معتقدم که شانا نیز در جمع بندی نهایی به نتیجه قابل قبولی لااقل در انتخابات مجلس 98 نخواهد رسید. هرچند ممکن است در آخر به صورت سست و لرزان ولو مصلحتی لیستی برای انتخابات ارائه دهد، اما مطمئنا چه قبل از ارائه این لیست و چه بعد از آن اختلافات شدیدی رخ می‌دهد .
به هرروی لیست تهران یک لیست سی‌نفره است و اصولگرایان با تفکرات مختلف خواهان ورود به آن هستند مثلا امروز شاهدیم جبهه پایداری ساز جدایی‌اش با اصولگرایی را کوک کرده است، از سویی جریان نئو اصولگرایی قالیباف در مقابل اصولگرایان قرار گرفته است همه این‌ها نشان می‌دهد که پایه‌های شورای تازه تاسیس اصولگرایان برای برقراری ائتلاف و اتحاد سست است.


اما در کنار همه این‌ها نباید این موضوع را هم فراموش کنیم که شکست یا پیروزی این سازو کار به عملکرد اصلاح طلبان نیز بستگی دارد. باید بپذیریم که اصلاح طلبان در حال حاضر پایگاه‌های اجتماعی مانند گذشته ندارند و بی تردید این موضوع در پیروزی
شانا می‌تواند موثر باشد، به هر حال اصلاح طلبان نیز می‌بایست استراتژی مشخصی را برای انتخابات آتی در نظر بگیرند . در هرصورت هنوز زود است که بخواهیم در مورد این سازو کار جدید به طور یقین اظهارنظر کنیم .