در راستای ادعای یک عضو شورای شهر قزوین مبنی بر افزایش سکونت افغانستانی‌های مهاجر نسبت به بومی‌ها در برخی نقاط این شهر مطرح شد

آیا باید نگران بود؟
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: بیش از 50 سال پیش، با آغاز درگیری‌های میان شوروی سابق و مجاهدین افغانستانی، بسیاری از مردم افغانستان برای فرار از جنگ و فقر به کشورهای دیگر پناهنده شدند که بیشترین سهم مربوط به پاکستان و ایران بود. بعد از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی هم مهاجرت مردم افغانستان به ایران افزایش پیدا کرد، در واقع نزدیک به 50 سال است که کشورمان میزبان افغانستانی‌های مهاجر است و حتی در سال جاری قانونی تصویب شد که فرزند حاصل از پدران افغانستانی و مادران ایرانی می‌توانند هویت ایرانی داشته باشند. با این حال اما شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی مراکز سکونت تعداد افغانستانی‌های مهاجر بیشتر از ایرانی‌های بومی است. افزایش سکونت افغانستانی‌ها به قدری مهم و جدی است که براساس گزارش ایسنا، نایب ‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین روز گذشته نسبت به آن اعلام نگرانی کرده و گفت:«در این مورد احساس خطر می‌کنم که حضور گسترده تبعه افغان در محلات ما بر روی فرهنگ مردم اثر بگذارد، افغان‌ها از نظر مذهب و فرهنگ با ما تفاوت دارند و ممکن است بر روی اهالی محل تاثیر بگذارند.»
>شورای شهر قزوین: جمعیت افغان‌ها
بر ایرانی‌ها در برخی محلات قزوین بیشتر است


روز گذشته نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: «در برخی محلات شهر قزوین مانند مغلواک، پایین‌محله، دباغان نیز تعداد افغان‌ها روبه افزایش است و غیر ایرانی‌ها غالب شدند که این امر نیازمند توجه مسئولین است و خدمات ویژه‌ای باید به این محلات ارائه شود.»
مهدی عبدالرزاقی با اشاره به حضور تبعه افغان در محلات با هویت شهر قزوین، تصریح کرد: «حضور اتباع افغان در برخی از مناطق و نواحی منفصل شهری بیشتر از تعداد بومی‌های منطقه است برای مثال در خیرآباد تقریباً تعداد تبعه افغان با بومی‌های محل برابر شده است. حضور اتباع در محلات مختلف باعث می‌شود که فرهنگ، نگاه و تعاملات اجتماعی افراد محل تحت تاثیر قرار بگیرد، برخی از افراد توانایی این را ندارند که فرزندانشان را در مدارس قزوین ثبت‌نام کنند بنابراین در مدارسی ثبت‌نام می‌کنند که بیش از نیمی از جمعیت دانش آموزان را افراد غیر ایرانی تشکیل می‌دهند. مجموعه مدیریت استان باید در این حوزه ورود پیدا کنند؛ در این مورد احساس خطر می‌کنم که حضور گسترده تبعه افغان در محلات ما بر روی فرهنگ مردم اثر بگذارد، افغان‌ها ازنظر مذهب و فرهنگ با ما تفاوت دارند و ممکن است بر روی اهالی محل تاثیر بگذارند.»
>این یک هشدار است؛
مسئولان توجه داشته باشند
برای بررسی این موضوع با نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تماس گرفتیم اما در بین نمایندگان تنها‌هاجر چنارانی پاسخگو بود و گفت: «باید راجع به صحت و سقم ماجرا با نماینده قزوین صحبتی داشته باشم و بعد از آن در رابطه با این موضوع توضیحاتی ارائه خواهم داد.»
بعد از آن به سراغ کمیسیون اصل 90 رفتیم اما از بین تمام اعضای این کمیسیون تنها محمد رضا حسنخانی پاسخگو بود. او در رابطه با این موضوع به آفتاب یزد گفت:«این صحبت‌هایی که در رابطه با شهر قزوین مطرح شده است کاملا به وزارت کشور و وزارت امور خارجه بر می‌گردد، چون در بعضی از نقاط کشور طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی اصلا افغانستانی‌ها پذیرفته نمی‌شوند و اجازه سکونت در این نقاط از کشور را ندارند. شاید تنها راه ورود افغانستانی‌ها به این مناطق خاص این باشد که به عنوان توریست وارد شوند وگرنه به هیچ عنوان امکان ورود و سکونت در این مناطق برای افغانستانی‌ها وجود ندارد. به اعتقاد من نهاد‌های نظارتی و نهاد‌های امنیتی باید تدابیری را در خصوص افزایش سکونت افغانستانی‌ها در برخی از نقاط شهر‌ها بیاندیشند چرا که گزارش مطرح شده از سوی این عضو شورای شهر قزوین هشدار محسوب می‌شود. درست است که افغانستانی‌ها هم برادران ما هستند و کارهای زیادی هم تا کنون با هم انجام دادیم و خدمات زیادی هم تا کنون از ایرانی‌ها دریافت کرده اند، حتی در طرح جدیدی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید این امکان به‌وجود آمد که فرزندان مردان افغانستانی و زنان ایرانی بتوانند شناسنامه بگیرند، یعنی می‌خواهم بگویم ما حتی ملیت را هم به آن‌ها می‌دهیم اما جایی که شهروندان ایرانی احساس نارضایتی کنند این موضوع باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.»
او در ادامه تاکید کرد:«اگر واقعا در قزوین چنین موردی است باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد. البته آقای محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی است اما تا کنون در این خصوص گزارشی به مجلس ارائه نشده است. اگر این موضوع را عنوان کنند در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد چون رضایت شهروندان برای ما بسیار مهم است فرقی نمی‌کند که این شهروندان مربوط به قزوین باشند یا شهر دیگری. اگر در منطقه‌ای جمعیت افغانستانی‌های مهاجر بالا رفته است وزارت کشور باید ورود پیدا کند تا این مشکل مردمی را بر طرف کند. البته نگاه ما این است که مهاجران از هر جای دنیا که به کشور ما می‌آیند باید به بهترین نحو از آن‌ها پذیرایی شود اما وقتی پای شهروندان کشورمان به میان می‌آید، بدون شک رضایتمندی شهرومندان کشور اولویت بیشتری دارد.»
او در رابطه با مناطق اطراف تهران که با افزایش افغانستانی‌های مهاجر رو به رو است، گفت:«تاکنون گزارشی در این خصوص به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است اما اگر گزارش مستندی ارائه شود حتما پیگیری خواهیم کرد چون این موضوع یک هشدار است و مسئولین باید نسبت به آن توجه داشته باشند.» در ادامه با داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 و نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تماس گرفتیم اما پاسخگو نبود.
به نظر می‌رسد با تاکید بر صحبت‌های عضو کمیسیون اصل 90، افزایش سکونت افغانستانی‌ها در برخی از محله‌های تهران و شهرستان‌هایی مثل قزوین باید مورد توجه مسئولان مرتبط قرار گیرد.