اهوازی‌ها در محاصره فاضلاب

آرمان ملی: یک هفته از بارش باران و وقوع سیلاب در کوچه‌های اهواز و آبادان می‌گذرد، ولی تعداد زیادی از واحد‌های مسکونی کوت عبدا... و کوی علوی اهواز درگیر فاضلاب هستند. این روزها فاضلاب با فضولات انسانی زندگی را در مناطق کوت عبدا...، حصیرآباد، آسیه‌آباد و عامری‌ برای مردم دشوار کرده است. اتفاقی که بعد از هر بارش در این مناطق به دلیل نبود زیرساخت‌ها رخ می‌دهد و حالا جوشیدن چشمه‌های فاضلاب سلامت اهالی این مناطق را تهدید می‌کند. از سوی دیگر برخی از اهالی از ریزش خانه‌هایشان پس از باران اخیر خبر می‌دهند. به‌گفته اهالی منطقه، همین چند روز گذشته دو خانه در حصیرآباد فرو ریخت. فعالان اجتماعی هم می‌گویند معلوم نیست چه کسی خسارت از بین رفتن وسایل مردم و تخریب خانه‌هایشان را پرداخت می‌کند؟
   در محاصره فاضلاب هستیم
 یکی از شهروندان کوت عبدا... می‌گوید: شش روز است که به محاصره آب و فاضلاب درآمده‌ایم، همه وسایل‌مان از بین رفته و صبح روز قبل که در خانه را باز کردم دیدم بخشی از سقف یکی از اتاق‌ها فروریخته است. مسئولان دو روز بعد از بارش باران دستگاه لجن کش آوردند، اما وسعت فاضلاب و لجن‌ها آنقدر زیاد است که حالاحالاها لجن از زندگی کوت عبدالهی‌ها پاک نمی‌شود! مجتبی گهستونی، یکی از فعالان رسانه‌ای اهواز هم از فروریختن دو خانه در حصیرآباد اهواز خبر می‌دهد. به گفته او مهاجران و افراد ناتوان روی تپه‌ها و کوه‌های حصیرآباد ساخت‌وساز کردند و چون خانه‌ها مقاوم نیستند با هر بارشی بخشی از آنها فرو می‌ریزد. به گفته گهستونی وضعیت حصیرآباد بعد از چهل سال به همان صورتی است که چهار دهه پیش درعکس‌های کاوه گلستان از این منطقه ثبت شده است. وی همچنین از این منطقه به منطقه صنعتی با پیشینه‌ای تاریخی و مردمی محروم یاد می‌کند که از حداقل امکانات برخوردارند. این فعال رسانه‌ای بر این باور است که مردم این منطقه باید منتقل شوند و در شهرک‌های تازه تأسیس اسکان یابند. مردم منطقه از هجوم حشرات به دلیل رها شدن فاضلاب در جوی‌های رو باز خبر می‌دهند. فعالان اجتماعی اعتقاد دارند که فاضلاب چون بمب ساعتی عمل می‌کند که با ریزش ساختمان‌ها در آینده خود را بیشتر نشان می‌دهد. آنها از زمستان و بارش‌های تند پیش رو واهمه دارند. با وجود این هر روز به تعداد کسانی که در حصیرآباد یا منطقه «منبع آب» ساکن می‌شوند اضافه می‌شود. گهستونی می‌گوید: چون میل به مرکز برای یافتن کار از روستا و شهرهای اطراف زیاد است.
   اهواز زخم‌های بسیاری دارد


صادق حردانی، روحانی منطقه حصیرآباد هم می‌گوید: «اهواز زخم‌های بسیاری دارد». او فاضلاب را یکی از مشکلات اهواز می‌داند که با هر باران بالا می‌آید و زندگی ساکنان منطقه را خراب می‌کند. او که پیشتر امام جماعت مسجدی در حصیرآباد بود، ادامه می‌دهد: به هرجا که توانسته‌ام سر زده‌ام تا بتوانم مشکلات منطقه را حل کنم. اما راه به جایی نبرده‌ام. هر بار که فاضلاب بالا می‌آید با لجن‌کش آن را خالی می‌کنند و می‌روند اما فردا همان آش است و همان کاسه. حردانی که 12 سال پیش شاهد ساخت شبکه فاضلاب منطقه بوده، می‌گوید: همان زمان هم معلوم بود که این شبکه‌سازی اصولی نیست. به گفته او تا قبل از آنکه پیمانکار روی حوضچه‌های شبکه فاضلاب را بپوشاند، مردم آنها را با نخاله ساختمان و زباله پر کردند، بنابراین طبیعی است که با هر باران لجن به خانه‌های مردم سرریز شود. او شبکه فاضلاب سنتی قبل از آن را کاربردی‌تر از شبکه فاضلاب فعلی می‌داند.
    تردد در خیابان‌های پر از فاضلاب
یکی از اهالی کوت عبدا... می‌گوید: بعد از شش روز همچنان وسایل زیر آب است. باران و آبگرفتگی آنقدر غیرمنتظره بود که اصلاً وقت نکردیم وسایل‌مان را بیرون بکشیم و همچنان در فاضلاب رفت و آمد می‌کنیم. به گفته این شهروند از هلال احمر، بسیج و سپاه هم برای کمک آمده‌اند اما کارها کند پیش می‌رود. محسن خطیبی یکی از اعضای جمعیت امام علی(ع) در این رابطه می‌گوید: خیلی دیر به داد مردم رسیدند. او همچنین می‌گوید فاضلاب مثل چشمه در خیابان‌ها می‌جوشد و قل می‌زند. هیچ کدام از مردم چکمه ندارند و همچنان درفاضلاب انسانی تردد می‌کنند. به گفته او منطقه شکار سه، منطقه درویشیه، منطقه قلعه‌کنعان و قلعه‌کوچک همچنان وضعیت بسیار بدی دارند و همچنان در فاضلاب غرقند. خطیبی تصریح می‌کند: «ارگان‌های دولتی باید مواد شوینده به مردم بدهند چون فاضلاب تمام زندگی آنها را گرفته و می‌تواند به بیماری‌های جمعی زیادی تبدیل شود». او یک سؤال مهم می‌پرسد که تاکنون هیچ یک از مسئولان پاسخی به آنها نداده است. خطیبی می‌پرسد: خسارت کسانی که خانه‌هایشان فروریخته و وسایل‌شان از جمله وسایل برقی‌شان از بین رفته با چه کیست؟