نقش دولت پنهان در عدم تصویب CFT و پالرمو

آرمان ملی: هشدار می‌دادیم زمستان در حال آمدن است، چیزی تا فرارسیدن ضرب‌الاجل گروه ویژه اقدام مالی باقی نمانده و اقتصاد در حال احتضار ایران که زیر فشار تحریم‌ها سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند، نباید با یک شوک اقتصادی جدید روبه‌رو شود. اکنون زمستان اقتصاد ایران نزدیک است، زمزمه‌هایی از توافق با ژاپن برای برخی گشایش‌های اقتصادی وجود دارد اما نگرانی‌های اقتصادی و معیشتی هرروز بیشتر می‌شود؛ چرا که در اندک مهلت باقی مانده ایران برای پذیرش دو لایحه باقی مانده FATF نه تنها اراده‌ای محسوس برای تعیین تکلیف نهایی آن لوایح رسما صورت نگرفته، بلکه برخی ترجیح می‌دهند چوب لای چرخ دولت بگذارند.
   مکمل تحریم‌ها
آنها مدام با گفتن از تحریم‌های آمریکا از بی‌خاصیت بودن تصویب FATF در شرایط تحریم سخن می‌گویند. تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بخش مهمی از محدودیت‌ها علیه نظام بانکی و مالی را تشکیل می‌دهد. اما فقدان تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی به معنای بستن همه منافذ تعامل با دولت‌هایی است که تحریم‌های آمریکا را رعایت نمی‌کنند. تحریم‌های آمریکا ممکن است دچار شدت یا افول شوند لیکن محدودیت‌های ناشی از FATF به‌صورت اصولی و فراگیر تا زمان عادی شدن روابط کشورمان با این نهاد، پابرجا خواهد بود. مضافا اینکه با توجه به تلاش‌های بسیار سنگین آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان برای جلوگیری از عادی شدن وضعیت کشورمان با این نهاد، کاملا محرز است که آنها وضعیت جاری را بهترین ابزار مقابله با کشورمان می‌دانند و این موضوع مکمل تحریم‌هایک‌جانبه آمریکا است. هرگونه تاخیر در اجرای کامل برنامه اقدام به منزله مساعدت به دشمنان برای ایجاد محدودیت‌های بیشتر می‌باشد.
   قطع ارتباط با جهان


یک حقوقدان بین‌المللی در این باره معتقد است نپیوستن به FATF باعث می‌شود تمامی ارتباط مالی ما با خارج از کشور قطع شود. نعمت احمدی به «ایسنا» می‌گوید: «نپیوستن به FATF باعث می‌شود تمامی ارتباط مالی ما با خارج از کشور قطع شود، بدون اینکه جرمی انجام داده باشیم و گناهی مرتکب شده باشیم، ناخودآگاه در مظان اتهام خود را مینشانیم. مثلا در بخش پالرمو می‌گویند به تروریست‌ها کمک می‌کنیم و در بخش پولشویی و... ناخودآگاه در مظان اتهام می‌نشینیم، بدون اینکه گناهی انجام داده باشیم. پیوستن به FATF در بعد داخلی هم خیلی مهم است. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که می‌توانیم به بانک برویم و هر مبلغی را که خواستیم جابه‌جا کنیم و با پیوستن به FATF مبدا و مقصد پول‌ها روشن می‌شود».
   تاثیر دولت پنهان
یکی از نمایندگان مجلس نیز تأکید دارد پای «دولت پنهان» در میان است. قاسم میرزایی نیکو به «ایلنا» می‌گوید: «شرایط کشور دارد به سمت و سویی می‌رود که اگر ما در چرخه مالی دنیا نباشیم دیگر سیستم بانکی هیچ‌‌ کشوری حتی دوست نماها هم با ما کار نخواهند کرد و شعب بانکی ما دیگر جایگاهی نخواهند داشت». این نماینده اصلاح‌طلب مجلس می‌افزاید: «دولت پنهان چیز دیگری می‌خواهد، دولت پنهان دلش می‌خواهد عواید ناشی از حل این مسائل به جیب خودش برود، دولت پنهان یا دولت در سایه نیز دولتی است که خودش می‌خواهد بعدا دولت شود، در نتیجه دولت در سایه می‌گوید بگذارید الان حل نشود اما خواب خوش است چرا که اگر این مسائل در زمان باقی مانده حل نشود عواقب آن اینگونه نیست که جبران‌پذیر باشد». هر چند این کشمکش‌ها بر سر یک موضوع، میان دو جناح اصلی کشور مسأله تازه‌ای نیست، اما باید مسئولان و دلسوزان کشور به آن سریع‌تر رسیدگی کنند.