حضور قوي اصلاح‌طلبان درانتخابات مجلس

آرمان ملی- حمید شجاعی: متغیرهای گوناگون طی ماه‌های اخیر و تاثیر هرکدام در جامعه باعث شده حضور موثر اصلاح‌طلبان در انتخابات با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو شود که کسر قابل توجهی از این اما و اگر‌ها و شرط و شروط به این مساله باز می‌گردد که شورای نگهبان با اصلاح‌طلبان چگونه تاکند. اگر در راستای مشارکت حداکثری و فضای باز سیاسی شورای نگهبان بانگاه باز نسبت به احراز صلاحیت‌ها بپردازد اصلاح‌طلبان قطعا با لیستی پر از چهره‌هایی که هر کدام قابلیت سرلیست شدن دارند پا به عرصه خواهند گذاشت. در این راستا محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی می‌گوید: «علی مطهری یا مجید انصاری احتمالا از گزینه اصلی سرلیستی اصلاح‌طلبان برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس برای حوزه انتخابیه تهران خواهند بود.»
   مسیر پیش روی اصلاح‌طلبان
انتخابات مجلس یازدهم هر اندازه تاکنون برای اصولگرایان و دلواپسان آمد داشته برای اصلاح‌طلبان چندان خوش یمن نبوده است. اگر روند مسائل و اتفاقات چند ماهه اخیر در جامعه را مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که این سخن پر بیراه نیست. مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه که برخی آن را منبعث از عملکرد و ناکارآمدی دولت می‌دانند باعث شد تا سرمایه اجتماعی رئیس‌جمهور و به تبع آن اصلاح‌طلبان فروکش کند. با این حال اصلاح‌طلبان پس از این اتفاق امید داشتند که با گفت‌وگوی صادقانه و شفاف و ارائه گزارش عملکرد به مردم به اقناع افکار عمومی بپردازند، اما افزایش شبانه و ناگهانی قیمت بنزین و در ادامه ناآرامی‌های جامعه باعث شد تا اصلاح‌طلبان امیدوار به بازگشت مردم به انتخابات نیز امید خود را تا حد زیادی از دست بدهند. به حدی که خیلی از آنها پیش از موعد ثبت نام‌ها به شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو معترف بودند. با این حال اصلاح‌طلبان از آنجایی که تنها راه حل مشکلات و برون‌رفت از شرایط موجود را شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای می‌دانستند در موعد ثبت‌نام‌ها حضور بهم رساندند و هر چند کم، اما در انتخابات مجلس ثبت نام کردند. این امید می‌رفت که با وجود دیدار و مذاکره چهره‌های اصلاح‌طلبی چون حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا عارف رئیس شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان و صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان با اعضای شورای نگهبان فضا برای تعیین صلاحیت‌ها مقداری تلطیف شود و اصلاح‌طلبان بیشتری تایید صلاحیت شوند، اما با پایان کار هیأت‌های اجرایی و رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب چون علی شکوری راد، آذر منصوری، احمد حکیمی‌پور و حجت‌الاسلام هادی غفاری این گمانه‌زنی صورت گرفت که رد صلاحیت اصلاح‌طلبان در این دوره از هیأت‌های اجرایی آغاز شده و این رویکرد هیأت‌های اجرایی نشان و آغازی بر رد صلاحیت‌های گسترده‌تر شورای نگهبان خواهد بود. با این حال اصلاح‌طلبان همچنان نسبت به انتخابات امیدوارند و برای موفقیت در آن برنامه‌ریزی می‌کنند. از این رو اگر شاهد رد صلاحیت‌های گسترده نباشیم اصلاح‌طلبان با چهره‌های تایید صلاحیت شده لیست خود را منتشر می‌کنند که احتمال سر لیستی افراد مختلفی در آن وجود دارد، اما اگر مطابق روال معمول رد صلاحیت‌ها کما فی‌السابق صورت پذیرد متعاقبا نه لیست و نه سر لیستی موجود نخواهد بود.
   سر لیست اصلاح‌طلبان
دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی اظهار داشت: علی مطهری یا مجید انصاری احتمالا از گزینه اصلی سرلیستی اصلاح‌طلبان برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس برای حوزه انتخابیه تهران خواهند بود. ایرنا نوشت؛ محمدرضا راه‌چمنی گفت: تا زمانی‌که بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات نظارت بر انتخابات تهران و هیات مرکزی نظارت انتخابات مجلس اعلام نشود هیچ جریان سیاسی نمی‌تواند گزینه‌های نهایی خود را مشخص کند. وی اضافه کرد: پس از جلسات جبهه اصلاح‌طلبان، جمع‌بندی و مشخص شدن معیارهای لازم نامزدها، به نظر می‌رسد لیست نهایی اوایل بهمن ماه مشخص شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: هم اینک بیش از ۵۰ نامزد اصلاح‌طلب در تهران ثبت نام کرده که پس از انجام مراحل و بررسی لازم لیست اصلاح‌طلبان از میان این نامزدهای تایید صلاحیت شده مشخص خواهند شد. این افراد به صورت گمانه‌زنی مطرح شده‌اند که باید پس از جلسات احزاب اصلاح‌طلب سرلیست نهایی مشخص شود. راه‌چمنی با بیان اینکه هنوز لیست واحدی برای تهران مشخص نشده تاکید کرد: لیست نامزدهای نهایی در استان‌ها توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که متشکل از ۳۰حزب و گروه‌های سیاسی مختلف است، مشخص خواهد شد.