درهای گشوده روابط به روی ژاپن

آرمان ملی: رئیس‌جمهور در جمع شماری از مدیران ارشد بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ژاپن در توکیو اعلام کرد که درهای ایران به روی دولت و شرکت‌های ژاپنی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ اقتصادی باز است و ایران و ژاپن به عنوان دو دوست قدیمی، نباید اجازه دهند که کشور ثالثی در روابط دوستانه آنها اخلال ایجاد کند. حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ترک توکیو در نشستی با این مدیران ارشد ژاپنی اظهارکرد: بی‌تردید تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند بلندمدت ادامه پیدا کند و آمریکایی‌ها ناچارند روزی این راه بدون خاصیت و پر از ضرر را رها کنند. وی با بیان اینکه «ما در اینکه بتوانیم با آمریکا راجع به مسائل مان بحث کنیم مشکلی نداریم جز اینکه آنها باید از مسیر خطایی که در این یک سال و نیم رفتند برگردند»، گفت: ما نباید به خطاکار جایزه بدهیم اما در عین حال اگر خطاکار بخواهد اشتباه خود را جبران کند، نباید راه را ببندیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: فشار آمریکا بر ایران و کشورهای دیگر یک واقعیت تلخ است که امروز با آن روبه‌رو هستیم اما مهم این است که در این شرایط سخت باز هم راهی را پیدا کنیم که با هم تجارت و مراوده داشته باشیم و به نفع دو ملت گام برداریم. اهم اظهارات رئیس‌جمهور را در ادامه می‌خوانید:
  هیچ مانعی امروز در روابط دو کشور وجود ندارد، مگر تحریم غیرقانونی آمریکا و نسبت به این تحریم شما کاملا مطلع هستید که بر خلاف مقررات بین‌المللی و قطعنامه 2231 است. بنابراین آمریکا متأسفانه بر کشورها فشار می‌آورد که بین قانون و مقررات و اراده دولت آمریکا یکی را انتخاب کنند. همه می‌دانیم قطعنامه 2231 از همه کشورها خواسته روابط اقتصادی و تجاری معمولی خود را با ایران معمول دارند. اگر در اختلافاتی که بین ما و آمریکا وجود دارد، موردی باشد که کسی تردید کند، آمریکا یا ایران مقصر است، حداقل در این مورد اخیر تحریم، هیچ‌کس نباید تردید داشته باشد.
  مهم این است که در این شرایط سخت باز هم راهی را پیدا کنیم که با هم تجارت و مراوده داشته باشیم و به نفع دو ملت گام برداریم. به رغم فشار یک سال و نیم گذشته آمریکا بر ما توانستیم به اقتصادمان ثبات ببخشیم. بعد از یک تلاطم اقتصادی از 5 ماه پیش روند حرکت اقتصادی ما در مسیر صحیح و ثبات قرار گرفته است. به رغم اینکه در سال گذشته رشد منفی اقتصادی داشتیم، پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود. روند تورم در ماه‌های گذشته کمی مهار شده و معتقدیم در سال آینده شرایط بهتری خواهیم داشت. در شرایط تحریم شرکت‌ها و دولت‌ها راه‌های مختلفی را برای ادامه روابط اقتصادی و تجاری با ما پیدا کردند.
   آیا به نظر شما کاری که آمریکا انتخاب کرده حتی برای مواد مورد نیاز مردم، مواد غذایی، دارویی و پزشکی مردم هم مشکل ایجاد کرده این کشور راه درستی را انتخاب کرده است؟ آمریکا می‌گوید ما راجع به مواد غذایی و دارویی هیچ گونه مشکلی برای ایران ایجاد نکردیم اما شما به خوبی می‌دانید وقتی سیستم بانکی را دچار مشکل کردند همه این تحرکات اقتصادی با مشکل مواجه می‌شود. ما در منطقه خودمان راجع به آمریکا دیدیم که راهبردهایشان خطا بوده و همواره فکر و طراحی‌شان با اشتباه محاسباتی توام بوده است. در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و هم در فلسطین همه جا دچار خطا شده‌اند از جمله راجع به ایران.


   ما در سال جاری 3 بار با آقای نخست وزیر مذاکرات مفصلی داشتیم یک بار در تهران، یک بار در نیویورک و یک بار در توکیو و همه این مذاکرات سازنده و مثبت بود. برای ما بسیار مهم است که ایران و ژاپن به عنوان دو دوست قدیمی روابط خود را ادامه دهند و اجازه ندهند که کشور ثالثی در روابط دوستانه ما اخلالی ایجاد کند.
  تاکید می‌کنم که ایران همچنان درهایش به روی ژاپن و شرکت‌های ژاپنی باز است و مخصوصا در پروژه‌های مهمی مثل پروژه‌های چابهار که می‌تواند این پروژه کاملا منطقه جنوب و شرق را به شمال و غرب متصل کند حضور فعال‌تری داشته باشند.
    روایت روحانی از سفر به ژاپن
رئیس‌جمهور که به دعوت رسمی نخست وزیران مالزی و ژاپن به این دو کشور سفر کرده بود، عصر شنبه به تهران بازگشت و در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران با اشاره به اهداف سفر به ژاپن گفت: امسال نودمین سال روابط سیاسی دو کشور است و خوشبختانه در طول سال جاری 3 ملاقات بین من و آقای آبه نخست وزیر ژاپن انجام گرفته است، یکبار در تهران که ایشان بعد از 41-40 سال که رئیس دولت ژاپن از ایران دیدار نکرده بود به ایران آمدند و دعوت کردند که من به ژاپن بروم. حسن روحانی اضافه کرد: با بیان اینکه در دیدار با آقای آبه به غیر از موضوع روابط دوجانبه دو مساله دیگر نیز مورد بحث قرار گرفت، تصریح کرد: راجع به مساله تحریم برخی از کشورها حساس‌تر از کشورهای دیگر هستند البته به غیر از یکی دو کشور در دنیا همه مخالف تحریم هستند و همه هم می‌دانند که این تحریم خلاف مقررات بین‌المللی است و به جایی نمی‌رسد و آمریکایی‌ها ناچارند از این راه غلطی که رفتند برگردند و این موضوع مورد اتفاق همه کشورهاست. وی ادامه داد: در اصل تحریم چیزی است که به ضرر همه کشورهاست؛ تنها به ضرر ایران نیست؛ در واقع یک تصمیم باخت- باخت است که آمریکا در این زمینه به غلط تصمیم گرفته و محاسبات غلطی داشته است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ژاپنی‌ها، اروپایی‌ها و دیگران در این زمینه فعال هستند که تحریم‌ها را بشکنند و پیشنهادات و راه حل‌هایی دارند که با هم در این زمینه رایزنی داریم و معتقدیم شکستن تحریم و از بین بردن توطئه آمریکا در تحریم ایران یک کار ضروری، ملی و انقلابی بوده و وظیفه همه ماست که این تحریم را بشکنیم. وی ادامه داد: بنابراین با همه کشورها در این زمینه رایزنی داریم و این رایزنی‌ها با برخی از کشورهای اروپایی و ژاپن بیشتر است؛ جمعه‌شب تقریبا یک‌ساعت و نیم جلسه خصوصی و یک ساعت جلسه عمومی داشتیم و در شام کاری هم بیش از یک ساعت بحث بسیار مفصلی داشتیم؛ در مجموع بیشتر از 5/3 تا 4 ساعت با هم مذاکره کردیم.