منصرفين از مجلس آينده فراكسيون تشكيل دادند

آرمان ملي- حميد شجاعي: نگرش‌هاي متفاوتي نسبت به انتخابات مجلس يازدهم وجود دارد و هر کسي از زاويه‌اي انتخابات را مورد مداقه قرار مي‌دهد، اما شايد کسي از اين زوايه به مجلس آينده نپرداخته که ديگر شاهد چهره‌هاي تاثيرگذار مجلس فعلي همچون علي لاريجاني، محمدرضا عارف، حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه و... نخواهيم بود. اين در حالي است که بسياري از نمايندگاني که در انتخابات پيش رو به ثبت نام نپرداختند اصلي‌ترين دليل خود را از دست رفتن جايگاه حقيقي مجلس در قانونگذاري و نظارت دانسته‌اند و اينکه مجلس ديگر در راس امور نيست. در اين راستا در ميان فراکسيون‌هاي متعدد مجلس که هر کدام به دليلي شکل گرفتند اخيرا فراکسيوني تحت عنوان فراکسيون منصرفين مجلس تشکيل شده است. عبدالرضا هاشم‌زايي نماينده تهران و عضو اين فراکسيون مي‌گويد: «اين فراکسيون از آنجا که فارغ‌البال‌تر از بقيه است و ديگر قرار نيست درگير انتخابات و مسائل تبليغاتي شود مي‌تواند درخصوص مسائل مهم کشور در مدت باقي‌مانده اقدامي انجام دهد. هدف از تشکيل اين فراکسيون توجه به مسائل مهم نظام است.»
مجلس در راس امور است؟
«مجلس در رأس امور است» اين کلام بليغ و شيواي امام بر اساس بينش و ژرف انديشي نسبت به جايگاه والاي مجلس در کشور و درصد تاثيرگذاري اين نهاد در تصميم‌گيري‌هاي مهم کشوري است که همگان نيز بدان اذعان دارند. هر چند که همه مجالس بلااستثنا اين کلام امام را سر لوحه کار خويش قرار مي‌دادند، اما تجربه مجالس 10گانه در چهل سال اخير نشان داده هرچه رو به جلو آمديم کمتر نشاني از راس امور بودن مجلس ديده‌ايم و به اين نهاد قانونگذاري گاهي به دليل رد صلاحيت گسترده چهره‌هاي قوي و حضور نمايندگاني ضعيف در امر نظارت و قانونگذاري و گاهي به دليل تداخل ديگر نهادها در وظايف و اختيارات مجلس محدود شده است. از اين روست که هر زمان از مجلس مطلوب و کارآمد سخن گفته مي‌شود همگان مجلس اول را مثال مي‌زنند. چرا که در آن مجلس به واقع چهره‌هاي کارآمد و مدبر به پارلمان راه يافتند و توانستند مجلسي قوي تشکيل دهند. البته به اذعان بسياري مجالس پنجم و ششم نيز ميزاني از عملکرد مطلوب و نزديکي به کلام امام(ره) مبني بر راس امور بودن را داشتند، اما ساير مجالس آنطور که بايد و شايد نتوانستند به نحو احسن عمل کنند. اوج کنار گذاشتن مجلس از تصميم‌گيري‌هاي مهم کشوري را مي‌توان در مجلس دهم ديد که نه تنها در راس امور نبود بلکه اساسا در تصميم‌گيري‌ها نيز دخالت چنداني نداشت. مصداق بارز اين امر نيز ماجراي افزايش قيمت بنزين در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي بود که مجلس را به عنوان تنها نهاد قانونگذاري در کشور کنار گذاشتند. از همين رو بسياري از نمايندگان به دليل اينکه مجلس ديگر در راس امور نيست و از جايگاه اصلي خود خارج شده نسبت به اين روند اعتراض داشته و حتي برخي چهره‌ها در واکنش به اين مساله در انتخابات پيش رو ثبت نام نکردند.
آنها که نخواهند بود


شايد روزي که محمدجواد فتحي نماينده تهران نهم خرداد ماه 97 در اعتراض به برخي ايرادات وارده به نظام قانون‌گذاري استعفاي خود را از مقام نمايندگي به هيأت رئيسه مجلس ارائه داد هيچ‌کس باور نمي‌کرد که طي سال آخر مجلس نيز اين رويه تکرار شود. هرچند که استعفاي فتحي هيچ‌گاه در هيات رئيسه اعلام وصول نشد، اما وي با اين کار اعتراض خود را نسبت به روند موجود اعلام کرد. در پي افزايش قيمت بنزين و حوادث پس از آن نيز محمدقسيم عثماني نماينده بوکان در اعتراض به عدم نقش‌آفريني نمايندگان در مساله بنزين از نمايندگي استعفا داد. حال که ثبت‌ نام‌ نامزدهاي انتخابات مجلس يازدهم تمام و نتيجه کار هيأت‌هاي اجرايي نيز اعلام شده مي‌توان از هم‌اکنون چهره‌هايي که در مجلس آينده نخواهند بود را بشناسيم. در اين بين قطعا مهم‌ترين چهره غايب در انتخابات علي‌لاريجاني رئيس 3 دوره گذشته مجلس خواهد بود که البته نيامدنش دلايل متفاوتي دارد. از ديگر چهره‌هاي مطرح مي‌توان به محمدرضا عارف رئيس فراکسيون اميد، حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه رئيس سابق کميسيون امنيت ملي، کاظم جلالي رئيس سابق مرکز پژوهش‌ها و سلمان خدادادي رئيس کميسيون اجتماعي مجلس نام برد. افرادي چون محمدقسيم عثماني، بهرام پارسايي، پروانه سلحشوري، علي نوبخت حقيقي، عبدالرضا هاشم‌زايي، محمد دهقان، احمد سالک و عزت‌ا... يوسفيان ملا نيز از نمايندگاني هستند که به دلايل مختلف در انتخابات پيش رو حضور نخواهند داشت.
فراکسيون منصرفين
يک نماينده مردم تهران در مجلس از تشکيل فراکسيوني متشکل از نمايندگاني که در انتخابات آتي مجلس کانديدا نشدند، خبرداد. ايسنا‌نوشت؛‌ عبدالرضا‌هاشم‌زايي اظهارداشت: اکثر دوستاني که در انتخابات آتي مجلس کانديدا نشدند بر اين باور هستند که مجلس در راس امور نيست و انتخاب آنها به عنوان نماينده مجلس نمي‌تواند در حل مشکلات مردم خيلي موثر واقع شود. وي افزود: حدودا 38 نفر از نمايندگان فعلي در انتخابات آتي شرکت نکردند و در بين اين افراد فقط بنده به خاطر سن، براي ثبت نام ممنوعيت دارم. اين فراکسيون از آنجا که فارغ‌البال‌تر از بقيه است و ديگر قرار نيست درگير انتخابات و مسائل تبليغاتي شود مي‌تواند درخصوص مسائل مهم کشور در مدت باقي‌مانده اقدامي انجام دهد. عضو فراکسيون اميد مجلس بيان کرد: از همه طيف‌ها در اين فراکسيون حضور دارند و اين فراکسيون خط سياسي خاصي را دنبال نمي‌کند بلکه اولويت مسائل مهم مملکتي است. هاشم‌زايي تصريح کرد: در هفته گذشته جلسه‌اي تشکيل شد وآقاي لاريجاني از آنجا که در انتخابات آينده شرکت نکرده‌اند در اين فراکسيون حضور داشته و رئيس هستند، اما هنوز هيات رئيسه اين فراکسيون انتخاب نشده است. هدف از تشکيل اين فراکسيون توجه به مسائل مهم نظام است.