از طرحهای کمک هزینه‌ای به رانندگان تا افزایش زیر پوستی قیمتها

آفتاب یزد –گروه اقتصادی: بیش از یکماه است که از سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد. با سهمیه‌بندی بنزین تاکسی‌های اینترنتی سعی کردند تا با اعطای طرحهای کمک هزینه‌ای به رانندگان خود بخشی از مشکلات آنها را به خاطر سهمیه‌بندی بنزین جبران کنند، اما به نظر می‌رسد این طرحهای حمایتی نتوانسته کمک شایان توجهی را به این رانندگان کند. تاکسی‌های اینترنتی بارها اعلام کردند که قیمت کرایه‌های خود را پس از سهمیه‌بندی افزایش نخواهند داد، اما شواهد امر حاکی از افزایش قیمتها در ساعات پیک ترافیکی یا در مسیرهای پرمسافر وکم راننده است. برای کمک به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی درابتدای اجرای طرح افزایش و سهمیه‌بندی بنزین، تا سقف ۳۰۰ لیتر در ماه سهمیه بنزین اختصاص یافت. این سهمیه شامل تمام رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌شد که در طول یک ماه، بیش از ۲۰۰کیلومتر پیمایش داشته باشند و به ازای هر لیتر ۱۵۰۰تومان تا سقف ۳۰۰لیتر در ماه دریافت کنند. یعنی به ازای پیمایش هر ۱۰۰کیلومتر ۷لیتر بنزین سهمیه‌ای به این رانندگان
اختصاص یافته است. سهمیه مذکور انتهای هر ماه کارت بانکی در قالب اعتبار بنزین واریز می‌شود. اسنپ، اعلام کرد که بر اساس اعلام کارگروه سوخت (مصوبه هیئت وزیران)، جزئیات طرح تخصیص سهمیه سوخت به شرح زیر است: مابه‌التفاوت ریالی قیمت بنزین آزاد با قیمت پایه بر اساس پیمایش هفتگی رانندگان در مجموع تاکسی‌های آنلاین است. واریز اول بر اساس پیمایش ۸ روز (از زمان آغاز سهمیه‌بندی) صورت گرفته است. پیمایش رانندگان بر اساس کیلومتر طی‌شده از زمان قبول درخواست سفر تا پایان سفر محاسبه می‌شود. سهمیه مذکور در قالب اعتبار به کارت بانکی هر راننده واریز می‌شود و در اختیار تاکسی‌های اینترنتی قرار نمی‌گیرد. این اعتبار تنها برای خرید بنزین و در جایگاه‌های سوخت قابل استفاده است. با توجه به این که سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی به راننده تعلق می‌گیرد و نه خودرو، باید حساب بانکی به نام خود راننده باشد. همچنین چنانچه دو یا چند راننده با یک خودرو فعالیت می‌کنند، به تناسب پیمایش به هر یک سهمیه جداگانه تعلق می‌گیرد. شرط تخصیص سهمیه به رانندگان پیمایش حداقل ۴۷ کیلومتر در هفته در مجموع تاکسی‌های آنلاین است. سقف پیمایش مورد قبول برای تخصیص سهمیه ۱۰۰۰ کیلومتر در هفته (با مبنای هر صدکیلومتر ۷ لیتر) در مجموع تاکسی‌های اینترنتی است. بدین ترتیب سقف سهمیه تخصیص یافته به هر راننده تاکسی اینترنتی ۷۰ لیتر در هفته برای خودروهای تک‌سوز و ۴۲ لیتر در هفته برای خودروهای دوگانه‌سوز است. این سهمیه مازاد بر ۶۰ لیتر سهمیه ماهانه هر خودرو است. شرکت‌های تاکسی آنلاین هر هفته فهرستی از اسامی واجد شرایط دریافت سهمیه بنزین را بر اساس پیمایش هفتگی هر راننده به وزارت کشور تحویل می‌دهند.وزارت کشور مجموع پیمایش هر راننده در مجموع تاکسی‌های آنلاین را محاسبه می‌کند، اطلاعات هویتی هر راننده را با بانک اطلاعاتی ثبت احوال تطبیق می‌دهد و با استفاده از بانک اطلاعاتی خود، وضعیت خودرو را بررسی می‌کند. در نهایت فهرست رانندگان واجد شرایط به صورت هفتگی به وزارت نفت اعلام می‌شود.وزارت نفت با همکاری بانک عامل، سهمیه مذکور را به حساب بانکی رانندگان تعرفه‌شده از سوی وزارت کشور واریز می‌کند. مواردی که شماره حساب با شماره ملی راننده مطابقت ندارد، از فهرست پرداخت خارج می‌شوند.سهمیه اشخاصی که به دلیل فقدان شماره حساب به نام خود، عدم انطباق شماره ملی با شماره کارت بانکی و عدم انطباق اطلاعات هویتی ارائه شده، موفق به دریافت سهمیه نشده‌اند، تا زمان رفع نقص محفوظ می‌ماند.
> وام کمک هزینه‌ای
برای جبران افزایش قیمت بنزین


اما به نظر می‌رسید که این سهمیه برای رانندگان کافی نیست.ازاین رو تاکسی‌های اینترنتی درصدد برآمدند با طرحهای کمک هزینه‌ای، رانندگان خود را پشتیبانی کنند. تاکسی اینترنتی اسنپ در ابتدای اجرای این طرح اعلام کرد که از روز اعلام سهمیه‌بندی بنزین تا زمان واریز اولین سهمیه، برای حمایت از رانندگان خود طرح اعطای کمک‌هزینه بنزین را در پیش می‌گیرد. در این طرح حمایتی، اسنپ کمک‌هزینه‌ای را به صورت وام برای جبران افزایش قیمت بنزین به حساب کاربران راننده خود واریز می‌کند تا به این ترتیب خدمت‌رسانی به مسافران و رانندگانش را تضمین کند و رانندگان بتوانند تا زمان واریز سهمیه مربوطه مثل گذشته به کار خود ادامه دهند. بر این اساس تاکسی اینترنتی اسنپ از روز ۲۶آبان طرحی را به منظور تسهیل خدمت‌رسانی رانندگانش تا پیش از واریز سهمیه‌ بنزین آغاز کرد. اسنپ در طرح حمایتی خود با اعطای وامی برای تهیه بنزین تلاش کردخدمت‌رسانی‌ به مسافران و درآمدزایی رانندگانش را تضمین کند. اسنپ اعلام کرد با تخصیص میلیاردها تومان پاداش تلاش می‌کند تا ضمن ثابت نگه‌داشتن قیمت سفرهایش، درآمدزایی رانندگان خود را بهبود بخشد. به همین منظور تا روز شنبه (۲آذر) اسنپ کمک‌هزینه‌ای به‌صورت وام برای جبران افزایش قیمت بنزین به حساب کاربران راننده واریز کرد. این مبلغ پس از پرداخت هزینه سهمیه بنزین توسط شرکت ملی فرآورده‌های نفتی در پایان ماه از حساب اسنپی رانندگان کسرمی شود. بر اساس اعلام اسنپ این کمک‌ هزینه به کاربران راننده‌ای تعلق می‌گیرد که از فعالیتشان در ناوگان اسنپ بیش از ۳ماه بگذرد و بیش از ۵۰کیلومتر در روز (تا سقف ۱۵۰کیلومتر) فعالیت داشته باشند. این کمک‌هزینه هر ۲۴ساعت یکبار پرداخت می‌شود. این کار انجام شد تا اولین مرحله اعتبار سوخت تاکسی‌های اینترنتی، سه‌شنبه، ۵ آذر ۱۳۹۸ با هدف حمایت از رانندگان و مقابله با تورم واریز شود.
> اختصاص سهمیه بنزین بدون سقف
به سفیران تپ‌سی
در عین حال تاکسی اینترنتی تپ سی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سفیران تپ‌سی بدون سقف، سهمیه بنزین دریافت خواهند کرد. بر اساس این اطلاعیه در عین حال با توجه به افزایش قیمت بنزین طی دو ماه اخیر، شرکت تپ‌سی، تسهیلاتی دیگر برای رانندگان خود در نظر گرفته است. طی این طرح جدید، رانندگانی که در طول یک هفته، بیش از 1000 کیلومتر (معادل 70لیتر سقف سهمیه تعیین شده توسط وزارت کشور) در تپ‌سی پیمایش داشته باشند، به ازای هر 100کیلومتر مازاد بر 1000 کیلومتر، 15 هزار تومان از تپ‌سی هزینه بنزین دریافت می‌کنند. این سهمیه بدون سقف بوده و مازاد بر سهمیه‌ای است که پیش از این برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شده بود. طی این طرح، خودروهای پلاک شخصی فعال در تپ‌سی، بدون نیاز به ثبت نام، در ابتدای هر هفته، مبلغ سهمیه خود را به صورت اعتبار در اپلیکیشن سفیران(رانندگان) دریافت می‌کنند. پیامک میزان پیمایش نیز شنبه هر هفته به صندوق پیام داخلی اپلیکیشن رانندگان ارسال می‌شود. مبلغ کمک هزینه بلاعوض در نظر گرفته شده توسط تپ‌سی، به آن دسته از رانندگانی اختصاص می‌یابد که حتما 1000 کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده را به همراه مازاد آن، در تپ‌سی طی کرده باشند.
> چرا سهمیه بنزین هفته چهارم تپ‌سی واریز نشده؟
از سوی دیگر بر اساس آخرین اخبار دریافتی سهمیه بنزین هفته چهارم برخی تاکسی‌های اینترنتی ازجمله تپ سی هنوز واریز نشده است. رانندگان این تاکسی به عدم واریز سهمیه خود معترض هستند تا جایی که مدیر روابط عمومی سامانه هوشمند تاکسی تپ‌سی در دوم دیماه امسال تایید کرد که سهمیه بنزین هفته چهارم تاکسی‌های اینترنتی شرکت متبوع او به حساب رانندگان واریز نشده است. "نگارعرب"، در پاسخ به این سوال برخی رانندگان تپ‌سی که تاکنون سهمیه‌های هفته‌های قبل را دریافت نکردند گفت که عدم دریافت سهمیه هفته‌های قبل برخی از رانندگان ناشی از دو دلیل بوده که دلیل اول آن مربوط به پر نشدن حداقل پیمایش 47 کیلومتر در هفته است و دلیل دیگر مربوط به ایراد در استعلام مدارک ازجمله پلاک خودرو یا حساب بانکی آنها بوده است. وی اضافه کرد به همین دلیل سامانه هوشمند درخواست تاکسی تپ‌سی صفحه‌ای هم راه‌اندازی کرده تا این دسته از رانندگان با اعلام شماره کارت معتبر، مشکلات آنها پیگیری و حل شود.گفتنی است سامانه هوشمند درخواست تاکسی تپ‌سی در حال حاضر 850 هزار راننده ثبت نام شده دارد.
> قیمتها افزایش یافت؟
براساس این گزارش رانندگان با اعلام طرحهای حمایتی تاکسی‌های آنلاین به کار خود ادامه دادند. تاکسی‌های اینترنتی بارها اعلام کردند که قیمتهای خود را افزایش نخواهند داد. اما گویا شرایط افزایش قیمت به گونه‌ای است که بیشتر در ساعات پیک ترافیک اعمال می‌شود. رانندگان می‌گویند اگر تایم کاری شلوغ باشد و راننده در مسیر کمتر باشد، اسنپ حداقل 20 تا 30 درصد قیمتها را بالا می‌برد. همچنین در مسیرهای کم مسافر که راننده زیاد دارد، قیمتها همان قیمتهای ثابت است. آنها همچنین می‌گویند سهمیه بنزینشان تنها از زمانی که مسافر را سوار تا زمانی که پیاده می‌کنند اعمال می‌شود. به عبارتی بنزین سهمیه‌ای از زمان در خواست مشتری تا زمان رسیدن راننده به او و مدتی که ممکن است 5تا 10 دقیقه مسیر طول بکشد، تا راننده به مشتری خود برسد، تعلق نمی‌گیرد.
> رانندگان تاکسی‌های اینترنتی چه می‌گویند؟
یکی از رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ در گفت‌وگو با آفتاب یزد در خصوص افزایش قیمتهای کرایه‌ای این تاکسی اینترنتی گفت: تا جایی که ما متوجه شدیم کرایه‌ها در تایمهای شلوغی و ترافیک، بالا رفته است، اما در زمانهای خلوت وتایمهای خالی قیمتها همچنان ثابت است. وی ادامه داد: اگر تایم کاری شلوغ باشد و راننده در مسیر کمتر باشد، اسنپ حداقل 20 تا 30 درصد قیمتها را بالا می‌برد. همچنین در مسیرهای کم مسافر که راننده زیاد دارد، قیمتها همان قیمتهای ثابت است. وی درخصوص افزایش میزان سهمیه این تاکسی‌ها گفت:
این افزایش سهمیه‌ای از زمانی که مسافر را سوار تا زمانی که پیاده می‌کنیم اعمال می‌شود. به عنوان مثال اگر مسافری درخواست سفر بدهد ما تا رسیدن به مسافر زمان و بنزینی که مصرف می‌کنیم، در برآوردهای اسنپ محاسبه نمی‌شود و تنها در زمان سوار شدن مسافر تا زمان پیاده شدنش این سهمیه محاسبه می‌شود. یعنی مسافتی را که ما می‌پیماییم تا به مسافر برسیم در محاسبات بنزینی لحاظ نخواهد شد. یکی از رانندگان تپ‌سی نیز در این زمینه به خبرنگار آفتاب یزد گفت: افزایش قیمتی ما تنها در ساعات پرترافیک است. به عنوان مثال مسیر نیایش تا سعادت آباد اگر در ساعات کم‌ترافیک قیمت کرایه‌اش 20 هزار تومان باشد، در ساعات پیک ترافیک 29 هزار تومان می‌شود. اما این افزایش قیمت سودی به حال راننده ندارد، چراکه بنزینی که در ساعات ترافیکی استفاده می‌شود، جبران افزایش قیمتها را می‌کند!