قیمت و کیفیت گوشت مصنوعی در بازارها

اقتصاد آنلاین: مردم جهان همچنان به مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ علاقه زیادی دارند. برای مثال وزارت ‌کشاورزی آمریکا اعلام کرده که در‌سال 2019 مصرف گوشت مردم آمریکا افزایش چشمگیری داشته و هر ‌آمریکایی به‌طور متوسط 100 کیلوگرم گوشت در‌سال مصرف کرده است. اما به نظر می‌رسید دوستداران ‌گوشت باید به‌زودی گزینه‌هایی دیگر را مدنظر قرار دهند. جهان به دلایل مختلف دیگر نمی‌تواند دامداری ‌صنعتی و سنتی را ادامه دهد و به‌زودی آزمایشگاه‌ها مسئولیت تولید گوشت را برعهده می‌گیرند. ‌
تا همین اواخر ایده تولید گوشت در آزمایشگاه ایده‌ای نشدنی و مربوط به آینده تصور می‌شد، اما در‌سال ‌‌٢٠١٨ وزارت کشاورزی و سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که به توافقی برای تولید سلول‌های گوشت در ‌آزمایشگاه دست یافته است. اگر این توافق برای تولید گوشت در آزمایشگاه موفق باشد به‌زودی این نوع ‌گوشت تولیدی را نه‌تنها در آزمایشگاه‌ها، بلکه در سوپرمارکت‌ها هم خواهید دید. ‌
البته مصرف کنندگان هنوز نسبت به این نوع گوشت تردید دارند. در‌سال ٢٠١٧، پژوهشی در این خصوص ‌منتشر شد که نشان می‌داد تقریبا دو سوم افراد نسبت به امتحان کردن گوشت‌های آزمایشگاهی ابراز تمایل ‌کرده‌اند، اما تنها یک نفر از هر سه نفر گفته‌اند می‌توانند از این نوع گوشت به‌طور مداوم در رژیم غذایی خود ‌استفاده کنند. برخی نسبت به مزه گوشت آزمایشگاهی ابراز تردید کرده‌اند. در این پژوهش همچنین معلوم ‌شده که بسیاری از افراد هنوز هیچ اطلاعی از گوشت آزمایشگاهی و روش‌های تولید آن ندارند. ‌
در حال حاضر چندین شرکت به فعالیت در زمینه پرورش گوشت مصنوعی مشغولند. «Mosa Meat» یکی از آنهاست که در سال 2013 نخستین همبرگر مصنوعی‌اش را تولید کرد. «Memphis Meats» هم نخستین گوشت مرغ مصنوعی را عرضه می‌کند. با این حال هیچکدام از آنها از نظر سرمایه و پیشرفت به پای شرکت «Impossible Foods» نمی‌رسند.


قیمت تولید نیم کیلو گوشت بر پایه سلول‌های بنیادی از یک میلیون دلار به 9000 دلار رسیده است
«سنت بنون» سرمایه‌گذار «Memphis Meats» کاملاً با نظر «براون» مخالف است و می‌گوید پرورش گوشت با استفاده از سلول‌های بنیادی هم مقیاس پذیر است و هم بدون محدودیت. او همچنین مدعیست هزینه تولید این نوع گوشت روز به روز پایین‌تر می‌آید، همچنان که همبرگر اولیه آنها قیمتی معادل 1056000 دلار به ازای هر پوند (450 گرم) داشت، اما اکنون می‌توانند هر پوند گوشت را به قیمت 9000 دلار تولید کنند.
قیمت تمام‌شده‌ی این گوشت‌ها باید با گوشت‌های معمول موجود در بازار قابل رقابت باشد. قیمت نخستین همبرگری که از گوشت پرورشی آزمایشگاهی تهیه شد ۲۳۰ هزار دلار تخمین زده می‌شد. هرچند در سه سال گذشته قیمت این محصول بیش از ۹۹ درصد کاهش داشته است، هنوز هم از گوشت به‌دست‌آمده از دام بسیار گران‌تر است.
با این حال به‌تازگی یک کمپانی ادعا کرده است که تا سال ۲۰۱۸، گوشت‌ آزمایشگاهی را برای عرضه در فروشگاه‌ها آماده خواهد کرد. شرکت آمریکایی همپتون کریک با اعلام این‌که قصد دارد در سال ۲۰۱۸ گوشت‌ پرورشی آزمایشگاهی در فروشگاه‌ها عرضه کند، همه را شگفت‌زده کرده است. جایگزینی گوشت یکی از مهم‌ترین راهکار‌های حل معضلاتی است که صنایع بزرگ غذایی برای محیط زیست به وجود می‌آورند.
یک شرکت استارت‌آپی نه‌چندان بزرگ در سان‌فرانسیسکوی آمریکا است که محصولات عمده‌ی آن تابه‌حال جایگزین‌های گیاهی برای محصولاتی بوده است که عموما از حیوانات به دست می‌آیند. اکنون این شرکت اعلام کرده است که در طول یک سال گذشته به‌صورت محرمانه پروژه‌ای برای تولید گوشت‌ پرورشی آزمایشگاهی در دست اقدام داشته که با نتایجی بسیار امیدوارکننده همراه بوده است. این شرکت اعلام کرده که محصولش در سال ۲۰۱۸ آماده‌ی عرضه در فروشگاه‌ها خواهد بود. اگر این زمان‌بندی درست پیش رود، همپتون کریک سه سال زودتر از جدی‌ترین رقیب خود یعنی ممفیس میتز بازار را تصاحب خواهد کرد. ممفیس میتز پیش از این زمان عرضه‌ی محصولات خود را ۲۰۲۱ تخمین زده بود.
گوشت‌ پروشی آزمایشگاهی اگر بتواند به قیمت نهایی مناسبی برسد، می‌تواند انقلابی در صنایع غذایی و محیط‌زیست جهانی باشد. این گوشت‌ها باعث می‌شوند جانداران کمتری با رنج کشته شدن برای خوراک انسان‌ها روبه‌رو شوند و علاوه بر این به میزان قابل توجهی گازهای گلخانه‌ای را نیز کاهش خواهند داد. صنایع گوشتی طبق برآوردهای موسسه‌ی بررسی منابع جهانی، ۱۳.۵ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهند که با ادامه‌ی روند فعلی و افزایش جمعیت جهانی به ۹.۷ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰، این عدد قطعا با رشد رو‌به‌رو خواهد بود.
برای مبارزه با این معضلات باید تحقیقات وسیعی در جهت جایگزینی گوشت با محصولاتی سالم‌تر صورت گیرد. این تحقیقات در سه دسته‌بندی عمده قرار می‌گیرند:
۱. جایگزین‌های گیاهی گوشت مانند سویا یا همبرگرهای درست‌شده از پروتئین‌های نخود شرکت بیاند میت
۲. گوشت‌هایی با آلایندگی کمتر مانند پروتئین‌های گرفته‌شده از حشرات محصول کورنیش ادیبل اینسکتز
۳. گوشت‌های پرورشی آزمایشگاهی مانند محصولات همپتون کریک و ممفیس میتز.
تغییر روش‌های تغذیه، گامی است که ما باید برای تضمین بقای آینده‌ی خود برداریم. هر تلاشی در جهت جایگزینی صنایع گوشتی آلاینده‌ی کنونی، گامی برای آینده‌ی انسان‌ها خواهد بود. بنابراین همه باید دعا کنیم که ادعای کریک به حقیقت بپیوندد.
به هر حال، هنوز برای قضاوت در مورد آینده این صنعت بسیار زود است. در حال حاضر نمی‌دانیم آیا پرورش گوشت، چه گیاهی و چه حیوانی، واقعاً تاثیر مثبتی بر محیط زیست دارد یا خیر. برخی دانشمندان می‌گویند انرژی مورد نیاز برای فرایندهای این حوزه به قدری زیاد است که اثرات مثبت زیست محیطی آن را خنثی می‌کند. نهایتاً این سوال پیش می‌آید که آیا گوشت پرورش یافته در محیط آزمایشگاهی واقعاً مورد قبول مردم قرار می‌گیرد؟ فعلاً Impossible Burger مشتریان خاص خودش را دارد و اگر خیلی حساس نباشید، طعم این برگر گیاهی چندان تفاوتی با گوشت واقعی ندارد.
در نهایت، شاید بهتر باشد به جای تلاش برای پرورش گوشت قرمز مصنوعی و مصرف بیشتر آن، به دنبال راهکاری باشیم تا استفاده از این ماده را در رژیم‌های غذایی مان کاهش دهیم، باشد که حیوانات از گزندمان در امان بمانند.
متخصصان می‌گویند هزینه تولید این نوع گوشت هنوز بالا است و این خود تنها مانعی میان تولید‌کننده و ‌مصرف‌کننده است. در‌سال ٢٠١٣، هزینه تولید نخستین همبرگر با این روش ٣٢۵‌هزار دلار تمام شد. اما از ‌آن زمان تاکنون این هزینه به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. درحال حاضر هزینه نیم کیلو گوشت بین ٣۶٣ ‌تا ٢‌هزار و ۴٠٠ دلار است. البته این قیمت هنوز بسیار بالا است. درحال حاضر قیمت نیم کیلو گوشت گاو ‌در بازار ۶ دلار است. شرکت‌های تولید‌کننده بشدت در تلاش هستند قیمت تولید این محصول را کاهش ‌دهند. مهمترین عامل افزایش دهنده قیمت این نوع گوشت‌ها، پروتیینی است که در جریان تولید این گوشت ‌به سلول‌ها خورانده می‌شود.
>غذا و تغییرات اقلیمی
فائو می‌گوید:‌ منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله آسیب‌پذیرترین مناطق جهان در برابر ناامنی غذایی و تاثیرات ناشی از رخدادهای شدید آب‌وهوایی است.سازمان کشاورزی و خوارو بار ملل متحد، فائو اعلام کرد: منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله آسیب‌پذیرترین مناطق جهان در برابر ناامنی غذایی و تاثیرات ناشی از رخدادهای شدید آب‌وهوایی است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که دمای برخی شهرهای منطقه آسیا هم‌اکنون بین 0.2 تا 2.6 درجه سانتی‌گراد بیشتر از میانگین جهانی است.
6 آبان 1398، بانکوک، تایلند – سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار می‌دهد که گستره خشکی‌ها و شهرهای رو به‌ رشد در منطقه آسیا با سرعتی بیش از میانگین جهانی در حال گرم‌ شدن هستند؛ مساله‌ای که تاثیرات قابل توجهی بر امنیت غذایی و معیشت میلیون‌ها نفر در این منطقه از جهان خواهد گذاشت.
براساس گزارش «اقلیم و زمین» که مشترکاً از سوی فائو و شماری از دیگر نهادهای سازمان ملل تهیه شده است، دمای برخی شهرهای منطقه آسیا هم‌اکنون بین 0.2 تا 2.6 درجه سانتی‌گراد بیشتر از میانگین جهانی است.
این در حالی است که کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه که از جمله آسیب‌پذیرترین مناطق جهان در برابر ناامنی غذایی و تاثیرات ناشی از رخدادهای شدید آب‌وهوایی هستند، حدود نیم میلیارد نفر که از سوءتغذیه رنج می‌برند را در خود جای داده‌اند،‌ جمعیتی که شامل بیش از نیمی از افراد مبتلا به سوءتغذیه در جهان است.
در گزارش مشترک فائو و سازمان ملل همچنین نسبت به تاثیرات روز‌افزون تغییرات اقلیمی بر امنیت غذایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه از طریق کاهش بازده محصولات کشاورزی، افزایش قیمت مواد غذایی، کاهش ارزش غذایی و تضعیف زنجیره تولید هشدار داده شده است.
در این گزارش همچنین بر اهمیت مقابله با فرسایش خاک در آسیا تاکید شده است، آن‌هم در شرایطی که مسئله دسترسی به آب شیرین و رقابت بر سر آن یکی دیگر از چالش‌های اصلی در منطقه است. مسئله تقاضای مصرف کنندگان به مواد غذایی – که تامین آن نیازمند منابع طبیعی بیشتری است – نیز از جمله دیگر مسائلی است که باید به آن رسیدگی شود.
خانم ژیانگ‌جون یائو، مدیر ارشد برنامه‌ریزی فائو در منطقه آسیا و اقیانوسیه با اشاره به نقش فعال فائو در پشتیبانی و مشارکت در تدوین این گزارش تاکید کرد که این سازمان از کشورهای عضو می‌خواهد تا اقدامات بیشتری را در زمینه سازگاری و کاهش تاثیرات رخدادهای شدید اقلیمی بر کشاورزی و معیشت روستایی اتخاد کنند.