جوانان اصولگرا علیه پیران اصولگرا

آفتاب یزد- گروه سیاسی: این روزها در حالی که موضوع میزان مشارکت مردم و صلاحیت یا رد صلاحیت بر خی اصلاح طلبان از موضوعات مورد سوال در مورد انتخابات اسفند به شمار می‌آید اما از سویی عدم تمایل بعضی چهره‌های اصولگرا و ریش سفیدان برای ثبت نام در انتخابات مجلس نیز مورد پرسش بسیاری از افراد قرار گرفته است. در حالی که نامهایی مثل باهنر، جلیلی، حداد عادل و... به عنوان چهره‌های محتمل دراین انتخابات نام برده می‌شدند اما آنچه در عمل رخ داد نبود هیچ‌یک از این افراد برای نامنویسی در مهلت مقرر مجلس یازدهم بود.
از مدت‌ها پیش محمدباقر قالیباف با به راه‌انداختن جریانی به نام نئو اصولگرایی و لزوم جوانگرایی در پارلمان یازدهم و همینطور با انتشار ویدئویی از خود که در آن پیرامون لزوم ساختن مجلسی نو می‌گفت به همراه جریانش به مقابله با افراد شاخص و قدیمی اصولگرایی پرداخت و درصدد بیرون راندن قدیمی‌ها از مجلس بود. در این میان بسیاری از چهره‌های جدید و البته رسانه‌ای اصولگرا که تریبون‌هایی مانند رسانه ملی را در اختیار داشتند و از این طریق به شهرت رسیدند میدان دار جریان انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات آتی شده‌اند. به نحوی که به جز قالیباف و البته چند چهره شاخص مانند برخی از وزرای دولت‌های نهم و دهم، سایر چهره‌های اصولگرا از میان این جوانان نامنویسی کرده‌اند. جوانانی که خود را اصولگرا می‌دانند و قرار است تا سهم بیشتری از لیست اصولگرایان در انتخابات آتی را از آن خود کنند. خبرهایی جسته و گریخته از این به گوش می‌رسد که یکی از دلایل عدم حضور بسیاری از چهره‌های شاخص و ریش سفید اصولگرا در این میان نه تصمیم جمعی و بهادادن ریش سفیدان به جوانان اصولگرا بلکه به دلیل میدان داری این جوانان و ایستادگی آن‌ها در مقابل اصولگرایان سنتی است. به نحوی که آن‌ها این اظهارات تند را کرده‌اند که ریش سفیدان اگر حتی در این انتخابات نامنویسی کنند هم جایی در لیست اصولگرایی نخواهند داشت و از همین رو چهره‌های اصولگرا تصمیم گرفتند تا برای حفظ شان هم که شده ثبت‌نام نکنند.
همین چند وقت پیش نیز این جوانان اصولگرا در همایشی تهدید کرده بودند که اگر آن‌ها درلیست اصولگرایی قرارنگیرند، لیست جداگانه‌ای خواهند داد. موضوعی که باعث واکنش مهدی چمران یکی دیگر از ریش سفیدان اصولگرایی شده بود تا حدی که به خاطر این یکه تازی جوانان اصولگرا به ستوه آمده و از این می‌گفت که شما نمی‌توانید چهره‌های شاخص اصولگرا را حذف کنید. اما از قرار معلوم با پایان مهلت نامنویسی انتخابات و عدم ثبت نام اصولگرایان سنتی می‌توان استنباط کرد که این جوانان چندان هم بی‌توفیق نبودند.
در جست و جوی اینکه دلایل عدم حضور برخی از چهره‌ها و ریش سفیدان اصولگرا را باید در چه بدانیم و چه قدر فشار جوانان اصولگرا به آنها تاثیرگذار بوده‌اند، با چند تن از فعالین سیاسی همکلام شدیم.


>دلایل عدم حضور
ریش سفیدان اصولگرا
محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب اما درباره این عدم حضور ریش‌سفیدان در انتخابات امسال اظهار می‌دارد: این موضوع را می‌توان دلیلی بر تنوع و تکثر نیروهایی دید که این دوره خودشان را ازپیش برنده می‌دانند و عرصه را برای خیلی‌ها خالی نخواهند کرد و به همین دلیل رقابت سنگینی درون خود جریان اصولگرایی وجود دارد و از همین رو بعضی‌ها احساس کردند که اگر شان خودشان را نگاه دارند و در انتخابات نامنویسی نکنند، بهتر است، چون ممکن است در لیست قرار نگیرند. این موضوع یک طرف قضیه است.
جوادی حصار ادامه می‌دهد: از سویی واقعیت این است که فضای موجود کشور حتی برخی اشخاص متنفذ و با سابقه اصولگرایی را به جایی رسانده که آن‌ها با تحمل و تامل بیشتری وارد عرصه رقابت شوند، چون احساس می‌کنند که اقبال خیلی زیادی در سطح جامعه وجود ندارد و همین باعث می‌شود که اگر آن‌ها نیایند بهتر است. تمام این موارد در عدم حضور ریش‌سفیدان نقش دارند.
جوادی حصار با تایید احتمال فشار جوانان اصولگرا به ریش سفیدان و اینکه آن‌ها مانع حضور این چهره‌ها در لیست اصولگرایی شده‌اند، گفت: مجموعه عوامل باعث شده‌اند که بخشی از چهره‌های شاخص‌تر و مطرح برای ثبت نام در انتخابات حضور نیابند.
او البته این نظریه برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب را که گفته بودند ثبت نام نکردن چهره‌هایی مثل باهنر و... از سوی اصولگرایان به معنای شناخت اصولگرایان ازاین است که در این انتخابات شکست می‌خورند را رد می‌کند و می‌گوید: خیر اتفاقا اصولگرایان احتمال برنده شدن را بیشتر می‌دانند و همین احتمال است که باعث ایجاد رقابت بین خودشان شده، رقابتی که باعث شده تا حتی بخشی از چهره‌های مطرح اصولگرا دراین رقابت درونی حذف شوند و یا اعلام شود که در لیست قرار نمی‌گیرند.
>افراط و تفریط
در جوانگرایی
حسین کنعانی مقدم دیگر فعال سیاسی اصولگرا در اینباره با تایید تلویحی احتمال فشار جوانان اصولگرا به ریش سفیدان آن‌ها دراین امر، به آفتاب یزد گفت: نباید مسئله کارآمدی مجلس را به بهانه آنکه نیروهای جوان را می‌خواهیم به صحنه انتخابات بیاوریم زیر سوال ببریم. از سویی در مدیریت کشور نیاز به یک دولت چابک و انقلابی داریم و این خصوصیات بیشتر به جوانان می‌خورد، اما در مجلس، ما هم نیاز به افراد پیشکسوت و هم نیاز به افراد با تجربه و هم نیاز به افراد شجاع و چابک از نسل جوان داریم. پس باید به دنبال یک لیست ترکیبی باشیم. اینکه ما فکر کنیم انقلابی‌های قدیمی بازنشست شده و بازنشسته‌ها باید به دنبال کار خودشان بروند و صحنه را واگذار کنند، این موضوع تصور غلطی است.
شاید دشمن خیلی سعی می‌کند کسانی که بنیانگذاران انقلاب بودند را از دور مدیریت خارج کند. آنها که مرتب دم از جوانگرایی می‌زنند تا نیروهای انقلاب را بازنشست کنند بخشی از توطئه دشمن را عملی می‌کنند.
کنعانی مقدم می‌گوید: این تفکر که جوانان اصولگرا برخی ریش سفیدان را تهدید کنند و بگویند اگر در انتخابات بیایید در لیست نمی‌آیید، کار اشتباهی است. ما نباید فضای انجمادی در انتخابات داشته باشیم. حتی خودمن به اصولگرایان این توصیه را دارم که اگر رقیبی بهتر از شماست و مقبولیت بهتر دارد بایدخود شما هم او را انتخاب کنید. به هرحال افراط و تفریط در جوانگرایی هردو معضل است.
>توصیه
ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اصل حضور جوانان نباید مانع حضور ریش‌سفیدان اصولگرا شود، به آفتاب یزد گفت: البته معتقدم ریش سفیدان در یک جمع بندی به این نتیجه رسیدند که فضارا برای چهره‌های جدید باز کنند و اجازه بدهند که با حضور چهره‌های نو، مجلس نو و پارلمان تحول خواه را در پیش داشته باشیم، این موضوع یکی ازرویکردهایی است که اصولگرایان پیشتر در مورد آن سخن می‌گفتند.
وی اضافه می‌کند: این مسیر را اصلاح طلبان نیز می‌توانند بروند تا افکار و اندیشه‌های نو و صاحبان فکر و اندیشه وارد مجلس شوند.
رئوفیان اما درادامه می‌گوید: البته این بدان معنا نیست که در مجلس باید 290 کرسی به جوانان اختصاص پیدا کند و کسانی که مثلا سالها در قوه مجریه کار اجرایی کردند به مجلس نیایند. اتفاقا تصور می‌کنم توصیه به جوانان برای حضور در عرصه سیاسی بیشتر به قوه مجریه برمی‌گردد تا قوه مقننه، چون کسانی که قرار است در عرصه اجرا فعالیت داشته باشند در جوانی بهتر می‌توانند حرکت کنند، اما در قوه مقننه که با محوریت شورا و ریل گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین و شکل‌دهی کابینه دولت کار می‌کنند باید افراد پخته که در حوزه اجرایی دستی برآتش دارند، حضور پیدا کنند. این افراد بهتر می‌توانند قوانین متناسب با توان قوه مجریه تصویب نمایند، قطعا این موضوع را کسانی بهتر می‌توانند انجام دهند که قبلا در قوه مجریه بوده یا اقدامات اجرایی داشته‌اند.
این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: به هر حال باید با ترکیبی از جوانان تازه نفس و از افرادی که باتجربه هستند وارد عرصه شد.