ما چه کنیم؟

آفتاب یزد گروه اجتماعی: از ابتدای پائیز تاکنون روزهای زیادی است که دانش آموزان در تعطیلات به سر می‌برند و در دو هفته اخیر هم که به طور کامل به تعطیلات پاییزانه رفته‌اند تا از خطرات آلودگی هوا مصون بمانند؛ این موضوع باعث سرگردانی خانواده‌های شاغل شده است. با اینکه مقامات مسئول اعلام کرده‌اند «تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات تهران منتفی اســت اما کارمندان در صورت نیاز می‌توانند مرخصی بگیرند» اما سقف مرخصی‌های افراد این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد که بتوانند پا به پای تعطیلات مدارس مرخصی بگیرند. مخصوصا اینکه این تعطیلات شامل حال پیش دبستانی‌ها و مهد کودک‌ها هم شده است و به این منوال خیلی از کودکان راهی محل کار والدینشان شده‌اند.
مادر یکی از دانش آموزان پایه ابتدایی که فرزندش 2 هفته‌ای است به دلیل آلودگی هوا خانه نشین شده به آفتاب یزد گفت: «دختر من دوم ابتدایی است و من ساعات کاری‌ام را جوری تنظیم کرده بودم که ساعت 2 همراه با او به سمت خانه بروم، حالا که مدارس تعطیل شده است من باید چه کار کنم؟ چند روز با رئیسم صحبت کردم و دخترم را همراه خودم به محل کار می‌آوردم اما واقعا اینجا جایی نیست که بچه بتواند بماند، بچه را صبح از خواب بیدار می‌کردم و او را خواب‌آلود در کوچه و خیابان دنبال خودم می‌کشاندم اما دیدم نمی‌شود، چند روز او را به خانه مادرم بردم اما مادر من از کار افتاده است و نمی‌تواند از دخترم نگهداری کند؛ اصلا نمی‌دانم چه کار کنم فقط خدا خدا می‌کنم هر چه زودتر این تعطیلات تمام شود!»
پدر یکی دیگر از کودکانی که به مهدکودک می‌رود درباره این مشکل به آفتاب یزد گفت:« من همسرم در این دو هفته گذشته مدام دعوا و درگیری داشتیم. آخر هم قرار بر این شد که روزهای زوج او پسرمان را با خودش به محل کارش ببرد و روزهای فرد من. اول همسرم 2 روز مرخصی گرفت اما بیشتر از آن که دیگر امکان مرخصی گرفتن نداشت. بنابر این تصمیم گرفتیم با خودمان سر کار بیاوریمش ولی به جدیت می‌توانم بگویم راندمان کاریم تا حد زیادی تحت شعاع حضور پسرم قرار گرفته است. کارتون برایش می‌گذارم اما حوصله‌اش سر می‌رود، دلش می‌خواهد بخوابد. نیاز به سرویس بهداشتی دارد؛ خلاصه می‌خواهم بگویم ما در این دو هفته کاملا اسیر بودیم. مسئولان آن بالا نشسته‌اند و می‌گویند اگر مشکل داشتید مرخصی بگیرید، اخر مگر من نوعی چقدر مرخصی در طی سال دارم که 2هفته کاملش رابخواهم در یک ماه بگیرم؟!»
مادر دیگری که پسرش مهد کودک می‌رود نیز در این رابطه می‌گوید:« پدرمان در آمد، من بچه‌ام را به مهد کودک فرستادم تا این مشکلات را نداشته باشم، حالا هر هفته تعطیل می‌کنند و من مجبورم به این و آن التماس کنم که بچه‌ام را نگهدارند تا من سر کار بروم! آخر این چه وضعی است؟ الان مدارس را تعطیل کرده‌اند که کودکان در این هوا آلوده بیرون نیایند، ولی اکثر بچه‌هایی که من دیدم در این هوا یا با پدر و مادرشان سر کار می‌آیند یا به خانه اقوام می‌روند یعنی می‌خواهم بگویم همه‌شان در این هوا بیرون هستند و این تعطیلات عملا بی فایده است، فقط نظم زندگی ما را به هم زده است. یک روز و دو روز هم نیست که آدم بگوید یک‌کاری می‌کند، با کوچک ترین اتفاق مدارس تعطیل می‌شود، مدارس هم تعطیل نکنند مهد کودک و پیش دبستانی حتما تعطیل می‌شود! ما چطور در چنین شرایطی می‌توانیم به کار‌هایمان برسیم؟»
تعطیلات مدارس این طور که معلوم است چرخه‌زندگی خیلی‌ها را مغشوش کرده و نظم زندگی خیلی از خانواده‌های شاغل را به هم‌زده است. این در حالی است که درصد زیادی از دانش‌آموزانی که تعطیل شده‌اند در خانه نمی‌مانند و همراه با خانواده یا به تنهایی در هوای آلوده به بیرون از خانه می‌روند! بنابر این پر واضح است که تعطیلی مدارس راه حل مناسبی برای حفظ سلامت دانش آموزان به شمار نمی‌آید اما همچنان اولین راه کار مسئولان برای مقابله با آلودگی هوا تعطیلی مدارس است!