بازی سیاسی با محرمانه‌ها

آفتاب یزد- گروه سیاسی: تهدیدبه استعفای رئیس جمهور. نقل شده است که نوبخت در کمیسیون تلفیق و بر سر بودجه 99 برای متقاعد کردن نمایندگان تهدیدبه استعفا کرده است. نقلی از سوی حجه الاسلام پژمانفر نماینده اصولگرای مجلس که سرو صدای زیادی به پا کرد. رجانیوز در مصاحبه با این عضو کمیسیون تلفیق از نقش صحبت‌های عجیب نوبخت در رای مثبت نمایندگان به این مصوبه خبرداد.
حجت الاسلام پژمانفر در خصوص این جلسه محرمانه و تاکید دولتمردان به وعده‌های ژاپنی‌ها گفت: آقای نوبخت در این جلسه اعلام کرد ژاپنی‌ها از ما دعوت کرده‌اند که شما پای میز مذاکره بیایید و حتی گفته‌اند ما می‌توانیم بالاتر از تحریم‌ها را برای شما برداریم. آقای نوبخت می‌گفت حالا اگر 95 درصد این وعده دروغ باشد، به احتمال 5 درصد این تحریم‌ها را می‌شود برداشت. 5درصد هم نشد دو درصد یا یک درصد احتمال دارد تحریم از بین برود! ژاپن هم گفته است که در این خصوص مشارکت می‌کنیم!
این نماینده مجلس سپس از تهدید به استعفای دولت اینگونه خبر داد و گفت: نوبخت به نمایندگان گفت اگر آقای روحانی در خانه بنشیند و یک کلیپ درست کند و بگوید: مردم! یک راه دیگری وجود داشت که نگذاشتند من این راه را بروم! آن موقع ببینید چه مشکلاتی پیش می‌آید!
پژمانفر در پاسخ به اینکه «آیا این حرف یعنی تهدید نمایندگان مجلس؟» گفت: بله دیگر. در واقع تهدید به استعفا است.


حجت الاسلام پژمانفر در پاسخ به این سوال که آیا این صحبت‌ها بر روی رای نمایندگان تاثیر‌گذار بود، گفت: بله. از اول هم این صحبت‌ها برای این بود که رای نماینده را تغییر دهد. به همین دلیل غیر نماینده‌ها را بیرون کردند و جلسه را به نوعی محرمانه کردند!
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به جمله‌ای از روحانی به نقل از نوبخت نیز اشاره کرد و گفت: آقای روحانی گفته اگر این مذاکرات را انجام دهیم و به نتیجه رسیدیم که مشکلات مردم را حل کردیم، اگر نتوانستیم حل کنیم من همه مسئولیت را برعهده میگیرم و می‌گویم من مقصر بوده‌ام.
به هر حال شخص نوبخت صریحا موضوع تهدید به استعفای روحانی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: دروغی، چون «تهدید به استعفای رئیس‌جمهور برای تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق» فراتر از کذب و مضحک بودنش، اهانتی آشکار به همکاران خودشان در مجلس است.
«محمدباقر نوبخت» خطاب به نمایندگان مجلس در توئیترش نوشت: آیا نمایندگان محترم مجلس چنین راحت مرعوب تهدید‌های تخیلی می‌شوند؟!
محمدعلی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در گفتگو با ایرنا، در واکنش به شایعه تهدید رئیس جمهوری به استعفا در صورت رد‌شدن کلیات لایحه بودجه ۹۹ گفت: جریانی نانش در حاشیه‌سازی است و با مایوس کردن مردم می‌خواهند به برنامه‌های خود برسند.
«محمدعلی وکیلی» اظهار داشت: همواره مباحث کمیسیون تلفیق را پیگیری می‌کنم و در این چند روز نشنیدم هیچ یک از نمایندگان به نقل از محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهوری، سخن از تهدید حسن روحانی به استعفا آن هم به دلیل رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ به میان بیاورد.
وی با بیان اینکه کشور روزهای دشواری را طی می‌کند و به همین دلیل بیش از هر زمان دیگر برقراری آرامش در کشور نیاز داریم، ادامه داد: جالب است در این فضا جمعی که هویت‌شان هم برای مردم شناخته شده است سعی در ایجاد تنش و هیاهو آفرینی دارند.
وکیلی افزود: این جمع افراد فرصت‌طلبی هستند که نانشان در مایوس شدن مردم و حاشیه‌سازی است، فرصت‌طلبانی که ابایی از ایراد سخنان نادرست و ناحق ندارند و فقط می‌خواهند خودشان را تحمیل کنند.
>قرار نبود منتشر شود
محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون تلفیق مجلس در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید: در آنجا صحبت‌هایی شده اصلا قرار نبود این موضوع منتشر شود.
وی ادامه می‌دهد: ما آنجا تعهد اخلاقی دادیم تا مواردی که در جلسه محرمانه مطرح شده بود منتشر نشود، چون بالاخره آقایانی که در آنجا بودند درخواستشان این بود که خبرنگار و... در جلسه محرمانه نباشند. بنابراین من فقط همین اندازه می‌توانم بگویم که انتشار چنین موضوعی مصلحت نیست.
اما با این حال بودجه کشور در سال آینده برای یک میلیون صادرات بشکه برنامه ریزی شده است، نکته‌ای که سعیدی در مورد آن می‌گوید: خود آقای نوبخت اعلام کردند که این موضوع را می‌توان اصلاح کرد. عده‌ای از نمایندگان با تصویب کلیات مخالف بودند و یکی از ایراداتی که مخالفین به بودجه گرفتند بحث عددهای غیرواقعی بود. یعنی یک میلیون بشکه صادرات نفت یکی از عددهای غیر واقعی است و از این عددهای غیرواقعی باز هم در بودجه هست. اما خود آقای نوبخت گفتند که این عدد را می‌شود اصلاح کرد.
>محرمانه بود نمی‌خواهم وارد شوم
قاسم میرزایی نکو دیگر عضو کمیسیون تلفیق و البته از اصلاح طلبان نیز درباره موضوع تهدید به استعفای روحانی به آفتاب یزد، اظهار کرد: بخشی از موضوع کلیات بودجه بسیار محرمانه بود. در آن جا هم قرار نبود چنین چیزی مطرح شود.درجلسه نکاتی بیان و قرار شد کمیسیون تلفیق گزارش‌ها را ارائه دهد. به صورت مستقیم هم کسی از استعفای رئیس جمهور سخن نگفته بود.
او در مورد این بخش از اظهارات که نوبخت گفته کاری نکنید "که رئیس جمهور به جای تریبون‌های رسمی برود در خانه‌اش بنشیند و کلیپی از خود منتشر کند که بگوید‌ای مردم یک راه حل دیگر هم وجود داشت که به من اجازه انجام آن را ندادند " گفت: واقعا این مطالب را باید آن کسی که گفته بیاید ثابت کند، نمی‌شود که یکی حرفی بزند و ما شروع کنیم به جواب دادن حرف او. به نظر من افرادی که غیر مسئولانه و بی دلیل مسائلی را اینگونه مطرح می‌کنند، پاسخگوی مطلب‌شان باشند باید بگویند چه زمانی، چه وقت و شاهد بیاورند.
میرزایی نکو البته در مورد این مسئله که در بودجه صادرات یک میلیون بشکه نفت پیش‌بینی شده است، می‌گوید: در بودجه خیلی از محورهای در آمدی بیان شده است. ولی قرار است این موضوعات در کمیسیون تلفیق بحث شود و قرار نیست هر کدام از آن‌ها به همین راحتی اجرا شوند.
>نتیجه‌گیری
آنچه مسلم است اینکه نوبخت هیچ گاه به زبان مستقیم از استعفای روحانی سخن نگفته است اما از قرار معلوم نان برخی رسانه‌ها و نمایندگان مجلس در ایجاد چنین حواشی علیه دولت است. در کجای دنیا محتویات جلسات محرمانه و حساس در رسانه‌ها مطرح می‌شود تا برخی به مقاصد سیاسی خود برسند. اگر اینگونه باشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
روایت تکان‌دهنده یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه از حاشیه‌سازی‌ها علیه بودجه ۹۹:
بیش از ۱۰۰ پیامک برای رد کلیات بودجه دریافت کردم
قاسم میرزایی نیکو عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹، در سخنانی گفت: از همان نشست‌های اولیه کمیسیون تلفیق فضاسازی‌ها و جنجال‌آفرینی‌ها برای رد کلیات بودجه از سوی جمعی خاص کلید خورد چنان که در روز بررسی و رای گیری کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق بیش از ۱۰۰ پیامک در حمایت از رد بودجه برای من ارسال شد، پیامک‌هایی که بعضا تهدیدآمیز و برخی دیگر با ادبیاتی تند و زشت خواستار رد کلیات لایحه بودجه از سوی اعضای کمیسیون تلفیق بودند. وی افزود: برخی در هر فضا و شرایطی به دنبال تضعیف دولت و برنامه‌هایش هستند برایشان فرق نمی‌کند تصویب برجام باشد یا پیوستن به FATF و حتی رای دادن به کلیات لایحه بودجه، متاسفانه این جمع فقط و فقط می‌خواهند با ایجاد بی‌نظمی و هرج و مرج به مقصود خود برسند. به گزارش ایسنا، این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: برخی‌ها با هرج و مرج‌آفرینی هویت می‌گیرند و در بحث بودجه هم چون بی‌قانونی برایشان بهتر از داشتن حتی قانون‌نویسی بد است، ترجیح می‌دهند که مسیر را به سمت بی‌قانونی ببرند تا در فضای متزلزل و غبار آلود به صید سیاسی‌شان برسند.