باز هم غم در گذشت کولبری دیگر

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: هنوز داغ آزاد خسروی کولبر نوجوانی که در گردنه‌های صعب‌العبور جانش را جا گذاشت، سرد نشده است که داغ دیگری به آن اضافه شد.
روز گذشته خبر رسید یک کولبر بر اثر سرما در ارتفاعات سقز جانش را از دست داده است. این در حالی است که پیش از آن خبر مفقود شدن ۲۳ کولبر در ارتفاعات «سرشیو سقز» در کردستان همه را نگران کرده بود و حالا نگرانی‌ها برای سلامتی بقیه کولبران مفقود شده افزایش یافته است.
>23 کولبر گُم شدند
دوازدهم همین ماه بود که منابع محلی خبر از گم شدن تعدادی کولبر در ارتفاعات سرشیو سقز در استان کردستان دادند، کمی بعد هم روابط عمومی هلال احمر کردستان در گفت‌و‌گو با کُردپرس، این خبر را تایید کرد و تعداد گُم شدگان را 23 نفر اعلام کرد.


در پی این موضوع لقمان ازدست، مدیر روابط عمومی هلال احمر کردستان در گفت و گو با کُردپرس در این باره توضیح داد: «ساعت 12:45 ظهر روز شنبه 12 بهمن ماه از طریق منابع محلی و اطلاع نیروهای مردمی به سامانه هلال احمر، باخبر شدیم که 23 نفر در ارتفاعات برفگیر منطقه سرشیو سقز گم شده‌اند. بلافاصله پس از اعلام از سوی نیروهای مردمی، آماده باش نیروهای عملیاتی اعلام شد و از مرکز درخواست بالگرد شد.»
>سالم هستند
با این حال چندی بعد مدیرعامل هلال احمر کردستان از پیدا شدن ۲۳ نفر از اهالی محلی در ارتفاعات برفگیر سرشیو شهرستان سقز خبر داد. محمدباقر محمدی گفت:«طی تماس تلفنی یک شاهد عینی به نیروهای امدادی مفقود شدگان را در نزدیکی روستای "مام سیفه دین" حوالی شیپانجو سالم مشاهده کردند و حال کولبران خوب است.»
چندی بعد او در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: «پس از اعزام تیم‌های نجات به شهرستان‌های سقز و بانه، خبر پیدا شدن کولبران را دریافت کردیم. کولبران احتمالا به علت بارش برف مسیر خود را گم کرده‌اند که خوشبختانه همه‌ی آن‌ها به سلامت و پیش از رسیدن تیم‌های ما به منطقه به خانه خود بازگشته‌اند.»
>درگذشت یک کولبر
اما روز گذشته محمدی از درگذشت یک کولبر بر اثر سرما در ارتفاعات سقز خبر داد و گفت:«یکی از کولبران که شنبه در کولاک شدید برف در ارتفاعات روستای میشیاو در بخش سرشیو گرفتار شده بود، به علت سرما جان خود را از دست داد.»
پیش از این نیز اخباری در رابطه با مرگ این کولبر به گوش رسیده بود اما از منابع مورد اعتماد تائید نشده بود، در این خصوص فرماندار ویژه سقز نیز گفته است:«یکی از کولبران (گروه سوم) که در کولاک شدید برف ارتفاعات روستای میشیاو در بخش سرشیو گرفتار شده بود، به علت سرما جان خود را از دست داده است.»
کامل کریمیان با اشاره به اینکه ۲۳ کولبر در قالب سه گروه در منطقه میشیاو سرشیو گرفتار کولاک برف شده بودند، افزود: «در مرحله اول امداد و نجات، ۱۵ نفر از آنان توسط نیروهای امدادی، سپاه ناحیه سقز، مردم محلی و امدادگران نجات یافته و به روستای مام سفیدین منتقل شدند و جستجو برای یافتن ۲ نفر دیگر از همراهان این افراد ادامه پیدا کرد. پس از انتقال این ۱۵ نفر به منطقه امن، مشخص شد یک گروه ۶ نفره دیگر از کولبران نیز در این منطقه گرفتار کولاک شده‌اند که بلافاصله تیم‌های امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر همراه با اهالی روستاهای منطقه و نیروهای امدادی تلاش برای یافتن این افراد را آغاز کردند.»
کریمیان با بیان اینکه پس از چند ساعت تلاش پنج نفر از این افراد سالم پیدا شده و به منطقه امن انتقال داده شدند، یادآور شد: «متاسفانه نفر ششم از این افراد با هویت مشخص بدلیل سرمای هوا در ارتفاعات جان خود را از دست داده بود که بدلیل صعب العبوری منطقه و تاریک شدن هوا امکان انتقال جسدش میسر نشد. تیم‌های امدادی تا روشن شدن هوا باید منتظر میماندند سپس عملیات انتقال جسد این کولبر به پایین را آغاز می‌کردند.»
فرماندار ویژه سقز در خصوص آخرین وضعیت ۲ کولبر دیگر که همراهانشان (۱۵ نفر) نجات یافته و به روستای مام سفیدین منتقل شدند، گفت:«اطلاع دقیقی از وضعیت آنها در دسترس نیست.» با این حال برخی منابع غیر رسمی و محلی از سالم بودن این ۲ کولبر و اینکه هم اکنون با توجه به شرایط نامساعد جوی در منطقه امنی بسر می‌برند، خبر دادند که این خبر از سوی مقامات مسئول تاکنون تایید نشده است. کولبری یک اضطرار و شکلی از اجبار است، اجباری که زخمش بر شانه‌های نحیف کودکان هم می‌نشیند. حل این آسیب رو به رشد نیاز به پذیرش واقعیت، تمرکز ویژه و اشتغال‌زایی در مناطق محروم، مرزی و کم برخوردار دارد. با این حال اما در جامعه و حتی در میان فعالین اجتماعی نیز اطلاعات کمی در مورد شرایط سخت کولبران وجود دارد. اما از یاد نبریم هیچ کولبری نمی‌خواهد کولبر باشد.