جدال نابرابر بقالی‌ها و هایپرمارکت‌ها

آفتاب یزد – گروه شبکه: امروزه در تمامی مناطق تهران شاهد چندین هایپرمارکت‌های بزرگ یا همان فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم که با تخفیف‌های ویژه‌ای که برای محصولاتشان در نظر گرفته‌اند و با وجود کالاهای رنگارنگی که برای عرضه می‌آورند، توانسته‌اند مردم را جذب خودشان کنند به‌گونه‌ای که مردم برای تامین کوچکترین نیازهایشان این هایپرمارکت‌ها را انتخاب می‌کنند. اما مسئله اینجاست که رشد قارچ گونه این فروشگاه‌ها سبب شده است که به سوپر مارکت‌های کوچک محلی (بقالی‌ها) ضربه اساسی وارد شود و به قول معروف بازارشان کساد شود. به طوری که بعضی از این بقالی‌ها مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شده‌اند. حالا تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به حمایت از این سوپرمارکت‌های محلی برخاسته‌اند و از مردم درخواست کرده‌اند که در این شرایط و اوضاع بد اقتصادی و با توجه با کسادی بازار بقالی‌ها، خریدهایشان را از طریق سوپرمارکت‌های محله انجام دهند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«هایپر مارکت‌ها بازار سوپرمارکت‌ها رو از بین بردن، البته هیچ وقت خرید نمی‌کنم ازشون»
یکی دیگر از کاربران گفته است:«هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌ها خون آشامان مارکت‌های محلی‌اند و آهسته آهسته روی تمامی کسب و کارهای مربوط و نامربوط تاثیرات غیر قابل بازگشتی می‌گذارند پس از هایپرمارکت‌ها خرید نکنید»
دیگری نوشت:«خداوکیلی حدودا یک ساله فروشگاه زنجیره‌ای نرفتم از سوپرمارکت محله خرید می‌کنم»
کاربران دیگر نوشته‌اند:« ما نگفتیم فروشگاه از اساس نباشه فروشگاه همواره تخفیف برای قشر ضعیف عالیه ولی اگر شرایط مالی خوب باشه خرید از سوپرمارکت بهتره تا همه اقشار حمایت بشند. نگاه صفر و صد آفت هر تفکری میشه»،‌«یک تفکر هست که میگه اگر از هایپرمارکت‌ها خرید کنی به مدیرعامل کمک کردی که بتونه ویلای سومش رو بخره اما اگر از مغازه محل خرید کنی به یه بچه کمک کردی که بره مدرسه یا بره کلاس ورزش و به یه پدر و مادر کمک کردی تا بتونن یه لقمه نون بزارن سر سفره بچه‌هاشون!»،‌« ما مسئول راه‌ا‌ندازی مشاغل و مدیریت شهری نیستیم. اما مسئول آشنا، همسایه و مراقبت از حال همدیگه هستیم.اون مدیر شهری و شهرداری و اقتصادی نباید تو قلب شهر کنار کسب و کارهای خرد، هایپرمارکت تاسیس کنه چون مشاغل خرد رو میبلعه.البته ما میتونیم با چشم‌پوشی از بعضی منافع حواسمون به هم باشه»،‌« بقال محله اعصابش خورد بود، باش گرم گرفتم و ازش پرسیدم چی شده حاجی؟ گفت: از وقتی بالای خیابون هایپرمارکت زنجیره‌ای زدن فروشم از نصف هم کمتر شده و قسط جهیزیه و شهریه دانشگاه دخترمو نتونستم بدم»، «ولی واقعا بخشی از این بازار یا کسب و کار محلی به خاطر این فروشگاهای زنجیره‌ای بزرگ از بین رفته. با این هایپر مارکت‌های بزرگ به علت درست کردن بازار نیاز الکی یه جورایی سوء استفاده می‌کنن برای جیب خودشون»،‌ «دنیای هایپرمارکت‌ها و خرد شدن استخوان‌های کسب و کارهای محلی به نفع مردم نخواهد بود در خیلی از موارد صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد میکنه»