نحوه ارائه مجوز به صوت و تصویر فراگیر

️علی بهادری جهرمی‪-‬ بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه، نهادهای زیر مجموعه قوه قضاییه مکلفند صدور مجوز صوت و تصویب فراگیر را صرفاً از صداوسیما استعلام کنند. در پاسخ به این بخشنامه
رییس جمهور در نامه‌ای تصمیم‌گیری
در خصوص مرجع صالح اعطای مجوز به صوت و تصویر فراگیر را در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی دانست. در خصوص این موضوع توجه به نکات زیر ضروری است:
1- در خصوص مرجع صالح صدور مجوز به صوت و تصویر فراگیر در نظام حقوقی ایران خلاء قانونی وجود ندارد و نظریه تفسیری شورای نگهبان ذیل اصل 44 و 175 قانون اساسی تکلیف موضوع را روشن کرده است. این نظریه مقرر می‌دارد: «مطابق نص صریح اصل 44 قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران رادیو و تلویزیون دولتی است و تاسیس و راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی رادیویی و تلویزیونی به هر نحو، مغایر این اصل می‌باشد. بدین جهت انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستم‌های فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبر نوری و غیره) برای مردم در قالب امواج رادیویی و کابلی غیر از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خلاف اصل مذکور است.» در نتیجه مستند به تفسیر ارائه ‌شده از شورای نگهبان که در حکم قانون اساسی است صلاحیت تصمیم‌گیری در این موضوع به صدا و سیما اعطا شده است.


2- رییس قوه قضاییه به‌عنوان عالی‌ترین مقام قضایی، اداری و اجرایی قوه قضاییه بخشنامه یا به‌عبارت دقیق‌تر دستورالعمل اجرایی برای مراجع قضایی صادر نموده است...
که این بخش‌نامه حق و تکلیف جدیدی مشخص نمی‌کند و در جهت توصیه و ارشاد به اجرای حکم قانونی موجود صادر شده است.
3- در خصوص استناد رییس جمهور محترم به صلاحیت شورای عالی فضای مجازی نیز باید بیان نمود که هدف از تاسیس شورای عالی فضای مجازی سیاست‌گذاری و ساماندهی به حوزه‌ی فضای مجازی در ایران در جهت تحقق اهداف قانون اساسی است و اساسا صلاحیت تصمیم‌گیری برخلاف قانون اساسی را ندارد و در موضوعاتی که قانون اساسی برای آن‌ها تعیین تکلیف نموده است صرفا چارچوب‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی تعیین می‌نماید. از آن‌جا که بر اساس نظریه تفسیری شورای نگهبان صلاحیت ارائه مجوز به صوت و تصویر فراگیر انحصارا در اختیار سازمان صدا و سیما است؛ شورای عالی فضای مجازی صلاحیت تعیین تکلیف در خصوص نهاد صالح این امر را ندارد.
*این یادداشت از صفحه اینستاگرام دکتر بهادری گرفته شده است.