كارگزاران به ميدان مي‌آيد؛ شايد

آرمان ملي- مطهره شفيعي: بسياري از اصلاح‌طلبان نتوانستند از صافي شوراي نگهبان عبور کنند و ليست ائتلافي براي انتخابات دهم مجلس دستاورد مورد انتظار را براي اصلاح‌طلبان نداشت. بنابراين در جلسه شوراي عالي سياستگذاري جبهه‌اصلاح‌طلبان تصميم گرفته شد که شوراي عالي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس از حوزه انتخابيه تهران ليست واحدي ارائه ندهد. در اين جلسه به احزاب اصلاح‌طلب اختيار داده شد تا با عنوان حزب خود به دادن ليست و فعاليت انتخاباتي بپردازند. محمدرضا راه‌چمني، دبيرکل حزب وحدت و همکاري ملي هم با توجه به تصميم شوراي عالي اصلاح‌طلبان توضيح داد: قرار شد اين شورا در انتخابات ليست ندهد و احزاب اصلاح‌طلبان خودشان حضور پيدا کنند. در جلسه 18بهمن شوراي مرکزي کارگزاران سازندگي ايران مقرر شد که تصميم‌گيري درباره حمايت يا عدم حمايت از ليست در استان‌ها به شوراي کارگزاران سازندگي همان استان سپرده شود. دستور نخست جلسه شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي ايران که به رياست محسن هاشمي در دفتر مرکزي اين حزب برگزار شد، به مانيفست اقتصادي حزب اختصاص داشت که از سوي کميته اقتصادي تنظيم شده بود. موضع حزب درباره انتخابات مجلس يازدهم، ديگر دستور نشست شوراي مرکزي بود که پس از ارائه گزارش کميته سياسي و بيان نظرات اعضا، مقرر شد تصميم‌گيري درباره حمايت يا عدم حمايت از ليست در استان‌ها به شوراي کارگزاران سازندگي همان استان سپرده شود. همچنين درباره انتخابات مجلس در تهران، مقرر شد پس از بررسي اسامي تأييد صلاحيت‌ شدگان در تهران، جمع‌بندي کميته انتخابات در دستور جلسه فوق‌العاده شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي ايران که هفته آينده برگزار خواهد شد، قرار گيرد.
کارگزاران شعار نداد؛ عمل کرد
دور از انتظار نبود که‌ حزب کارگزاران محور برنامه‌ريزي احزاب مختلف اصلاح‌طلب شود که البته اين ميدان‌داري به معناي دخالت در ليست‌هاي احزاب ديگر نيست که تعداد آنها 12 ليست ارزيابي مي‌شود. ديروز عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران گفت: براي ليست‌هاي ائتلافي از سوي برخي احزاب اصلاح‌طلب با کارگزاران صحبت‌هايي شده اما حزب کارگزاران بناي مشارکت در ليست‌هاي ائتلافي را ندارد. يدا... طاهرنژاد در گفت‌وگو با«آرمان ملي» اظهار داشت: «کارگزاران بنا ندارد که در قالب ائتلاف وارد فعاليت‌هاي انتخاباتي شود، اما در حال بررسي تاييد صلاحيت شده‌هاي حوزه انتخابي تهران هستيم تا شايد بتوانيم از ليست بلند بالاي کانديداها افرادي را پيدا کنيم که با منويات و مرام و مشرب حزب همخواني داشته باشد، در آن صورت ليست مستقل خواهيم داشت». وي همچنين توضيح داد: «راي ليست‌هاي ائتلافي از سوي برخي احزاب اصلاح‌طلب با کارگزاران صحبت‌هايي شده اما حزب کارگزاران بناي مشارکت در ليست‌هاي ائتلافي را ندارد. عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در پاسخ به اين سوال که آيا حضور مستقل کارگزاران در کنار ائتلاف برخي احزاب اصلاح‌طلب باعث چنددستگي در جبهه اصلاحات نمي‌شود، گفت: وقتي در قالب شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان ليست واحد ارائه نشود، ديگر انتظار نمي‌رود که بتوان با يک ليست قوي و يکدست وارد ميدان انتخابات شد، از ليست ناقص هم ما به مقدار يک ليست ناقص انتظار داريم. وي افزود: در جامعه سلايق مختلفي هست و آن بخش از جامعه که کارگزاران را نماينده خود مي‌دانند به ليست اين حزب راي خواهند داد.
احزاب اصلاح‌طلب در خواب زمستاني؟


برخلاف حزب کارگزاران که فعاليت زيادي دارد حزب اتحاد ملت ايران در سکوت است و به‌جاي اخذ تصميم به ارائه طرح‌هايي مي‌پردازد. به‌عنوان نمونه قائم مقام حزب اتحاد مي‌گويد «راهبرد حضور و مشارکت فعال به شرط داشتن کانديداي شاخص اصلاح‌طلب، اولين ‌گام ما به سمت احياي جايگاه اين نهاد و قرار گرفتن آن در تراز قانون اساسي بود. اين راهبرد در واقع، حداقل الزامي بود که با تحقق آن، مي‌شد به حداقل‌هاي قرار گرفتن مجلس در جايگاه تراز قانون اساسي اميدوار بود.» و خبري از ارائه ليست انتخاباتي از سوي حزب اتحاد نيست. سايراحزاب اصلاح‌طلب هم مانند اتحاد چندان رغبتي به ارائه ليست ندارد.