بازداشت ۵ كلاهبردار مدعي تاييد صلاحيت

سخنگوي قوه قضائيه درباره بازداشت 5 نفر در ارتباط با کلاهبرداري از کانديدا‌هاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي براي احراز صلاحيت آن‌ها گفت: اين افراد کلاهبردار هستند و هيچ ارتباطي با شوراي نگهبان و بررسي صلاحيت‌ها ندارند و متهمان اين پرونده مانند بسياري از کلاهبرداري‌ها و ادعا‌هاي دروغين ديگر باعث سلب اعتماد مردم و ربودن اموال مردم شده‌اند. سخنگوي قوه قضائيه درباره آخرين وضعيت پرونده «روح‌ا... زم» توضيحاتي داد. غلامحسين اسماعيلي در گفت‌وگو با راديو تهران درباره آخرين وضعيت پرونده «روح‌ا... زم» گفت: ما اهل احتمالات نيستيم و صبر مي‌کنيم که رسيدگي‌ها انجام شود و قاضي تصميم بگيرد. وي افزود: طي روز‌هاي آينده دادگاه پرونده «روح‌ا... زم» برگزار و در چارچوب مقررات به آن رسيدگي مي‌شود. اسماعيلي تصريح کرد: اين پرونده غير از متهم اصلي، 5 بازداشتي ديگر نيز دارد و افرادي هم احضار شدند که پرونده در دست بررسي است. سخنگوي قوه قضائيه در مورد ديگر متهمان پرونده گفت: در ارتباط با اين پرونده افرادي در بخش‌هاي مختلف به‌عنوان متهم حضور دارند و از طيف‌هاي مختلف اسامي مطرح است که تا زماني که پرونده رسيدگي نشود، نمي‌توانيم در مورد آن صحبت کنيم. اسماعيلي تصريح کرد: ما پرونده «روح‌ا... زم» را تفکيک کرديم تا به طور مجزا به آن رسيدگي شود، پرونده افراد ديگر هم به مرور زمان رسيدگي خواهد شد.
کلاهبرداري از نمايندگان مجلس
وي درباره بازداشت 5 نفر در ارتباط با کلاهبرداري از کانديدا‌هاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي براي احراز صلاحيت آن‌ها گفت: اين افراد کلاهبردار هستند و هيچ ارتباطي با شوراي نگهبان و بررسي صلاحيت‌ها ندارند و متهمان اين پرونده مانند بسياري از کلاهبرداري‌ها و ادعا‌هاي دروغين ديگر باعث سلب اعتماد مردم و ربودن اموال مردم شده‌اند. سخنگوي قوه قضائيه گفت: طبق اظهارات افراد بازداشتي، آن‌ها ارتباطي با شوراي نگهبان ندارند و به زودي به پرونده رسيدگي و متهمان معرفي مي‌شوند. اسماعيلي بيان کرد: نکته مهم اين است که افرادي که قصد دارند به نمايندگي مردم در مجلس حضور پيدا کنند، چرا بايد اين گونه ساده لوح باشند و فريب بخورند؟ وي افزود: اين افراد بايد به قدري قوه تشخيص داشته باشند که بدانند احراز صلاحيت‌ها با پول انجام نمي‌شود. سخنگوي قوه قضائيه گفت: اگر مردم عادي که اطلاعات حقوقي ندارند فريب افراد کلاهبردار را بخورند قابل توجيه است، اما اگر افرادي که قصد نماينده مجلس شدن دارند و قبلا هم نماينده بودند، فريب کلاهبرداران را بخورند جاي دقت دارد.اسماعيلي تصريح کرد: اين پرونده کلاهبرداري است و رشوه نيست، زيرا بين اتهام کلاهبرداري و رشوه تفاوت وجود دارد؛ در اتهام رشوه مامور دولت براي ارائه خدمات وجهي را دريافت مي‌کند که در اين پرونده از بخش‌هاي حاکميتي هيچ فردي حضور ندارد. وي افزود: طبق اطلاعات جمع زيادي از افرادي که احراز صلاحيت نشده‌اند به شوراي نگهبان مراجعه کرده‌اند و مدارک خود را ارائه داده‌اند و طي روز‌هاي آينده شوراي نگهبان نظر نهايي را اعلام مي‌کند.
دستور رئيس قوه قضائيه براي تعيين تکليف خودروهاي انبار شده در گمرک


اسماعيلي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه رئيس قوه قضائيه در سفر به استان بوشهر دستور آزادسازي هزار دستگاه خودرو از گمرک را صادر کرد که اين اقدام مي‌تواند از تلاطم بازار خودرو کم کند، گفت: اولا رئيس قوه قضائيه دستور آزادسازي اين خودرو‌ها را نداد، بلکه اعلام کرد که بايد تعيين تکليف شوند، زيرا روند رسيدگي به پرونده طولاني شده است و بعد از رسيدگي قضائي در مورد آزادسازي اين خودرو‌ها تصميم گيري مي‌شود. اسماعيلي در مورد خودروسازي‌هاي داخلي گفت: بخشي از پرونده‌ها مرتبط با خودروساز‌هاي داخلي بود که ما به آن‌ها ورود پيدا کرديم و برخورد‌هاي قضائي در دادستاني تهران شروع شده که پرونده در حال رسيدگي است و علاوه بر اين سازمان بازرسي کل کشور مأمور بررسي اين موضوع شده است. وي تأکيد کرد: نظارت بر روي قيمت خودرو‌هاي توليدي دو شرکت خودروسازي که دولتي هم هستند برعهده بخش‌هاي دولتي، سازمان حمايت از حقوق مصرف کننده، شوراي رقابت و سازمان تعزيرات حکومتي است. اسماعيلي گفت: ما اعلام کرديم از هيچ کمکي در جهت حمايت از حقوق مردم مضايقه نمي‌کنيم و از بخش‌هاي مختلف مطالبه‌گري مي‌کنيم که دستگاه‌ها به مسئوليت‌هاي خود عمل کنند. سخنگوي قوه قضائيه گفت: ما در دوره قبلي به اين دليل به پرونده خودروسازها ورود کرديم که آن‌ها به جاي اينکه خودرو را در اختيار مصرف کننده قرار دهند، به صورت سبدي در اختيار برخي از افراد قرار مي‌دادند که اگر اقدام دستگاه قضائي نبود وضعيت بدتر بود. وي گفت: وضعيت فعلي بازار خودرو را خوب نمي‌دانيم، اما اقدامات صورت گرفته باعث ثبات قيمت‌ها شده و اثرگذار بوده است.