بازهم وام هاي بي‌پشتوانه؛ اين بار ٦٩ ميليارد

دادگاه رسيدگي به اتهامات «داريوش امان‌کي يکاني» و چهار متهم ديگر، از متهمان پرونده بانک سرمايه که موفق به دريافت 69 ميليارد تومان تسهيلات بدون اعتبارسنجي شده‌اند، در شعبه سوم دادگاه ويژه جرايم اقتصادي و به رياست قاضي اسدا... مسعودي‌مقام برگزار شد. به گفته رئيس دادگاه در اين بانک تخلف 14 هزار ميليارد ريالي با عنوان خيانت در امانت صورت گرفته است. پرونده بانک سرمايه که مرتبط با صندوق ذخيره فرهنگيان است بيش از 70 متهم دارد و هر يک از افراد، به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادي کشور از طريق اخلال در نظام پولي و بانکي متهم هستند. تاکنون به اين پرونده در چهار بخش با متهمان متعدد رسيدگي و براي متهمان حکم صادر شده که پرونده داريوش امان کي در بخش پنجم رسيدگي مي‌شود. قاضي مسعودي مقام در نخستين جلسه دور پنجم دادگاه رسيدگي به تخلفات بانک سرمايه گفت: جلسه دادرسي به پرونده داريوش امان کي يکاني مشهور به حبيب اماني رسيدگي مي‌شود. وي ادامه داد: متهمان ديگر اين پرونده مرتضي فتحي، سيد رسول ذکاوت خوي و سيدعباس زکاوت خوي، مصطفي کفيلي هستند. قاضي دادگاه اضافه کرد: اين افراد به اخلال در نظام اقتصادي متهم هستند. پس از آن قاضي مسعودي مقام از امير رسول قهرماني نماينده دادستان خواست تا کيفرخواست پرونده را قرائت کند.
قرائت کيفرخواست
نماينده دادستان در جايگاه قرار گرفت و گفت: حد فاصل سال‌هاي 91 تا 95 مديران بانک سرمايه، ششمين بانک خصوصي و اولين بانک خصوصي به لحاظ ميزان سرمايه، با تباني برخي اشخاص سودجو و دريافت حق حساب و در قبال وثايقي چند صد ميليارد تومان به برخي مشتريان تسهيلات داده است. قهرماني ادامه داد: يکي از اين مشتريان داريوش امان است که از طريق غير قانوني سال 92 تا 93 موفق به دريافت 69 ميليارد تومان شده است. نماينده دادستان افزود: ميزان خسارت اين متهمان به بانک سرمايه 113 ميليارد و 716 ميليون و 721 هزار ريال است. اين شرکت فاقد هرگونه صورتهاي مالي حسابرسي شده بود بنابراين پرداخت هر تسهيلات به آن پرخطر و پرريسک بود اما طبق مصوبه نهم آذر ماه سال 92 به امضاي آقايان بخشايش کاظمي و توسلي مبلغ 80 ميليارد تومان تسهيلات دريافت کرد. نماينده دادستان درباره متهم رديف اول داريوش امان کي گفت: اين متهم با نام مستعار حبيب، کارخانه دار، سيکل، متاهل و داراي سابقه کيفري است و با مشارکت با مديران وقت بانک سرمايه از طريق کسب منفعت به ميزان 689 ميليارد و 239 ميليون و 592 هزار و 306 ريال همچنين مشارکت در کلاهبرداري به مبلغ 113 ميليارد ريال متهم است. داريوش امان کي اخيرا به 6 سال حبس هم در پرونده ديگري محکوم شده است.
طراحي يک نمايشنامه توسط متهمان


نماينده دادستان اضافه کرد: چون ملک يافت‌آباد در ترهين بانک بوده است، آنها مي‌گويند ملک يافت‌آباد دچار مشکل مي‌شود و اگر دير بجنبيم ملک از دستمان مي‌رود بنابراين در همين رابطه آقايان يک داستان درست مي‌کند. قهرماني اظهارداشت: شبکه فساد ملک را از وثيقه خارج مي‌کنند و 80 ميليارد تومان اوراق را به عنوان وثيقه مي‌گذارد و لازم به يادآوري است که تسهيلات با سود 30 درصد دريافت شد و سود اوراق 22 درصد بوده بنابراين بانک در اين مرحله ضرر کرده و بنا به گزارشات واصله فقط در سال اول ضرر پنج ميلياردي به بانک وارد شده و بدين ترتيب، بانک سرمايه ملک مرغوب قابل استفاده داده اما اوراق واهي موسسه آرمان دريافت کرده است. وي ادامه داد: تاريخ سپرده‌گذاري اوراق 10 روز قبل از صدور آن است يعني آقايان پول داشتند تا اوراق خريداري کنند اما اگر آنها براي خريد اوراق پول داشته‌اند چرا بدهي خود را تسويه نکردند. نماينده دادستان تصريح کرد: نکته تاسف برانگيز اين است که آقايان هيات مديرعامل اين اوراق را به عنوان سند تسويه قبول کردند و براين اساس 6 درصد جريمه بخشيده مي‌شود و علاوه بر آن چهار ميليارد هم وجه التزام به اين شبکه فساد مي‌دهند.
تسويه 69 ميليارد با کاغذپاره
قهرماني تصريح کرد: آقايان با چند کاغذپاره تسهيلات خود را تسويه کردند و اوراق به نام آقاي کفيلي بوده و همين اوراق را شخصي ديگر به نام علي صرافان هم دريافت کرده است. نماينده دادستان يادآور شد: اواخر سال 94 پرونده بانک سرمايه به دادستاني آمد؛ ما ابتدا با يک گزارش مردمي از صندوق ذخيره فرهنگيان که پايين آن نوشته شده بود جمعي از معلمان دلسوز پرونده را آغاز کرديم و در تير ماه 95 اقدامات ضربتي دستگيري‌ها آغاز شد. وقتي سال 95 آقايان متوجه شدند که بگير و ببندها زياد است و اگر اوراق به دست دادستاني بيافتد مشکل به وجود مي‌آيد و اقدام ديگري را آغاز کردند. نماينده دادستان درباره اوراق گفت: اين اوراق در زمان آقاي خاني بودند و شخصي به نام آرمان علمايي که مشاور صندوق ذخيره فرهنگيان بود در اين پرونده وارد مي‌شود و آقايان مي‌گويند اوراق را بگيريد تا ملک بدهيد. قهرماني اظهار داشت: با توجه به جميع مراتب آنچه اتفاق افتاده است خروج مبلغ 189 ميليارد تومان پول از بانک سرمايه است.