رد صلاحيت‌ها به دليل گرايش سياسي هم بود

آرمان ملي: کمتر از دو هفته تا انتخابات مجلس يازدهم باقي است و جريانات سياسي کم‌کم درصدد انتشار ليست‌هاي انتخاباتي خود هستند. در اين ميان اصلاح‌طلبان که بنا به گفته بسياري از فعالان سياسي اين جريان با رد صلاحيت مواجه بوده‌اند صلاح کار را در عدم انتشار ليست در تهران و سپردن عنان امور در استان‌ها به شوراهاي استاني ديده‌اند. با اين حال چند روزي است که برخي رسانه‌ها از انتشار ليست انتخاباتي توسط احزاب اصلاح‌طلب خبر مي‌دهند. گرچه اين خبر در همان ابتدا از سوي شوراي عالي سياستگذاري جبهه اصلاح‌طلبان رسما تاييد نشد و هرگونه ائتلافي در قالب اصلاح‌طلبان را رد کردند اما اظهارات برخي دبيران کل احزاب و شخصيت‌ها نشان مي‌دهد که برخي احزاب چنين قصدي دارند. چنانکه چندي پيش حزب کارگزاران سازندگي نيز تصميم‌گيري در اين امور را به جلسه آتي موکول کرد. آنچه مسلم است با توجه به شرايط جامعه و احتمال مشارکت کم مردم در انتخابات احتمال راي‌آوري اصلاح‌طلبان پايين است و بايد ديد آنها در ادامه چه رويکردهايي اتخاذ خواهند کرد. براي بررسي روند رد صلاحيت‌ها و تاثيرات آن در انتخابات، تصميم شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان در عدم انتشار ليست و انتشار ليست احزاب «آرمان ملي» با فرزانه ترکان عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي و فعال سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته‌است.
با وجود اتفاقاتي چون رد صلاحيت‌هاي صورت گرفته و عدم ارائه ليست توسط اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
من معتقدم‌ رويکرد نظارتي دراين دوره سختگيرانه‌ بود. خصوصا در مورد افراد سياسي که پرونده اقتصادي واخلاقي پاکي داشتند واين احتمال وجود دارد که به دلايل سياسي تاييد صلاحيت نشدند و در مجموع راه‌حل مشخصي پيش پاي اصلاح‌طلبان قرار نگرفت. وقتي با نماينده‌هاي اصلاح‌طلب دور قبل مجلس که براي دوره جديد تاييد صلاحيت نشدند که بعضا به نهاد نظارتي رفته و جلساتي هم برايشان گذاشته شده، صحبت مي‌کنيم علت رد صلاحيت خود را مسائلي عنوان مي‌کنند که سياسي به‌نظر مي‌رسد مانند برخي ملاقات‌ها يا توئيت‌هايي در ارتباط با برخي پرونده‌هاي مهم مانند دانشجويان ستاره‌دار. اين رفتارها باعث مي‌شود افرادي وارد مجلس‌ شوند که به‌خاطر ترس از رد صلاحيت در دوره بعد، فقط موارد مورد تاييد را بيان کنند. اين مختصات به نفع جمهوريت نخواهد بود. مي‌توانستند به جناح‌هاي سياسي که همه متعلق به انقلاب و دغدغه‌مند مردم هستند اجازه دهند که در صحنه باقي بمانند تا اختلاف نظرها و سليقه‌ها طرح شده و بهترين نتيجه حاصل شود. در دوره جديد اين رويکرد يک جريان سياسي بيشتر توانسته به فعاليت و مانور انتخاباتي بپردازد و جناح ديگر کمي با تنگنا مواجه است. اين اتفاق باعث شده تاافراد شاخص و صاحب نظراصلاح‌طلبان درعرصه رقابت‌ها حاضر نباشند. از طرفي اينکه‌ ادعا شده 130 کانديداي اصلاح‌طلب وجود دارند ما هنوز آنها را نمي‌شناسيم و معلوم نيست اين ادعا چگونه مطرح شده؛ اتفاقا خوب است که اين ليست در اختيار شوراي عالي قرار گيرد. من فکر مي‌کنم اين ادعا درست نيست و کانديداهاي شاخص اصلاح‌طلب، خصوصا در شهر‌ها و استان‌ها کمتر تاييد صلاحيت شده‌اند. هر چند شايد تعدادي وجود داشتند که مشکلات اقتصادي يا اخلاقي برايشان مطرح بوده، اما به هيچ وجه غالب نبوده و تاييد صلاحيت نشده‌هايي هم به خاطر همان مسائل بوده است. اين روش باعث کنار ماندن سليقه‌هاي مختلف مي‌شود. در حالي که تک‌جبهه‌اي شدن مجلس در آينده در هدايت کشور و اجراي قوانين تاثير خود را خواهد گذاشت.
پس از استنکاف شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان از انتشار ليست، گفته مي‌شود که احزاب اصلاح‌طلب مبادرت به تنظيم و ارائه ليست خواهند کرد؛ اين رويکرد چه تاثيري در جبهه اصلاحات خواهد داشت؟


به‌نظر من اين کار خوبي است و باعث مي‌شود که اصلاح‌طلبان به طور کلي از صحنه سياسي کشور خارج نشوند. بالاخره اصلاح‌طلبان بايد در صحنه حاضر باشند و از فرصت انتخابات استفاده و مواضع خود را مطرح کنند ولو اينکه احساس کنند نماينده‌هاي مورد نياز را ندارند که بخواهند ليست کاملي ارائه دهند ولي ماندنشان در عرصه سياسي کشور لازم است تا مردم با انديشه‌ها و افکاري که مي‌تواند در مسائل کشور کمک کننده باشد، آشنا شوند. اينکه احزاب اصلاح‌طلب بخواهند تک‌به‌تک يا تحت‌عنوان ائتلاف ليست بدهند، هنوز به نتيجه و اجماع نهايي نرسيده و اين موضع شوراي عالي نيز فقط در تهران مصداق دارد و در خيلي از شهرها به شوراي استان‌ها واگذار شده واگر افراد شاخص اصلاح‌طلب تعيين شده باشند قطعا از سوي شوراي استان ليست مشخصي بيرون خواهد آمد. هر چند من فکر مي‌کنم اين تصميم که بخواهيم ليست بدهيم و افراد ناشناسي را معرفي کنيم که معلوم نيست چه عقبه‌اي دارند، بهتر است ليست ارائه نشود.
گويا حزب کارگزاران نيز موضع انتخاباتي خود را اعلام کرده و در انتخابات پيش رو ليست جداگانه خواهد داد؛ چه نظري داريد؟
اين موضوع تاييد نشده و در راي اوليه ارائه ليست راي نياورده است. قرار است که در جلسه آتي بررسي شود تا ببينيم افرادي که تاييد شده‌اند کساني هستند که با جريان اصلاحات همفکر و هم‌جهت باشند که بخواهيم ليست بدهيم يا نه. در مرحله بعدي مشخص مي‌شود که اگر خواستيم ليست بدهيم ليستمان را ائتلافي خواهيم بست يا خودمان ليست مي‌دهيم.