بهره‌مندی از تجربیات حتی افراد سابقا نظامی‌

«من عرض می‌کنم به همه این قوا و به فرماندهان این قوا که این افراد در هیچ یک از احزاب سیاسی، در هیچ یک از گروه ها وارد نشوند. اگر ارتش یا سپاه پاسداران یا سایر قوای مسلح در حزب وارد بشود، آن روز باید فاتحه آن ارتش را خواند، در حزب وارد نشوید، در گروهها وارد نشوید، اصلا تکلیف الهی- شرعی همه شما این است که یا بروید حزب یا بیایید ارتش باشید، مختارید از ارتش کناره گیری کنید بروید در حزب، میل خودتان است، اما هم ارتش و هم حزب
معنایش این است که ارتشی باید از ارتش اش
دست بردارد، بازی‌های سیاسی باید
توی ارتش هم وارد بشود، در هر گروهی که وارد هستید، باید از آن گروه جدا بشوید. ولو یک گروهی است که بسیار مردم خوبی هم هستند، ولو یک حزبی است که بسیار حزب خوبی هست. لکن اصل وارد شدن در حزب برای ارتش، برای سپاه پاسداران برای قوای نظامی‌و انتظامی‌وارد شدنش جایز نیست، به فساد می‌کشد اینها را و من عرض می‌کنم که کسانی که در راس ارتش هستند و کسانی که در راس سپاه پاسداران هستند، موظف هستند که ارتش را و سپاه را و سایر قوای مسلح را از احزاب کنار بزنند و اگر کسی در حزب هست، باید او را از ارتش بگیرید یا در آنجا یا در اینجا و همین طور سپاه پاسداران و همین طور سایر قوای مسلح باید وارد در جهات سیاسی نشوند تا انسجام پیدا بشود.» گزاره فوق بخشی از بیانات حضرت امام(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی‌است که به نظر می‌رسد این ایام بسیار به کار می‌آید. به هرحال لازم است مطلب فوق نصب العین گروه ها و افراد باشد تا اساس نظام دچار خدشه نشود.لیکن نبایستی یک نکته بدیهی را نیز از ذهن دور نگه داشت و آن نیفتادن در وادی افراط و تفریط است. این درست که حضرت امام(ره) فرمودند نظامیان چه سپاهی و چه ارتشی حق دخالت در سیاست و ورود به احزاب را ندارند اما جایی هم نفرمودند نظامیان پس از خروج از ارتش و سپاه حق ورود به سیاست را ندارند. فلذا باید به اصل فرمایشات رهبرکبیر انقلاب رجوع و جلوتر و یا عقب از آن نرفت. چه بسا چهره‌هایی سابقا نظامی‌با حضور در مجلس اگر رای مردمی‌کسب کنند بتوانند گره‌ای از گره‌های خلق را بگشایند و قدمی‌بردارند که دانش آموخته‌ها نمی‌توانند. عرض بنده صرفا عطف به نگاه و نظر مردم است و لاغیر. اگر جامعه روی خوش به یک چهره سابقا نظامی‌نشان داد ما چرا باید کاسه داغ تر از آش شویم؟


قانون و توصیه‌های امام ملاک است اگر گزندی به این دو وارد نمی‌شود راه باید برای استفاده از تجارب سابقا نظامی‌نیز باز باشد. در همین آمریکا نیز بسیاری از سیاستمدارانشان چهره های سابقا نظامی‌هستند که امروز در حال کنشگری سیاسی بوده و تصمیم‌گیر هستند .
ما چهره خاصی اصلا و ابدا مدنظرمان نیست چرا که نه بنای تبلیغ داریم و نه ضد آن فقط تاکید بر این نکته است که حقی ضایع نشود و افراطی در تحلیل‌ها صورت نگیرد. چهره‌های سابقا نظامی در کنار اساتید دانشگاه و سایرین دارای این حق هستند که خود را در معرض رای مردم قرار دهند. اگر از صندوق بیرون آمدند وکیل قانونی جامعه هستند. چهره سابقا نظامی که از پیشینه خود سوءاستفاده نمی‌کند و تنها قصد دارد تجربه و علم خود را به کار بگیرد برای کمک به این ملک محترم است.به نظر می‌رسد برخی تحلیل‌ها و تفسیر بیشتر مته به خشخاش گذاشتن و عقده گشایی است تا نکته سنجی !