گردشگری همچنان در بحران است

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: پس از سقوط هواپیمای اوکراینی در تاریخ 18 دیماه سال جاری، گردشگری در کشورمان با چالش‌های زیادی رو به رو شد به طوری که رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشورمان اعلام کرد:«بیش از ۷۰ درصد تورهای ورودی لغو شدند» این در حالی است که محدودیت‌هایی نیز در جهت پرواز‌های خارجی به کشورمان صورت گرفت که این محدودیت‌ها ورود و خروج مسافران و گردشگران را با مشکل رو به رو می‌ساخت. حالا اما 40 روز از آن حادثه دلخراش گذشته است و گشایش‌هایی هم در لغو محدودیت‌های هوایی رخ داده است. با این تفاسیر باید دید آیا این گشایش‌ها تاثیری بر صنعت گردشگری کشور داشته است؟
>بیش از ۷۰ درصد تورهای ورودی لغو شدند
پیش از این بنا به گزارش ایلنا،‌ حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به لغو بسیاری از تورهای ورودی گفته بود: «تمام تورهای بلوک غرب که قصد سفر به ایران را داشتند، سفر خود را لغو کرده‌اند. تورهای ورودی از آمریکا و کانادا ۱۰۰ درصد، تورهای استرالیا و حوزه اقیانوسیه ۸۰ درصد، تورهای ورودی از اروپا ۶۰ درصد، تورهای ورودی آسیا ۶۰ درصد، سفرهای خود را لغو کرده‌اند. در شرایط فعلی می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد تورهای ورودی به ایران درخواست کنسلی داده‌اند و احتمالا در روزهای آینده شاهد کاهش تعداد گردشگران ورودی خواهیم بود.» او درخصوص تغییر مسیر هوایی کشورهای مختلف از آسمان ایران نیز گفته بود:«این تغییر مسیر درآمد محدودی را از ایران کم می‌کند و چشمگیر نیست.»
حالا اما در طول این 40 روز گشایش‌هایی در خصوص محدودیت‌های هوایی رخ داده و برخی پرواز‌های خارجی حالا بر آسمان کشورمان تردد دارند.


>خطوط هوایی امارات، قطر و کویت
زیر بار تحریم آسمان ایران نرفتند
به گزارش جماران، در پی حادثه سرنگونی اشتباهی هواپیمای مسافربری اوکراینی، «لوفت‌هانزا» و «آسترین ایرلاینز» (شرکت‌های هواپیمایی آلمان و اتریش) از جمله شرکت‌های هواپیمایی اروپایی باقی مانده در ایران پس از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پروازهای خود را به مقصد ایران تا ۹ فروردین ماه سال 99 تعلیق کردند. همزمان برخی از خطوط هوایی اروپایی و شرق آسیا نیز ترجیح دادند فعلا از حریم هوایی ایران برای مسیرهای پروازی خود استفاده نکنند. در چنین شرایطی هواپیمایی امارات ضمن استفاده از آسمان ایران، همچنان پروازهای خود به شهرهای این کشور را برقرار نگاه داشت و مسئولان سایر شرکت‌های هواپیمایی‌ متعلق به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله قطر، کویت و گلف ایر نیز اعلام کرده‌اند که به پروازهای خود به ایران ادامه می‌دهند.
مدیران ارشد این خطوط هوایی گفته‌اند که نه‌تنها آسمان ایران برای این شرکت‌ها مهم است بلکه ایران بازار مهمی برای آنها محسوب می‌شود و بر همین اساس حاضر به تحریم آسمان و بازار این کشور نیستند.
>از سرگیری پروازهای ایرلاین هلندی
از آسمان ایران
اوایل بهمن ماه بود که شرکت هواپیمایی کی ال ام هلند اعلام کرد:«پرواز هواپیماهای این ایرلاین بر فراز آسمان ایران و عراق از سر گرفته خواهد شد.»
به گزارش ایسنا، شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام (KLM) که بدون شک یکی از بزرگترین و بهترین ایرلاین‌های جهان به شمار می‌رود، بعد از حوادث یک ماه گذشته در ایران و عراق و به دنبال هشدار سازمان امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا، همچون برخی دیگر از ایرلاین‌های خارجی اعلام کرده بود تا اطلاع ثانوی بر فراز آسمان ایران و عراق پرواز نخواهد کرد. اما حالا بر اساس گزارش این ایرلاین ضمن اشاره به تایید کارشناسان امنیت هوایی فعال در سازمان‌های مختلف هوانوردی، نظامی و اطلاعاتی، آسمان این دو کشور را امن تشخیص داده و اعلام کرده که پرواز هواپیماهای خود در این منطقه را از سر خواهد گرفت.
>از سرگیریِ پروازهای سوئد از آسمان ایران
به گزارش فارس، به دنبال سانحه هواپیمای مسافربری اوکراینی مقامات سوئدی نیز از توقف پرواز خطوط هوایی این کشور از آسمان ایران خبر دادند. اینک اما اداره ترابری سوئد از لغو تصمیم قبلی خود و آغاز پرواز‌های مجدد به ایران خبر داده است. اداره ترابری سوئد روز سه‌شنبه9بهمن از رفع توقف موقت پروازهای خطوط هوایی این کشور از آسمان ایران خبر داده است. حالا باید دید این گشایش‌ها تا چه حد بر صنعت گردشگری کشور تاثیر‌گذار بوده است؟
>گردشگری کشور ما همچنان در بحران است
عرفان فکری، کارشناس گردشگری در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«به نظر من خط‌های هوایی که محدودیت‌های پروازیشان به کشور ما را لغو کرده‌اند بیشتر به دلیل مسافرانی است که از ایران خارج می‌شوند نه گردشگرانی که به داخل کشور می‌آیند. در واقع این خطوط هوایی به دلیل نگاه تجاری که دارند این کار را انجام داده‌اند چون در غیر این صورت ایرانی‌ها از پرواز‌های عربی برای رفت و آمد استفاده می‌کردند و این می‌توانست ایر لاین‌های خارجی را متضرر کند چون مشتری این خطوط بیشتر ایرانی‌ها هستند. با این همه نمی‌توان گفت که این موارد در صنعت گردشگری کشور تاثیر داشته است چرا که تمام تور‌های ورودی به کشور تا بعد از عید نوروز لغو شده است. این لغو شدن چیزی نیست که به دلیل لغو محدودیت خطوط هوایی تغییر پیدا کند. نگاه خطوط هوایی برای سود بیشتر است نه افزایش گردشگران خواهان ورود به ایران. گردشگری کشور ما همچنان در بحران است و مانند زمین لرزه‌ای که دارای پس‌لرزه است، ما هم همچنان در پس لرزه‌های 40روز قبل مانده‌ایم. البته باید تلاش کنیم تا شرایط را به وضع نرمال بازگردانیم. از جمله اقداماتی که در این خصوص باید صورت بگیرد تبلیغات و تولید محتوای فاخر در خصوص کشورمان است تا بتوانیم بخشی از خسارات وارد شده را به نوعی جبران کنیم.»
او در ادامه تاکید کرد:«از طرف دیگر گردشگری داخلی هم در شرایط بدی به سر می‌برد چرا که کسانی که تا سال گذشته توانایی مسافرت‌های خارجی داشتند امسال به دلیل شرایط اقتصادی و گرانی‌ها توانایی آن را ندارند و به همین دلیل هم به مسافرت‌های داخلی مبادرت می‌ورزند. وقتی در بازاری تقاضا افزایش می‌یابد قیمت نیز به همین میزان افزایش پیدا می‌کند بنابر این وقتی تقاضای مسافرت‌های داخلی افزایش می‌یابد هزینه این مسافرت‌ها نیز افزایش یافته و به این طریق کسانی که تا پارسال توان مسافرت‌های داخلی را داشتند امسال دیگر نمی‌توانند با افزایش هزینه‌ها حتی مسافرت‌های داخلی داشته باشند. همه این مسائل سبب می‌شود که سفر به عنوان یکی از نیاز‌های اساسی روح انسان از سبد خانوار طبقه متوسط به پائین حذف شود. از سوی دیگر ما زیر ساخت‌های لازم برای این حجم از مسافرت‌های داخلی را نداریم و وقتی زیر ساخت‌ها مهیا نباشد نا رضایتی افزایش می‌یابد. شاید برخی از این مسئله راضی و خوشنود باشند که گردشگری داخلی افزایش یافته است اما من معتقدم این افزایش گردشگری داخلی آن هم به یک باره زیان‌های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. وقتی تعداد گردشگران یک منطقه بیشتر از حد مجاز آن باشد آسیب‌های مختلفی به آن منطقه زده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به آسیب زیست محیطی و اقتصادی اشاره کرد. از طرف دیگر چون بستر برای این حجم از گردشگران مهیا نیست بنابر این نا رضایتی‌های آن‌ها را به همراه خواهد داشت. افزایش گردشگر با کاهش کیفیت رو به رو خواهد بود و این موضوع هزینه سنگینی را بر گردشگری وارد خواهد ساخت. ما بستر ارائه این میزان خدمات را نداریم و این موضوع بسیار مشکل ساز خواهد بود. نبود بستر مناسب در گردشگری داخلی سبب می‌شود که خیلی زود خوشی از ممانعت خروج گردشگران به خارج از کشور به‌اندوه تبدیل شود و ما را با رکود داخلی مواجه خواهد ساخت.»
این طور که معلوم است گشایش‌های صورت گرفته نیز نتوانسته است مشکلی از مشکلات گردشگری را در کشور ما حل کند بنابر این به نظر می‌رسد مسئولین مربوطه باید راه حل اساسی برای این موضوع ارائه دهند.