آیا استعداد‌های پرمخاطب‌ترین مسابقه استعدادیابی تلویزیون حمایت شدند؟ قدرت‌نمایی «کرونا» در «عصر جدید»

گروه فرهنگ و هنر - چند روزی است که سری دوم مجموعه عصر جدید آغاز شده است. مجموعه‌ای که با محتوایی سرگرم‌کننده و رقابتی که در تلاش بود تا بتوانند استعدادهای ناشناس را معرفی کند. اما آیا در سری نخست این برنامه توانست به این هدف دست پیدا کند؟ سری جدید با چه تغییراتی به جعبه جادویی بازگشته است؟
27 بهمن سال گذشته قسمت اول سری نخست یک مسابقه استعدادیابی تلویزیونی با نام «عصر جدید» با تهیه‌کنندگی احسان علیخانی از شبکه 3 سیما پخش شد. از همان شروع، انتقادات مختلفی در شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی در مورد این مسابقه مطرح شد، انتقاداتی مثل سطح پایین شرکت‌کنندگان، کپی‌برداری ناشیانه بسیار زیاد این برنامه از نمونه‌های خارجی نظیر «گات‌تلنت» یا «ایکس فکتور» اما به هر صورت با پخش قسمت‌های بیشتر این برنامه توانست مخاطبان خودش را پیدا کند.
یکی از خاصیت‌های تلنت‌شوها در کشورهای دیگر، توجه تهیه‌کنندگان حوزه‌های مختلف به استعدادهای کشف‌ شده در اینگونه برنامه‌ها است. اما آیا در ایران هم از ابتدا به شرکت‌کنندگان چنین نگاه‌هایی می‌شد؟ حسین فردرو از تهیه‌کنندگان و کارگردانان باسابقه تلویزیون و طراح مسابقه‌های تلویزیونی متعدد، نظر جالبی در این مورد داشته است. او در گفت‌وگویی در‌این‌باره گفته بود: «مسابقات استعدادیابی در سراسر دنیا به منظور تولید ستاره و معرفی استعدادهای درخشان هنری تولید می‌شوند. کل شبکه‌های دنیا از این طریق هرساله هنرمندان جدید معرفی می‌کنند و قبل از اینکه شخصیت‌ها تکراری شوند دوباره چهره‌های جدید به مردم‌شان معرفی می‌کنند تا هرگز اسیر دست هیچ سلبریتی‌ای نشوند. اما در صدا و سیمای کشور ما اگر کسی به هر لحاظ معرفی شد و مردم او را دوست داشتند، در این صورت عوامل بسیار بسیج می‌شوند که از او به ظاهر استفاده کنند، اما در‌واقع او را بی‌اعتبار کنند یا احیاناً او را خرج کنند. البته تا رسیدن به این هدف صدا و سیمای ما ممکن است مدتی هم اسیر و گرفتار توجیه چگونگی رابطه یا عدم رابطه با فرد محبوب و مورد علاقه مردم هم بشود تا اینکه بالاخره مردم روزی خسته شوند یا فراموش کنند تا بتوان از دست این فرزند یا مهمان رسانه راحت شد و نفس راحتی کشید. بنابراین با اینگونه رفتار و اخلاق در تلویزیون ما ساخت مسابقات استعدادیابی محقق و مفید نخواهد شد مگر اینکه اهداف دوباره تعریف شود و انگیزه‌ها بسیار روشن شود».
اما آیا استعدادهای کشف شده در این برنامه عاقبت به‌خیر شدند؟ آیا از سمت نهاد، ارگان یا سازمانی مورد حمایت قرار گرفتند؟


فاطمه عبادی، نفر اول فصل نخست «عصر جدید» که با شن نقاشی می‌کرد توانست با رای ۶ و نیم میلیونی به مقام اول این برنامه دست پیدا کند تا با اعتباری ۵۰۰ میلیون تومانی را که جایزه اش بود، در زمینه مهارت خود، فضایی برای کار و آموزش دیگر علاقه‌مندان را فراهم آورد. او همین‌طور در برنامه «چهل چراغ» با اجرا و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی از شبکه سه سیما، هر شب با موضوعات عاشورایی طرح‌هایی را برای مخاطبان ارائه کرد. همچنین از طرف شبکه سه سیما هماهنگی‌هایی شد تا او با موسسه «ماوا» زیرمجموعه موسیقایی سازمان اوج نیز همکاری‌هایی داشته باشد و در کلیپ‌هایی که از طرف آن‌ها تهیه و تولید می‌شد نیز طرح‌های شنی خود را ارائه کند.
محمد زارع، جوان مو فرفری ۲۰ ساله شیرازی برخلاف ظاهر آرامش با نمایش‌های خاص و خطرناکش مورد توجه قرار گرفت. قرار بود او به عنوان مربی در فصل جدید «عصر جدید» شرکت‌کنندگان را همراهی کند.
پارسا خائف، نوجوان ۱۴ ساله یکی از پرحاشیه‌ترین و البته مشهورترین شرکت‌کنندگان عصر جدید بود که بخشی اعظم این حاشیه‌ها نه به خودش، بلکه به واکنش‌ها نسبت به حضور این نوجوان آذری و استعداد او در خوانندگی مرتبط بود. همان زمان مرکز موسیقی حوزه هنری با انتشار اطلاعیه‌ای، درخشش پارسا خائف خواننده نوجوان اردبیلی و آرمان امیدی هنرمند نوجوان بختیاری را در برنامه تلویزیونی «عصر جدید» تبریک گفت و برای حمایت از مهارت‌افزایی و انتشار آلبوم این ۲ استعداد کشور اعلام آمادگی کرد.
اینکه سرنوشت این حمایت چه شد، مشخص نیست اما خائف در اولین رویداد رسمی توانست تیتراژ یک برنامه تلویزیونی را بخواند و با خوانندگی در مسابقه «میدون» شبکه سه سیما به تلویزیون بازگردد. شنیده‌ها حاکی از آن است که او گاهی در برخی مراسم‌های افتتاحیه و رونمایی‌ها شرکت می‌کند و با دریافت مبالغ میلیونی آن هم از طرف مدیران برنامه‌هایش به خوانندگی می‌پردازد. اتفاقی که احتمالاً او را از مسیر حرفه‌ای‌اش دور کند.
سعید فتحی روشن، شعبده‌باز این دوره، پس از اتمام عصر جدید، توانست به صورت رسمی وارد فعالیت برنامه‌سازی شود و می‌خواهد مسابقه «بازیمون» را برای شبکه سه روی آنتن ببرد.
«دختران نینجا» دختران سیاه‌پوشی که حرکات رزمی‌شان بسیاری را به حیرت واداشت و اصلاً نفس حضورشان در تلویزیون و انجام این حرکات نوعی تابوشکنی برای سیما فرض می‌شد مثل خیلی از خط قرمزهای فرضی دیگری که «عصر جدید» نشان داد بیشتر یک تصور ذهنی می‌ماند تا قانونی رسمی.
فریبا فرجی‌پور درباره حمایت‌هایی که از این گروه بعد از مسابقه «عصر جدید» صورت گرفته، گفته است: «با آقای غفرانی مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز در ارتباط هستیم. او تلاش می‌کند تا باشگاه‌مان را تعویض کنیم. باشگاه‌مان با در نظر گرفتن راهرو و ...، حدود ۱۸۰ متر است. سقف باشگاه کوتاه است و مناسب اجرای حرکات نمایشی و کار با سلاح نیست. علاوه بر این تهویه مناسبی ندارد و وقتی آقای غفرانی از نزدیک وضعیت‌مان را دید، گفت «اینجا اصلا هوا ندارد، چگونه تمرین می‌کنید؟» به همین دلیل تصمیم گرفت کمک‌مان کند تا باشگاه را تعویض کنیم.» اما اینکه این وعده محقق شده یا نه، نمی‌دانیم.
برادران قاسمی، دو برادر کردزبان که توانستند در این برنامه با اجراهای بومی خود مخاطب را به خطه و قطعات موسیقایی کردی علاقه‌مند کنند هم توانستند در مسیر استعدادهای خود رویدادهایی رسمی را رقم بزنند. از جمله اینکه آن‌ها در دی‌ماه سال جاری اولین کنسرت خود را در تالار همایش ۹ دی شهر هشتگرد برگزار کردند که اتفاقاً با استقبال مردم سنندج هم همراه شد.
محمدمهدی حیدریان، جوان 21 ساله‌ای هم که در این برنامه استعداد خود را در زمینه تیراندازی محک زد، با وجود آنکه به نیمه‌نهایی راه نیافت، توانست نظر فدراسیون تیراندازی را جلب کند. قرار شد او توسط فدراسیون تیراندازی زیر نظر گرفته شده تا در آینده یکی از ملی‌پوشان پرامید ایران باشد.
حالا فصل دوم این مسابقه آغاز شده و چند قسمت از آن هم ضبط شده است. برای این فصل، بیشتر از ۱۲ هزار فیلم از طرف متقاضیان ارسال شده که توسط تیمی از عوامل برنامه طی سه تا چهار ماه بررسی و از میان آن‌ها تعدادی انتخاب شده‌اند. از میان این‌ها حدود ۱۰۰۰ نفر به صورت حضوری به لوکیشن برنامه دعوت شده و در دور بعدی از میان آن‌ها ۴۰۰ نفر به مرحله آزمون نهایی راه پیدا کرده‌اند.
آنچه این شب‌ها در قسمت‌های راستی‌آزمایی برنامه دیده می‌شود گزیده‌ای از ضبط برنامه با حضور همین ۴۰۰ نفر است که برخی از آن‌ها حذف و حدود ۲۰۰ نفر و گروه به مرحله اصلی مسابقه «عصر جدید» راه پیدا می‌کنند.
اما این مسابقه هم تحت تاثیر «کرونا» و شرایط جامعه قرار گرفته است. از آنجا که در فصل دوم «عصر جدید» تعداد تماشاگران بسیار بیشتر از فصل اول است و در شرایط کنونی هر گونه تجمعی احتمال افزایش تعداد مبتلایان را به همراه خواهد داشت، علیخانی از توقف موقت ضبط این برنامه خبر داد. او گفته است: چندین هزار مخاطب برای تماشای استعداد شرکت‌کنندگان ثبت نام کرده‌اند که در حال حاضر امکان ضبط برنامه وجود ندارد. برنامه‌هایی هم که از راستی‌آزمایی شرکت‌کنندگان پخش می‌شود دی‌ماه ضبط شده و در بهمن‌ماه تنها ضبط شش قسمت با حضور داوران و شرکت‌کنندگان صورت گرفته است.
علیخانی با بیان این‌که ویروس کرونا بزرگترین ضربه را به ضبط و تولید «عصر جدید» زده است، گفت: حتماً سلامتی تماشاگر و عوامل مهمترین موضوع است و با شیوع این ویروس و ابلاغ وزارت بهداشت، ضبط ما متوقف شد و هرچه شما خواهید دید، چه مرحله راستی‌آزمایی و چه مسابقه اصلی، اواخر دی‌ماه و اوایل بهمن‌ماه ضبط شده است. فقط دو قسمت بدون تماشاگر ضبط کرده‌ایم که مطلوب ما نیست و منتظریم تا ببینیم که با رعایت و همت همگی چه زمانی شرایط عادی خواهد شد تا با حضور مخاطبان به کار ادامه بدهیم. کرونا مهم‌ترین آزمون برای تک تک ماست؛ ترسناک نیست، ولی کاملاً جدی است. رعایت و به‌شدت مراقبت کنیم. طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، توصیه مدیران شبکه سه سیما و نگرانی عوامل «عصر جدید» تصمیم بر آن شد تا ضبط برنامه موقتاً متوقف شود.
حالا باید دید «کرونا» چه زمانی دست از سر سلامت مردم کشور ما برمی‌دارد تا روال زندگی به حالت طبیعی بازگردد.
سایر اخبار این روزنامه
حسن محدثی در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره چالش‌های مواجهه با نمایندگان تفکر دینی اسطوره‌‌ای در زمان بحران کرونا جلال خوش‌چهره توافق صلح یا تهدید افغانستان؟ اصولگرایان مدعی جذب آرای خاکستری در انتخابات مجلس شدند توهم انتخاباتی اصولگرایان «ابتکار» وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی در روزهای اخیر را بررسی می‌کند اقتصاد گروگان کرونا آیا استعداد‌های پرمخاطب‌ترین مسابقه استعدادیابی تلویزیون حمایت شدند؟ قدرت‌نمایی «کرونا» در «عصر جدید» تغییر فرآیند صدور کد بورسی در زمانی نامناسب رخ داد؟ پیدا و پنهان ابلاغیه جدید سازمان بورس ۱۵۰۱ مبتلا، 12 جان‌باخته و 291 بهبود یافته؛ آخرین آمار کرونا در ایران اعزام‌های خدمت سربازی به تعویق افتاد تداوم انسداد سیاسی در عراق علاوی؛ نیامده رفت رئیسی خطاب به دادستان‌های کل کشور به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید واکنش سخنگوی وزارت خارجه به پیشنهاد کمک آمریکا به ایران: روی کمک‌های آمریکا حساب نمی‌کنیم ما مشغول مُردنمان هستیم ... انتقاد تند وزیر بهداشت از وزیر صمت تولید روزانه چند میلیون ماسک عوام‌فریبی است حلقه مفقوده عدم نظارت در بازار میوه کرونا