واکنش سخنگوی وزارت خارجه به پیشنهاد کمک آمریکا به ایران: روی کمک‌های آمریکا حساب نمی‌کنیم

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در خصوص تحولات جاری در ادلب سوریه گفت که ایران راه‌حل مشکلات در این استان را گفت‌وگو و مذاکره سیاسی می‌داند و معقتد است که روند آستانه مهم‌ترین ساز و کار برای حل اختلافات در سوریه است.
او همچنین با بیان اینکه تمامی امکانات خود را برای مقابله با کرونا بسیج کرده‌ایم، اظهار کرد: خوشبختانه اغلب نیازهای ما در داخل کشور موجود است و کمبود خاصی نداریم، تاکنون برخی از کشورها و دولت‌ها برای کمک به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، صلیب سرخ نیز کمک‌هایی را ارائه داده است ترکیه در این زمینه  کمک کرد و برخی از کشورهای همسایه نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. وی همچنین در این ارتباط با تقدیر از دولت چین گفت: در ارتباط با این موضوع دولت چین در کنار دولت و ملت ایران قرار گرفت همان‌طور که ایران نیز در کنار دولت چین قرار داشت. تاکنون چندین محموله کمک از طرف چین ارسال شده است و تیم تحقیقاتی و پزشکی چین نیز وارد کشور شده است که آخرین یافته‌های خود در این زمینه را در اختیار ایران بگذارند.
موسوی در مورد توافق صلح میان آمریکا و طالبان نیز گفت: ایران از هرگونه تلاشی که منجر به ثبات و امنیت در افغانستان شود حمایت و به آن کمک می کند، ولی در مورد نیت آمریکا مشکوک هستیم و همان‌طور که گفتم ما حضور آمریکا در منطقه از جمله افغانستان را غیرقانونی و اقدامات انجام شده را یک نوع بدعت می‌دانیم. موسوی همچنین تصریح کرد که ما گفت‌وگوهای خود را با طالبان طبق روال گذشته با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم .
وی همچنین در مورد نشست هفته گذشته کمیسیون مشترک برجام و نیز موضوع مکانیسم ماشه، گفت: استفاده از مکانیسم ماشه و بردن پرونده ایران به شورای امنیت از همان ابتدا موضوع مرده‌ای بود و قابل پیگیری توسط برخی از کشورهایی که چنین حرفی زده بودند، نبود. قوام و ساختار حقوقی برجام اجازه چنین کاری را به برخی از دولت‌ها نمی‌دهد که خود را پشت این توافق مخفی کنند و تلاش کنند کم‌کاری و بی‌تعهدی خود در مقابل برجام  را با یک اقدام فرار به جلو که هیچ ماهیت حقوقی و قانون ندارد به جلو ببرند.
موسوی همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی مدعی آمادگی کمک به ایران جهت مقابله با ویروس کرونا شده‌اند، گفت: ما در نیت آمریکایی‌ها همواره شک داشته و داریم و اگر آنها در این زمینه نیت خیر داشتند قبلا از هر اقدامی آن را رسانه‌ای نمی‌کردند و تبلیغات در مورد آن انجام نمی‌دادند و اهداف تبلیغاتی از این موضوع پیگیری نمی‌کردند. ما مواضع آمریکا را در مورد تحولات اخیر در ایران رصد می‌کنیم. از موقعی که این اتفاق افتاد آنها با تبلیغات وسیع سعی کردند توانمندی‌های ایران در ارتباط با مبارزه با این ویروس را زیر سوال ببرند و تبلیغاتی را برای تضعیف روحیه مردم ایران در مقابله با این وضعیت انجام دادند که از جمله آن جعل اخبار و آمار در این زمینه است. آنها این اقدامات را انجام داده‌اند و از طرف دیگر می‌گویند که برای  اعلام کمک اعلام آمادگی کرده‌ایم. با توجه به این مسائل ما حسن نیتی در آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
حسن محدثی در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره چالش‌های مواجهه با نمایندگان تفکر دینی اسطوره‌‌ای در زمان بحران کرونا جلال خوش‌چهره توافق صلح یا تهدید افغانستان؟ اصولگرایان مدعی جذب آرای خاکستری در انتخابات مجلس شدند توهم انتخاباتی اصولگرایان «ابتکار» وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی در روزهای اخیر را بررسی می‌کند اقتصاد گروگان کرونا آیا استعداد‌های پرمخاطب‌ترین مسابقه استعدادیابی تلویزیون حمایت شدند؟ قدرت‌نمایی «کرونا» در «عصر جدید» تغییر فرآیند صدور کد بورسی در زمانی نامناسب رخ داد؟ پیدا و پنهان ابلاغیه جدید سازمان بورس ۱۵۰۱ مبتلا، 12 جان‌باخته و 291 بهبود یافته؛ آخرین آمار کرونا در ایران اعزام‌های خدمت سربازی به تعویق افتاد تداوم انسداد سیاسی در عراق علاوی؛ نیامده رفت رئیسی خطاب به دادستان‌های کل کشور به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید واکنش سخنگوی وزارت خارجه به پیشنهاد کمک آمریکا به ایران: روی کمک‌های آمریکا حساب نمی‌کنیم ما مشغول مُردنمان هستیم ... انتقاد تند وزیر بهداشت از وزیر صمت تولید روزانه چند میلیون ماسک عوام‌فریبی است حلقه مفقوده عدم نظارت در بازار میوه کرونا