۱۵۰۱ مبتلا، 12 جان‌باخته و 291 بهبود یافته؛ آخرین آمار کرونا در ایران اعزام‌های خدمت سربازی به تعویق افتاد

گروه حوادث: نزدیک دو هفته از اعلام اولین خبر رسمی از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد. این در حالی است که پیش از این نیز با انتشار اخبار نگران‌کننده شیوع نوع کووید 19 از این خانواده ویروس‌ها در کشورهای دیگر از جمله چین، با توجه به شایعات طرح شده و نگرانی‌های فراوان، کرونا از میان اخبار مهم کم‌کم راه خود را باز کرد و امروز به مهم‌ترین موضوع روز کشور تبدیل شده است.
دیروز معاون وزیر بهداشت آخرین آمار ابتلا و فوتی ناشی از کروناویروس جدید در کشور را اعلام کرد. علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از افزایش مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ایران خبر داد و گفت: آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در کل بالغ بر ۵۲۳ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کوید ۱۹ را در کشور ظرف ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد که متاسفانه از این موارد ۱۲ تن نیز جان باختند. به گفته وی در مجموع تاکنون ۱۵۰۱ نفر ابتلای قطعی به ویروس کرونای جدید ثبت شده است که متاسفانه ۶۶ نیز جان باختند. وی تعداد بهبودیافتگان این بیماری ۲۹۱ تن اعلام کرد. رییسی گفت: همچنان بیشترین استان‌های درگیر این بیماری، استان‌های تهران، قم و گیلان هستند البته در استان‌های گیلان و قم میزان بهبودیافتگان و بستری‌شدگان در حال برابر شدن است.
وی با اشاره به افزایش آزمایشگاه‌های کشوری تشخیص کروناویروس، گفت: از سه آزمایشگاه در سطح تهران امروز به ۲۲ آزمایشگاه در سراسر کشور رسیده‌ایم که سبب شده آمارهای‌مان به‌روز باشد. اکنون آزمایشگاه انستیتو پاستور این قابلیت را دارد که روزانه ۱۲۰۰ تست انجام دهد و خوشبختانه در به‌روزرسانی انجام تست موقعیت مناسبی داریم. معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه گاهی آمار متناقضی از استان‌ها بیان می‌شود، اظهار کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه‌هایی در سراسر کشور تست غربالگری انجام می‌شود؛ در صورتی که تست غربالگری به همراه علائم بیماری مثبت باشد، فرد به عنوان بیمار مثبت تلقی شده و درمان آغاز می‌شود، اما برای قطعی شدن جواب آزمایش، این آزمایش‌ها به تهران ارسال و آمار قطعی اعلام می‌شود. وی با تاکید بر پرهیز از عبور و مرور غیرضروری در سطح شهرها تصریح کرد: ۷۰ درصد مراجعان به بیمارستان‌ها به دلیل ترس و وحشت ایجاد شده از بیماری به بیمارستان مراجعه می‌کنند. این درحالی است که حتی اگر فرد به کرونا مبتلا باشد تا ۸۰ درصد نیاز به بستری در بیمارستان ندارد و با استراحت و درمان در منزل بیماری کنترل خواهد شد. آنچه نگران کننده است عدم پیروی از قوانین بهداشتی است.
۶۶ کشور جهان درگیرِ کروناویروس


گفتنی است در حال حاضر کروناویروس در تمامی قاره‌های جهان به استثنای قاره جنوبگان گسترش پیدا کرده است. هفته گذشته این ویروس در بخش‌های گسترده‌ای از اروپا و خارمیانه شیوع پیدا کرد و احتمال وخیم شدن شرایط در آفریقا و آمریکای لاتین نیز وجود دارد. شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی فهرستی از کشورها و مناطق درگیر با کروناویروس را منتشر کرده است. بر این اساس حداقل یک مورد از ابتلا به این ویروس در کشورهای افغانستان (یک مورد)، الجزایر(یک مورد)، ارمنستان (یک مورد)، استرالیا (۳۰ مورد و یک مورد فوتی)، اتریش (۱۰ مورد)، بحرین (۴۷ مورد)، بلاروس (یک مورد)، بلژیک (یک مورد)، برزیل (دو مورد)، کامبوج (یک مورد)، کانادا (۲۴ مورد)، کرواسی (شش مورد)، جمهوری چک (یک مورد)، دانمارک (سه مورد)، جمهوری دومینیکن (یک مورد)، اکوادور (شش مورد)، مصر (دو مورد)، استونی (یک مورد)، فنلاند (سه مورد)، فرانسه (۱۰۰ مورد و دو مورد فوتی)، گرجستان (یک مورد)، آلمان (۱۵۰ مورد)، یونان (هفت مورد)، هنگ‌کنگ (۹۸ مورد و دو مورد فوتی)، ایسلند (یک مورد)، هند (سه مورد)، اندونزی (دو مورد)، عراق (۱۹ مورد)، ایرلند (یک مورد)، سرزمین‌های اشغالی (هفت مورد)، ایتالیا (۱۶۹۴ مورد و ۳۴ مورد فوتی)، ژاپن (۹۴۴ مورد و ۱۲ مورد فوتی)، کویت (۵۶ مورد)، لبنان (۱۰ مورد)، لیتوانی (یک مورد)، لوکزامبورگ (یک مورد)، ماکائو (۱۰ مورد)، مالزی (۲۵ مورد)، مکزیک (پنج مورد)، موناکو (یک مورد)، نپال (یک مورد)، هلند (هفت مورد)، نیوزیلند (یک مورد)، نیجریه (یک مورد)، مقدونیه شمالی (یک مورد)، نروژ (۱۵ مورد)، عمان (پنج مورد)، پاکستان (چهار مورد)، فیلیپین (سه مورد و یک مورد فوتی)، قطر (سه مورد)، رومانی (سه مورد)، روسیه (پنج مورد)، سان مارینو (یک مورد)، سنگاپور (۱۰۲ مورد)، کره‌جنوبی (۴۲۱۲ مورد و ۲۶ مورد فوتی)، اسپانیا (۷۳ مورد)، سریلانکا (یک مورد)، سوئد (۱۳ مورد)، سوئیس (۱۸ مورد)، تایوان (۴۰ مورد و یک مورد فوتی)، تایلند (۴۳ مورد و یک مورد فوتی)، امارات متحده عربی (۱۹ مورد)، انگلیس (۳۵ مورد)، ایالات متحده آمریکا (۸۹ مورد و دو مورد فوتی) و ویتنام (۱۶ مورد) مشاهده شده است.
در این میان، بنا بر اعلام مقامات دولتی کره‌جنوبی نوزاد ۴۵ روزه که والدینش نیز به کروناویروس آلوده هستند کوچک‌ترین بیمار مبتلا به کووید۱۹ به شمار می‌رود.
لغو اعزام سربازان به مراکز آموزشی با هدف پیشگیری از کرونا
در حالی که در روزهای گذشته نگرانی‌های فراوانی درباره سلامتی سربازان در پادگان‌ها مطرح شد، در کنار اعلام اقدامات گوناگون نیروهای مسلح در کنترل کرونا، دیروز مهم‌ترین خبر در این راستا، تغییر در تاریخ اعزام سربازان در اسفندماه بود. سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تعویق در اعزام به دوره آموزشی سربازان در اسفندماه اظهار کرد: براساس ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی مشمولان سربازی که باید در تاریخ 19 اسفندماه امسال به دوره آموزشی اعزام می‌شدند اعزامشان لغو شده و به تاریخ‌های یکم و سوم اردیبهشت‌ماه سال 99 موکول شده است. وی با بیان اینکه  این مسئله از طریق پیامک به این مشمولان اطلاع داده خواهد شد گفت: افرادی که اعزام‌شان به تعویق افتاده باید در هفته پایانی فروردین‌ماه و یک  هفته قبل از اعزام به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و از محل مرکز آموزش سربازی خود مطلع شوند. سردار مهری در مورد اعزام فروردین‌ماه نیز گفت: در فروردین‌ماه اعزام سربازی نخواهیم داشت. افرادی که هم دارای برگه اعزام به تاریخ 19 فروردین 99 هستند زمان اعزام آنها نیز به تاریخ یکم و سوم اردیبهشت‌ماه موکل شده است که این تغییر تاریخ در فروردین‌ماه به دلیل مصوبه  قبلی ستاد کل نیروهای مسلح است. وی با بیان اینکه این تصمیم با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است خاطرنشان کرد: امیدوارم که با همراهی مردم و اعتماد میان مردم و دستگاه‌ها از جمله پلیس بتوانیم هر چه سریع‌تر این ویروس را در کشور شکست دهیم. رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از شهروندان خواست که هر گونه اخبار مربوط به سربازی به‌ویژه در مورد اعزام سربازان را از رسانه‌های رسمی و پایگاه اطلاع رسانی سازمان وظیفه عمومی ناجا و شماره تلفن 096480 پیگیری کنند.
مقابله با کرونا ادامه دارد
اخبار مرتبط با مقابله با کرونا در کشور هم ادامه دارد. در کنار مقابله با احتکار ملزومات پیشگیری و کشف انبارهای برخی محتکران، قوه قضائیه از برخورد جدی با متخلفان در این زمینه خبر داده است. حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که در مبادی مرزی اقدامات کنترلی با معاینات و بررسی‌های دقیق و صدور گواهی‌های سلامت، برای پیشگیری از ورود کرونا ویروس جدید به کشور و یا انتقال آن به کشورهای همسایه انجام می‌شود. وی با اشاره با این که هر فرد بیمار می‌تواند دو تا 2.5 نفر را مبتلا کند، یادآور شد که اقدامات کنترلی درباره این بیماری با توجه به دوره کمون آن، بین 2 تا 3 هفته زمان برای اثرگذاری نیاز دارد. علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران نیز اعلام کرد که آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا در کشور با پروتکل و مکانیزمی واحد کار تشخیص کووید۱۹ را انجام می‌دهند.
گفتنی است، در برخی استان‌های کشور از جمله سمنان هم در مبادی ورودی و خروجی شهرها کنترل کرونا انجام می‌شود. در این میان، پویش مردمی «قرنطینه اختیاری حداکثری» با همت جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به راه افتاده است و تلاش می‌کند عموم مردم کشور را به ماندن در خانه، حداقل به مدت دو هفته ترغیب کند.
گفتنی است مدارس و مهدهای کودک در تهران و برخی دیگر استان‌های کشور تا پایان هفته جاری تعطیل هستند و برای تداوم تعطیلی آن‌ها نیز بر اساس شرایط تصمیم‌گیری خواهد شد.
باید دید از آنجا که پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی، قله نمودار شیوع ویروس کرونا در ایران را در نیمه تعطیلات نوروزی نشان می‌دهد، تمهیدات به کار گرفته شده در شرایط فعلی، در نهایت تا چه اندازه به کنترل هر چه بهتر این بیماری در ایران کمک خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
حسن محدثی در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره چالش‌های مواجهه با نمایندگان تفکر دینی اسطوره‌‌ای در زمان بحران کرونا جلال خوش‌چهره توافق صلح یا تهدید افغانستان؟ اصولگرایان مدعی جذب آرای خاکستری در انتخابات مجلس شدند توهم انتخاباتی اصولگرایان «ابتکار» وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی در روزهای اخیر را بررسی می‌کند اقتصاد گروگان کرونا آیا استعداد‌های پرمخاطب‌ترین مسابقه استعدادیابی تلویزیون حمایت شدند؟ قدرت‌نمایی «کرونا» در «عصر جدید» تغییر فرآیند صدور کد بورسی در زمانی نامناسب رخ داد؟ پیدا و پنهان ابلاغیه جدید سازمان بورس ۱۵۰۱ مبتلا، 12 جان‌باخته و 291 بهبود یافته؛ آخرین آمار کرونا در ایران اعزام‌های خدمت سربازی به تعویق افتاد تداوم انسداد سیاسی در عراق علاوی؛ نیامده رفت رئیسی خطاب به دادستان‌های کل کشور به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید واکنش سخنگوی وزارت خارجه به پیشنهاد کمک آمریکا به ایران: روی کمک‌های آمریکا حساب نمی‌کنیم ما مشغول مُردنمان هستیم ... انتقاد تند وزیر بهداشت از وزیر صمت تولید روزانه چند میلیون ماسک عوام‌فریبی است حلقه مفقوده عدم نظارت در بازار میوه کرونا