تداوم انسداد سیاسی در عراق علاوی؛ نیامده رفت

محمدرضا ستاری
محمد توفیق علاوی نخست‌وزیر مکلف عراق که پس از ماه‌ها انسداد سیاسی از سوی رئیس‌جمهوری این کشور به پارلمان معرفی شده بود، درست در زمانی که قرار بود کابینه خود را به مجلس معرفی کند از سمت خود استعفا داد.
او طی نامه‌ای به برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق، با عذرخواهی از مردم نوشت: قصدم تشکیل دولتی مستقل بدون فشار احزاب بود و از آنجا که مذاکرات برای تشکیل یک کابینه بدون فشار سیاسی و تحمیل خواسته‌های حزبی به نتیجه نرسیده است، از تشکیل کابینه انصراف می‌دهم. این موضوع در حالی از سوی علاوی رسانه‌ای شد که طی چند روز گذشته هر بار تشکیل جلسه پارلمان به منظور معرفی وزرا و رای اعتماد به آنها به تعویق افتاده و منابع خبری از عدم توافق میان وی و محمدالحبوسی رئیس مجلس عراق گزارش می‌دادند.
بازگشت انسداد سیاسی به عراق


از سوی دیگر همزمان با بازگشت انسداد سیاسی به عراق و در حالی که برخی از منابع از باقی ماندن عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی قبلی در سمت خود خبر می‌دادند، دفتر اطلاع‌رسانی وی روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکذیب این موضوع، اعلام کرد؛ همان‌طور که پیش از این نیز عبدالمهدی تصریح کرده بود، وی تا تاریخ دوم مارس (12 اسفند) بیشتر در سمت خود باقی نخواهد ماند و پس از پایان این روز به طور کامل کنار خواهد رفت. عبدالمهدی که پس از یک انتخابات پارلمانی جنجال‌برانگیز سال گذشته نخست‌وزیر عراق شده بود، مهرماه امسال و در اوج اعتراضات مردمی از سمت خود کناره‌گیری کرد تا از آن زمان بحران سیاسی در عراق هر روز رنگ وبویی تازه‌تر به خود بگیرد.
در این میان، بار دیگر برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق موظف است که گزینه‌ دیگری را برای تصدی دولت معرفی کند. امری که باید تا 15 روز دیگر از سوی وی تعیین تکلیف شود. رئیس‌جمهوری عراق در این رابطه دیروز با تاکید بر اینکه کشورش شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارد که مستلزم حمایت ملی است، اعلام کرده که فرد جایگزین که چه در سطح ملی و پارلمانی برای تشکیل دولت موقت مورد قبول باشد، تعیین خواهد کرد به طوری که ملزم به انجام وظایفش در قبال مردم بوده و زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کند.
بازگشت به نقطه اول
کناره‌گیری علاوی از سمت نخست وزیری اکنون علاوه بر اینکه بار دیگر عراق را برای تشکیل دولت به نقطه آغاز بحران‌های پس از کناره‌گیری عادل عبدالمهدی باز گردانده و مشخص نیست که نفر جایگزین وی در این شرایط دشوار چگونه معرفی خواهد شد، دو دستگی میان جریان‌های سیاسی کشور را نیز عمیق‌تر از گذشته ساخته است. برخی جریان‌های مخالف علاوی دلایل وی برای کناره‌گیری از سمتش را صرفاً بهانه‌های سیاسی عنوان کرده و برخی از جریان‌ها نیز تاکید دارند، او باید نسبت به فشارهایی که برای تشکیل کابینه از سوی گروه‌های مختلف صورت گرفته، افشاگری کند.
از همان زمان معرفی محمد توفیق علاوی به عنوان نخست‌وزیر مکلف عراق، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که او راه بسیار دشواری را برای خروج عراق از بحران سیاسی خواهد داشت. استدلال این دسته از کارشناسان آن بود که وی از منظر سیاسی و اجتماعی جزء نفرات درجه اول عراق نیست و در عمده تحولات عراق طی سال‌های گذشته در خارج از کشور زندگی کرده است. این کارشناسان همچنین معتقد بودند که از لحاظ ارتباطات با گروه‌های مختلف عراق و نیز مقبولیت عمومی، علاوی به هیچ عنوان قابل قیاس با عادل عبدالمهدی نبوده و زمانی که او با وجود تمامی روابط حسنه‌اش با احزاب و گروه‌های مختلف عراق نتوانسته از پس چالش‌های مهم سیاسی کشور برآید و با خیزش اعتراضات مردمی ناچار به کناره‌گیری از سمت خود شده است، بسیار بعید به نظر می‌رسد که محمد توفیق علاوی بتواند به راحتی به دل این بحران‌ها رفته و به سلامت از آن عبور کند.
در این رابطه، ناظران معتقدند که پس از کنار رفتن علاوی و بروز اختلافات دامنه‌دار میان گروه‌های سیاسی عراقی، به احتمال زیاد ممکن است بار دیگر اعتراضات خیابانی در عراق آغاز شود که این امر در پیوند خوردن به چالش‌های سیاسی و اقتصادی امروز کشور، زمینه‌ساز تشدید بحران‌های عراق خواهد بود. در این شرایط و در حالی که همچنان آرایش سیاسی عراق برای عبور از چالش تشکیل دولت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و عادل عبدالمهدی نیز تصریح کرده که از روز دوشنبه دیگر قبول مسئولیت نخواهد کرد، بار دیگر طبق ماده ۷۶ قانون اساسی، برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق ظرف ۱۵ روز فرصت دارد تا نامزد جانشینی را به جای محمد توفیق علاوی تعیین کند که این امر با وجود اختلافات گسترده در پارلمان عراق و تکرار سناریوهای گذشته برای تشکیل کابینه، ممکن است تبدیل به ماراتنی دوباره برای تداوم دعواهای سیاسی جدید در عراق باشد.
سایر اخبار این روزنامه
حسن محدثی در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره چالش‌های مواجهه با نمایندگان تفکر دینی اسطوره‌‌ای در زمان بحران کرونا جلال خوش‌چهره توافق صلح یا تهدید افغانستان؟ اصولگرایان مدعی جذب آرای خاکستری در انتخابات مجلس شدند توهم انتخاباتی اصولگرایان «ابتکار» وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی در روزهای اخیر را بررسی می‌کند اقتصاد گروگان کرونا آیا استعداد‌های پرمخاطب‌ترین مسابقه استعدادیابی تلویزیون حمایت شدند؟ قدرت‌نمایی «کرونا» در «عصر جدید» تغییر فرآیند صدور کد بورسی در زمانی نامناسب رخ داد؟ پیدا و پنهان ابلاغیه جدید سازمان بورس ۱۵۰۱ مبتلا، 12 جان‌باخته و 291 بهبود یافته؛ آخرین آمار کرونا در ایران اعزام‌های خدمت سربازی به تعویق افتاد تداوم انسداد سیاسی در عراق علاوی؛ نیامده رفت رئیسی خطاب به دادستان‌های کل کشور به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید واکنش سخنگوی وزارت خارجه به پیشنهاد کمک آمریکا به ایران: روی کمک‌های آمریکا حساب نمی‌کنیم ما مشغول مُردنمان هستیم ... انتقاد تند وزیر بهداشت از وزیر صمت تولید روزانه چند میلیون ماسک عوام‌فریبی است حلقه مفقوده عدم نظارت در بازار میوه کرونا