«ابتکار» وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی در روزهای اخیر را بررسی می‌کند اقتصاد گروگان کرونا

کیمیا نجفی
ویروس کرونا دست به گریبان ایران شده و هر یک از بازارهای اقتصادی را با چالش روبه‌رو کرده است. در این میان هم رسانه‌ها اثر شیوع این ویروس بر قسمت‌های مختلف اقتصاد را بررسی کرده‌اند. بدون شک شیوع کرونا و ترس ناشی از آن باعث فلج شدن بخش‌های مختلفی شده و تعداد بالایی از نیروی کار را با مشکل روبه‌رو کرده است.
به گزارش ابتکار، پای کرونا به بازارهای اقتصادی باز شد و آنها را تحت تاثیر قرار داد، از بازار ارز گرفته تا بازار خودرو. این روزها کافی است سری به نمایشگاه‌های خودرو بزنیم، آنگاه خواهیم دید که معاملات تا چه اندازه کاهش پیدا کرده است. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان بیش از هر چیز ناشی از شیوع ویروس کرونا است.حال دلیل هر چه باشد باعث شده است که این‌روزها بازار در حالت نیمه‌تعطیلی به سر ببرد و خبری از تب‌وتاب معاملات در روزهای پایانی سال نباشد. پرس‌وجوها حاکی از آن است که خریدوفروشی در بازار انجام نمی‌شود و البته که در این شرایط برخی از افراد برای گرم کردن دوباره بازار و کسب سود سعی در تزریق التهاب به بازار را دارند.
بازار شب عید خودرو حالا ویژگی خاصی دارد، دیگر همانند گذشته خبری از جبنب‌وجوش فعالان در این بخش نیست و روند حرکت بازار در روزهای آینده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در ابتدای شیوع این ویروس برخی‌ها ادعای تاثیر آن در بازار خودرو را رد می‌کردند و معتقد بودند که بازار خودروی شب عید تحت تاثیر کرونا نیست و کاهش معاملات از نوسان نرخ ارز ناشی شده است. آنها معتقد بودند که معاملات بازار در شرایط رکودی قرار گرفته است و با توجه به این شرایط مصرف‌کنندگان واقعی از ترس وضعیت موجود اقدام به معامله نمی‌کنند. اما با مرور زمان شخص شد که کرونا و حواشی آن بی‌تاثیر در حال وهوای این‌ورهای بازار نیست. در این زمینه، سعید موتمنی ‌رئیس اتحادیه نمایشگاه داران پایتختدر گفت‌وگو با ایرنا گفت: «به جرئت می‌توان گفت این روزها کسب و کارهای همکاران این حوزه نسبت به پیش از شایع شدن ویروس کرونا تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.این روزها حتی مشتریان برای پرسیدن قیمت نیز مراجعه نمی‌کنند و نمایشگاه‌داران نیز در بهترین حالت به مشاوره تلفنی بسنده می‌کنند».


موتمنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، گفت:‌ «چند سالی است که تقاضا برای خرید در فروردین و اردیبهشت بیشتر از اسفندماه است، بر این اساس افرادی که فکر می‌کنند با نگه داشتن خودرو در ایام پایانی سال می‌توانند سود بیشتری ببرند، در اشتباهند.افرادی که به دنبال خودرو برای مسافرت‌های نوروزی بودند، ماه‌ها قبل خرید خود را انجام داده‌اند.»
درهای بسته بازار طلا
شوک‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا تنها به بازار خودرو محدود نمی‌شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این ویروس و اثر روانی که دارد به مرور در حال نمایان شدن بوده و به همین دلیل نوساناتی را در بازار ارز، سکه و طلا شاهد هستیم. اخیرا محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با تسنیم،با بیان اینکه بازار طلا و سکه به خاطر شیوع کرونا به حالت تعطیل درآمده و هیچ معامله‌ای انجام نمی-شود، گفت: «قیمت سکه نسبت به روز شنبه، ۴۰۰ هزار تومان افزایشیافته است».
وی در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه گفته است: «قیمت جهانی طلا تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف بار دیگر افزایشیافته است. این درحالی است که قیمت جهانی طلا روز جمعه و شنبه کاهش یافته بود، ولی از صبح دیروز روند صعودی را در پیش گرفته است».
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر به بازار داخلی طلا و سکه اشاره کرد و گفت: «با افزایش قیمت جهانی طلا و قیمت ارز در بازار داخلی، قیمت سکه و طلا که ابتدای هفته کاهش چشمگیری داشت، مجدد صعودی شده است. قیمت سکه از 5 میلیون و 700 هزار تومان روز شنبه به 6 میلیون و 100 هزار تومان در روز دو‌شنبه رسیده است؛ بنابراین طی دو سه روز قیمت سکه 400 هزار تومان گران شد».
وی درباره وضعیت خرید و فروش در بازار طلا و سکه گفت: «بازار به شدت تحت تاثیر کروناست و داد و ستدها به حداقل و حالت تعطیل درآمده است؛ باتوجه به افزایش قیمت دلار و طلای جهانی کاهش چشمگیر تقاضا باعث کاهش قیمت طلا و سکه نشد».
این فعال در بازار طلا و سکه ضمن تاکید براینکه حباب سکه صفر است، تصریح کرد: «بازار طلا به حالت تعطیل درآمده و هیچ خرید و فروشی در آن انجام نمی‌شود.»
مسکن گرفتار کرونا می‌شود؟
نگرانیابنکه ویروس واگیردار کرونا در پایان چه بر سر جامعه و اقتصاد می‌آورد با شدت همچنان وجود دارد. در این میان نیز عده‌ای با استفاده از این جو روانی سعی در بر هم زدن آرامش برخی از بازارهای اقتصادی را دارند. در روزهای اخیر بسیاری از رسانه‌ها به تاثیر ویروس کرونا بر بازارهای نفت، سرمایه و بازار طلا اشاره داشته‌اند و آن‌طور که گفته می‌شود، هرکدام از این بازارها در ایران از شیوع ویروس کرونا اثر پذیرفته‌اند و پس از برسی این موضوع برخی‌ها معتقد بودند که شیوع ویروس قطعا گریبان بازار مسکن را خواهد گرفت. در این میان،بسیاری از کارشناسان مسکن معتقدند که این ویروس و جو روانی ساخته شده نمی‌تواند تاثیری بر بازار مسکن داشته باشد و مردم باید در برابر جوسازی برخی از سودجویان هوشیار باشند. پیش‌تردر این راستا مهدی غلامی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ابتکار در پاسخ به این پرسش که آیا سودجویان می‌توانند با استفاده از جو روانی پیش آمده درخصوص کرونا بر بازار مسکن اثر بگذارند و باعث تغییر مسیر حرکتی بازار شوند یا خیر، به «ابتکار» گفته بود: «خیر، خبر مربوط به کرونا با سرعت زیادی در حال انتشار است و در این میان تاثیر این اخبار را بر روی برخی از بازارهای اقتصادی می‌بینیم. همچنین برخی‌ها هم از تلاش دلالان برای جوسازی در بازار مسکن پس از شیوع این ویروس صحبت می‌کنند. اما مسئله‌ای که وجود دارد و ما باید به آن توجه داشته باشیم این است که این مسئله بیشتر شبیه به یک طنز است و قطعاً افراد نمی‌توانند درخصوص شیوع این ویروس در بازار مسکن جوسازی کنند.شیوع ویروس کرونا قطعاً نباید به صورت مستقیم بر بازار مسکن اثرگذار باشد چراکه بازار مسکن و بیماری کرونا هیچ نسبتی با یکدیگر ندارند.»
این مسائل در حالی مطرح می‌شود که برخی از فعالان در بخش مسکن معتقدند که جو روانی ناشی از ویروس کرونا می‌تواند روند بازار را تغییر دهد.
نیاز اقتصاد به راهکاری برای پایان دادن فعالیت دلالان
شهر در سکوت به سر می‌برد و صاحبان بسیاری از مشاغل به اجبار در خانه نشسته‌اند. شیوع ویروس کرونا نفس بازارهای اقتصادی را گرفته و ترس بی‌سابقه‌ای را مهمان دل‌ها کرده است. در این میان مسئولان و صاحب‌نظران به دنبال راهکارهای مختلفی برای عبور از این مشکل هستند. این درحالی است که عده‌ای سودجو در بازارهای مختلف از جو روانی پیش آمده نهایت استفاده را می‌برند و سوار بر موج جوسازی‌ها به دنبال کسب سود بیشتر هستند. بنابراین در چنین شرایطی علاوه بر یافتن راهکار مقابله با این ویروس به نظر می‌رسد که باید مانعی جدی بر سر راه واسطه‌گران و دلالان در بازارهای اقتصادی ایجاد و آرامش به بازارها برگردانده شود.
سایر اخبار این روزنامه
حسن محدثی در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره چالش‌های مواجهه با نمایندگان تفکر دینی اسطوره‌‌ای در زمان بحران کرونا جلال خوش‌چهره توافق صلح یا تهدید افغانستان؟ اصولگرایان مدعی جذب آرای خاکستری در انتخابات مجلس شدند توهم انتخاباتی اصولگرایان «ابتکار» وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی در روزهای اخیر را بررسی می‌کند اقتصاد گروگان کرونا آیا استعداد‌های پرمخاطب‌ترین مسابقه استعدادیابی تلویزیون حمایت شدند؟ قدرت‌نمایی «کرونا» در «عصر جدید» تغییر فرآیند صدور کد بورسی در زمانی نامناسب رخ داد؟ پیدا و پنهان ابلاغیه جدید سازمان بورس ۱۵۰۱ مبتلا، 12 جان‌باخته و 291 بهبود یافته؛ آخرین آمار کرونا در ایران اعزام‌های خدمت سربازی به تعویق افتاد تداوم انسداد سیاسی در عراق علاوی؛ نیامده رفت رئیسی خطاب به دادستان‌های کل کشور به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید واکنش سخنگوی وزارت خارجه به پیشنهاد کمک آمریکا به ایران: روی کمک‌های آمریکا حساب نمی‌کنیم ما مشغول مُردنمان هستیم ... انتقاد تند وزیر بهداشت از وزیر صمت تولید روزانه چند میلیون ماسک عوام‌فریبی است حلقه مفقوده عدم نظارت در بازار میوه کرونا