حلقه مفقوده عدم نظارت در بازار میوه کرونا

وحید احمدی- سالیان متمادی است که برخی مشکلات روان‌شناختی در بین افراد جوامع مختلف اشاعه و‌ نمود بیشتری یافته است. این مسئله، می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد؛ جامعه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و درگیر برخی از این قبیل مصائب و‌ مشکلات است. افسردگی، استرس و اضطراب از جمله موارد آشنا و شایعی است که امروزه افراد زیادی را به دلایل مختلف و در یکی، دو هفته اخیر بحث شیوع کرونا در کشور را گرفتار خویش کرده است. مسائلی که انگیزه هدفمندی، تلاش و پیشرفت و ‌جنب‌و‌جوش را از افراد می‌گیرد و ادامه مسیر زندگی را به سوی بی‌رمقی، کسالت، عدم نشاط و بی‌انگیزگی گسترش و سوق می‌دهد که اگر این قضیه بعد پیدا کرده و ‌دامنه‌دار شود نتایج ناخوشایندی برای فرد و جامعه و در تعامل در روابط بین فردی برای افراد پیش خواهد آورد.
ختلالات اضطراب از جمله وحشت‌زدگی، ترس زیاد از کرونا و اختلال وسواسی زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش از اندازه مسئله را غیرقابل حل و‌ کنترل قلمداد کند و این اختلال اضطراب بیش از حد انتظار باعث مختل‌شدن زندگی روزمره خواهد شد. درصورتی‌که طبق اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، ۱۷۵بیمار کرونایی بهبودی قطعی یافته‌اند و این خبر بسیار مسرت‌بخشی است و پس از کشور درگیر بیماری «چین»، در رتبه دوم بهبود‌یافتگان هستیم.
س از رسیدن موج‌‌ کرونا به کشور و فوت شدن دو نفر از هموطنان در قم به یکباره بازارهای داخلی ازجمله بورس که کلیدی‌ترین بازار عرضه سهام شرکت‌ها و کارخانجات مختلف کشور است با تعدیل، کاهش و‌ نوسان مواجه شد و به تبع آن بازار میوه و تره‌بار هم در این آشفته‌بازار و در این خلال با سیرصعودی قیمت‌ها در اقلام مختلف میوه و تره‌بار مواجه شد و قیمت سیر، لیمو‌ترش و زنجبیل و..‌. یکدفعه با افزایش بی‌سابقه و جهش قیمتی روبه‌رو شد و قیمت سیر از کیلویی ۱۵تومان به کیلویی ۴۵ و ۵۵هزار تومان عرضه شد و زنجبیل از کیلویی۳۰ هزارتومان به ۱۳۰و۱۵۰هزارتومان و لیموترش از کیلویی۱۶هزارتومان به ۴۰هزارتومان رسید. در این خصوص دو گروه نقش بی‌سابقه‌ای در این افزایش قیمت‌ها بازی کردند؛ دسته اول کسانی بودند که در فضای مجازی با برند کارشناس و متخصص طب سنتی استفاده این میوه‌ها را درمان قطعی کرونا قلمداد می‌کردند و باعث ازدحام و هجوم مردم به بازارهای میوه و‌ تره‌بار و گرانی ناگهانی این قبیل میوه‌ها شدند و دسته دیگر دلالان و واسطه‌های بازار میوه و تره‌بار که اقلام میوه را احتکار و انبار می‌کردند و سپس در فرصت مناسب به خرده‌فروشانی که همیشه بدون فاکتور خرید می‌کنند به قیمت بالا و دلخواه فروختند. همچنان شاهد این نوسان و سیر تصاعدی قیمت میوه و تره‌بار در جامعه هستیم که همین خرده‌فروشان، گران شدن و سیر افزایشی قیمت میوه‌ها را به گردن واسطه‌ها و دلالان بازار میوه و تره‌بار می‌اندازند، که مشاهدات میدانی نشان می دهد متاسفانه انبارها پر است. هم سیر همدان در انبارها موجود است و هم سیر دزفول که تازه در انبارها دپو شده است و این مسئله کمک می‌کند تا قیمت‌ها تا اواخر هفته جاری و اوایل هفته آتی شکسته شده و پایین بیاید که این نوید خوبی برای مردم در این بحبوحه و‌ جدال صعب و سخت با کروناست. به نظر می‌رسد اگر خرید از دلال‌ها کاهش یافته و صورت نگیرد و دست واسطه‌ها کوتاه شود و از آنها به وسیله میوه‌فروشان خریدی صورت نگیرد؛ میوه‌فروشان خرده‌فروش هم از این پس ملزم خواهند شد که با فاکتور خرید کنند و این بازار داغ، آشفته و سیاه میوه- که الان در این بلبشوی کرونا شبیه بازار سیاه دارو در ناصرخسرو شده است- به تعادل و آرامش برسد تا دیگر دلال‌ها فرصت سودجویی پیدا نکنند. شاید تنها راه حذف راهبردی این دلالی‌ها اجرای نظارت اصولی، دقیق، برخط و مستمر با برنامه‌ریزی درست و ‌مدون با مراقبت، پایش و‌گشت بهنگام سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، سازمان صمت و شبکه بهداشت باهم، جواب محکم و قاطعی به دلالان داده و بازارها روند سینوسی و کاهشی قیمت میوه و تره‌بار را هفته آینده تجربه و لمس کنند.
در واقع، حلقه مفقوده نابسامانی قیمت میوه در این روزها، نبود نظارت درست و ‌موثر در این بخش است که به‌شدت محسوس و آشکار است. اتفاقی که کار صعبی نیست، اما ظاهراً اراده قوی برای آن وجود ندارد و انتظار می‌رود قوه قضاییه با دید رافت اسلامی، احکام صادره و پایین‌دستی برای این دستگاه‌های ذی‌ربط- که در انجام وظایف محوله قصور و‌ کوتاهی می‌کنند تا دلالان آتش به اموال مردم و ‌هموطنان با گرانی کمرشکن خویش بزنند- را هرچه زودتر برای بسامان کردن و به تعادل رسیدن بازار میوه و تره‌بار و گوشت لازم اجرا کند.
سایر اخبار این روزنامه
حسن محدثی در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره چالش‌های مواجهه با نمایندگان تفکر دینی اسطوره‌‌ای در زمان بحران کرونا جلال خوش‌چهره توافق صلح یا تهدید افغانستان؟ اصولگرایان مدعی جذب آرای خاکستری در انتخابات مجلس شدند توهم انتخاباتی اصولگرایان «ابتکار» وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی در روزهای اخیر را بررسی می‌کند اقتصاد گروگان کرونا آیا استعداد‌های پرمخاطب‌ترین مسابقه استعدادیابی تلویزیون حمایت شدند؟ قدرت‌نمایی «کرونا» در «عصر جدید» تغییر فرآیند صدور کد بورسی در زمانی نامناسب رخ داد؟ پیدا و پنهان ابلاغیه جدید سازمان بورس ۱۵۰۱ مبتلا، 12 جان‌باخته و 291 بهبود یافته؛ آخرین آمار کرونا در ایران اعزام‌های خدمت سربازی به تعویق افتاد تداوم انسداد سیاسی در عراق علاوی؛ نیامده رفت رئیسی خطاب به دادستان‌های کل کشور به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید واکنش سخنگوی وزارت خارجه به پیشنهاد کمک آمریکا به ایران: روی کمک‌های آمریکا حساب نمی‌کنیم ما مشغول مُردنمان هستیم ... انتقاد تند وزیر بهداشت از وزیر صمت تولید روزانه چند میلیون ماسک عوام‌فریبی است حلقه مفقوده عدم نظارت در بازار میوه کرونا