تولید ۲برابری مواد بهداشتی

از زمان ورود ويروس کرونا به ايران، ماسک، دستکش و ساير اقلام پزشکي در بازار ناياب و به کالاهاي مورد علاقه محتکران اضافه شده است. اين روند صداي اعتراض وزير بهداشت را هم درآورد تا اينکه دستگاه‌هاي اطلاعاتي و قضايي را براي نظم‌بخشي به بازار اقلام بهداشتي وارد صحنه کرد. اکنون چند روزي‌ است انبارهاي احتکار ماسک و دستکش و کارگاه‌هاي غيرقانوني توليد الکل‌هاي غيراستاندارد و مواردي از اين دست در پي هم کشف مي‌شوند. از سوي ديگر به تازگي کليپي در فضاي مجازي منتشر شده که نشان مي‌دهد حجم زيادي ماسک در صف صادرات از گمرکات بوشهر قرار دارد. در اين خصوص ناظر گمرکات بوشهر و مديرکل گمرک اين استان ضمن تکذيب خبر صادرات چنين محموله‌اي از طريق گمرکات بوشهر اعلام کرد: برابر بررسي‌هاي صورت‌پذيرفته و استعلامي که از روساي گمرکات و مسئولان ذي‌ربط به عمل آمده هيچ‌گونه ماسکي از طريق گمرکات استان بوشهر صادر نشده و کليپي که منتشر شده، اساسا داخل گمرک بوشهر و يا گمرکات تابعه نيست؛ ضمن اينکه به کليه گمرکات تابعه موضوع ممنوعيت به محض اطلاع و حتي قبل از ابلاغ، اطلاع‌رساني شده است. مهرداد جمال‌ارونقي، معاون امور گمرکي گمرک ايران نيز در اين باره اظهار کرد: به محض اعلام وزارت بهداشت در تاريخ 12 بهمن‌ماه سال جاري، ممنوعيت صدور ماسک به گمرکات کشور توجه داده شده و از تاريخ 21 بهمن‌ماه نيز متعاقب تصويب موضوع در کارگروه تنظيم بازار وزارت صمت و ابلاغ آن ظرف همان روز به گمرکات اجرايي کشور، به صورت رسمي از صدور اين کالا جلوگيري شده است.
واردات ماسک در کنار افزايش توليد
در همين حال وزير صمت گفت: براساس اعلام نياز 80ميليوني وزير بهداشت براي ماسک، توليد اين محصول دو تا سه برابر شرايط معمول شده است. رضا رحماني افزود: در اين زمينه با مساعدت دولت و تخصيص ارز دولتي از سوي بانک مرکزي، واردات نيز در سريع‌ترين زمان ممکن در دستور کار قرار گرفته است. او خاطرنشان کرد: بيشترين دغدغه‌ها در مورد تامين ماسک تنفسي ا‌ست که با توجه به توليد پايين به نسبت تقاضاي چند برابري روزهاي اخير در ظرفيت توليد کشور کمبودهايي به وجود آمد. رحماني ادامه داد: فرآيند توزيع اقلام بهداشتي، ضدعفوني‌کننده و ماسک، نيازمند اصلاح و بازبيني جدي‌ است و اين وزارتخانه آمادگي دارد تجربيات خود را در اختيار وزارت بهداشت قرار دهد. وزير صمت تصريح کرد: پيش از اين شرکت هاي توليدکننده محصولات بهداشتي، ضدعفوني‌کننده و ماسک، فعاليت خود را زير نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام داده و وزارت صنعت بر اساس مسئوليت خود، براي حفظ فرآيند توليد اين واحدها وارد عمل شده و افزايش توليد در اين بخش را پيگيري مي‌کند. به گزارش ايرنا رحماني بيان کرد: تعداد واحدهاي صنعتي فعال در حوزه شوينده بهداشتي، هيچ مشکلي درسطح کشور ندارند و به ميزان کافي توليدات در سطح بازار عرضه مي‌شود.
کشف 6 ميليون ماسک احتکارشده


رئيس سازمان حمايت نيز اعلام کرد: تا‌کنون شش ميليون و 400 عدد ماسک احتکارشده، کشف و تحويل وزارت بهداشت شده است. عباس تابش با اشاره به استقرار تيم‌هاي بازرسي در توليدي‌‌هاي اقلام بهداشتي اظهار کرد: توجه بازرسان بر آن است که اقلام توليدشده حتما با حواله وزارت بهداشت تقديم شبکه توزيعي که همين وزارتخانه تعريف کرده شود. او تاکيد کرد: بازرسان تمام‌وقت در اين واحدها مستقر هستند و بر روند تحويل اقلام بهداشتي بر شبکه توزيع نظارت مي‌کنند.