واکنش‌ها به اقدامات هند عليه مسلمانان

«آرمان ملي» بررسي مي‌کند
واکنش‌ها به اقدامات هند عليه مسلمانان
احضار سفير ايران ، وزارت خارجه جدي‌تر وارد عمل شود
آرمان ملي: وزارت خارجه هند روز سه شنبه سفير ايران در دهلي نو را به خاطر توئيت وزير خارجه ايران درباره «خشونت‌هاي سازمان يافته عليه مسلمانان در هند» فراخواند. وزارت خارجه هند روز سه‌شنبه سفير ايران در دهلي نو را به خاطر توئيت وزير خارجه ايران درباره خشونت‌ها در هند فراخواند. خبرگزاري اسپوتنيک گزارش داده که وزارت خارجه هند سفير تهران در دهلي‌نو را به خاطر اظهارات محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران که خشونت‌ها عليه مسلمانان در هند را محکوم کرده و آن را سازمان يافته خوانده بود، احضار کرده است. وزير امور خارجه ايران دوشنبه در توئيتي در واکنش به اقدامات خشونت آميز عليه مسلمانان در هند نوشت: ايران موج خشونت سازمان يافته عليه مسلمانان هند را محکوم مي‌کند. وي افزود: ايران براي قرن‌ها دوست هند بوده است. از مقامات هندي مي‌خواهيم که رفاه همه هندي‌ها را تضمين کنند و اجازه ندهند اين آدمکشي بي‌معنا ادامه يابد. وزير خارجه ايران در اين توئيت تأکيد کرد: مسير پيش رو بايد براساس گفت‌وگوي مسالمت آميز و حاکميت قانون باشد.


کشمير و ظلم دنباله دار
خشونت عليه مسلمانان هندي از زمان تصويب قانون اعطاي شهروندي که ضد مسلمانان به شمار مي‌رود و اعتراضات مردم هند عليه اين قانون افزايش يافته است. طي روزهاي اخير انتشار تصاوير حمله هندوها به مسلمانان واکنش‌هاي زيادي را برانگيخته است. روزنامه گاردين گزارش داد که در خشونت‌هاي 4 روزه در شمال شرق دهلي‌نو تعدادي از مساجد به آتش کشيده و مسلمانان زنده زنده در خانه‌هايشان سوزانده شده‌اند و يا آنها را به خيابان‌ها کشانده و مورد ضرب و شتم شديد قرار داده‌اند. فروشگاه‌ها و اماکن متعلق به مسلمانان به آتش کشيده شده و در خيابان‌هايي که مسلمانان و هندوها پيش از اين مسالمت آميز در کنار هم زندگي مي‌کردند اجساد کف خيابان ديده شده و مغازه‌ها و منازل زيادي تخريب شده‌اند. گاردين مي‌گويد که پليس هند در بسياري از موارد کنار ايستاده و يا حتي به کمک هندوها رفته و در اين جنايات به آنها ملحق شده است. ناآرامي‌ها در هند از دسامبر سال 2019 و پس از آن بالا گرفت که پارلمان هند قانوني را با حمايت دولت اين کشور به تصويب رساند که براساس آن به شهروندان غيرمسلمان کشورهاي اطراف اين کشور تابعيت هندي اعطا مي‌شود؛ اقدامي‌که مسلمانان آن را شديدا تبعيض آميز و نشانه‌ تلاش‌هاي دولت مودي براي منزوي کردن بيشتر مسلمانان در اين کشور مي‌دانند. طبق اين قانون اقليت‌هاي ديني کشورهاي منطقه از جمله هندوها، سيک‌ها و مسيحيان مي‌توانند تابعيت هندي دريافت کنند اما مسلمانان از دريافت آن محروم هستند. براساس گزارش شبکه ان‌دي‌تي‌وي هند، 47 نفر در درگيري‌هاي بين 23 تا 26 فوريه در پايتخت هند کشته شده‌اند که اغلب آنها از مسلمانان هستند.
انتقادات از دستگاه ديپلماسي
يکي از مسائلي که همواره در سياست خارجي جمهوري اسلامي محل چالش بوده، واکنش نشان دادن در قبال اقداماتي است که از سوي کشورهاي دوست عليه مسلمانان صورت مي‌گيرد. بارزترين مثال‌ها در اين باره موضع‌گيري‌هاي ضعيف در قبال مسأله مسلمانان کشمير و همچنين عدم موضع‌گيري در برابر مسلمانان اويغور در چين است. طي روزهاي گذشته نيز انتقادات بسياري نسبت به دستگاه ديپلماسي مطرح شد که چرا نسبت به مسأله مسلمانان کشمير موضع نمي‌گيرند. پس از موضع‌گيري وزير امورخارجه اين انتقادات باز هم ادامه يافت و اصولگرايان اين موضع‌گيري را ناکافي مي‌خواندند. محمدباقر قاليباف کانديداي راه يافته به مجلس يازدهم در اين باره نوشت: «با ديدن کشتار فجيع، بي‌رحمانه و وحشيانة مسلمانان مظلوم هند اشک در چشمان هر انساني با هر عقيده‌اي حلقه مي‌زند. در اين سکوت مرگبار بين‌المللي، جوانان آزاده و انقلابي چه در ايران و چه در جهان اسلام بايد از ظرفيت رسانه‌هاي شخصي خود براي رساندن صداي مسلمانان بي‌پناه هند استفاده کنند». برخي فعالان سياسي نيز توئيت کردن را کافي ندانستند و خواستار اقدامات حقوقي ويژه از سوي وزارت خارجه ايران شدند.
انتقاد مردم از هند
روز گذشته جمعي از دانشجويان و طلاب با حضور مقابل سفارت هند در تهران اقدام افراطي گراها در کشتار مسلمانان در اين کشور را محکوم کردند. شرکت کنندگان در اين تجمع با در دست داشتن دست نوشته ها و عکس هايي به زبان فارسي و انگليسي ضمن محکوم کردن اين اقدام خواستار پاسخگويي دولت هند در اين زمينه و نهادهاي حقوق بشر شدند. علي مطهري نيز ضمن انتقاد از تبعيض عليه مسلمانان در هند، از وزير امور خارجه براي اعتراض به دهلي نو تقدير کرد. عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: «توئيت آقاي ظريف در دفاع از مسلمانان کشمير که موجب واکنش دولت هند شد کاري بجا و لازم بود. بايد بفهمند که ايران به خاطر نياز اقتصادي دست از دفاع از حقوق مسلمانان برنمي‌دارد. همين رفتار بايد درباره چين هم که مسلمانان را به بند کشيده انجام شود.»