مهاجران افغان از ترس كرونا باز می‌گردند

وزارت بهداشت ايران اعلام کرده است تا روز سه‌شنبه استان تهران با 468 مورد ابتلاي جديد درصدر استان‌هاي کشور بوده و بعد از آن استان‌هاي قم، گيلان، مرکزي و اصفهان هر کدام بيش از 50 مورد تازه داشته‌اند. بر اين اساس از دوشنبه 12 اسفند تا سه‌شنبه 13 اسفند، در تهران 468 مورد ابتلاي جديد، در قم 52 مورد، گيلان 55 مورد، مرکزي 56 مورد، اصفهان 52 مورد، البرز 36 مورد، مازندران هفت مورد، خوزستان چهار مورد، آذربايجان شرقي 34 مورد، قزوين 29 مورد، خراسان‌رضوي سه مورد، فارس هشت مورد، سمنان 17 مورد، لرستان دو مورد، اردبيل دو مورد، يزد يک مورد، کرمانشاه يک مورد، سيستان و بلوچستان يک مورد، همدان پنج مورد و زنجان دو مورد جديد ابتلاي قطعي به بيماري کوويد-‌19 ثبت شده است. با اين حال شمار تلفات بيماري کوويد-19 ناشي از کروناويروس در کشور چين حدود 31 تن افزايش پيدا کرده و به 2943 مورد رسيده است و با احتساب به اين آمار، ايران بعد از چين در رده دوم مرگ کرونا قرار دارد.
کمک‌هاي سازمان جهاني بهداشت رسيد
نخستين کمک‌هاي سازمان جهاني بهداشت به ايران براي مقابله با ويروس کرونا روانه کشورمان شد. اين کمک‌ها شامل گروهي از شش پزشک و متخصص و تجهيزات پيشگيري و کيت‌هاي تشخيص آلودگي به ويروس کرونا براي 100 هزار نفر است. اين نخستين کمک سازمان جهاني بهداشت به ايران بعد از فراگيري و شيوع ويروس کروناست. جواد ظريف، وزير امور خارجه در توئيتي ضمن قدرداني از کمک‌هاي سازمان جهاني بهداشت، نياز‌هاي ايران به اقلام بهداشتي براي مقابله با کرونا را برشمرد. ظريف اين نيازها را ماسک‌هاي N95و سه‌لايه، تهويه هوا، لباس جراحي، کيت تشخيص ويروس کرونا، PPF، محافظ صورت و بدن، اعلام کرد.
احداث بيمارستان صحرايي در قم


روز گذشته بيمارستان صحرايي سپاه در قم در مجتمع نور قم برپا شد. اين بيمارستان سيار شامل 44 کانکس و داراي تجهيزاتي براي پذيرش 180 بيمار است و با همکاري پشتيباني نيروي زميني سپاه پاسداران و بيمارستان شهيد صدوقي تجهيز شده و تمامي کادر آن نيز از پرسنل تخصصي سپاه هستند. در اين بين ارتش نيز به ميدان آمده و قرارگاه جهادي ارتش براي مقابله با ويروس کرونا با حضور سرتيپ کيومرث حيدري فرمانده نيروي زميني ارتش در مرکز بهداشت نيروي زميني ارتش شروع به کار کرد. علي ابرازه، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکي قم از بستري شدن 840 بيمار کرونايي در قم خبر داد و گفت: در يک روز گذشته 85 نفر بهبودي کامل يافته و مرخص شده‌اند. همچنان روند بستري در بيمارستان هاي قم صعودي است و از مردم خواهش مي‌کنم که بهداشت فردي را رعايت کرده و قرنطينه خانگي را جدي بگيرند.
11 مرکز قرنطينه در گيلان
نماينده وزير بهداشت در گيلان با بيان اينکه بيمارستان هاي معين کرونا در حالت قرنطينه هستند، گفت: در شهرستان رشت 11 مرکز پذيراي بيماران علامت‌دار است. مهدي شادنوش با اشاره به راه اندازي آزمايشگاه تشخيص کرونا در استان گيلان از روز گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر منتظر اولين نتايج آزمايش ها هستيم.
بازگشت مهاجران افغان به کشورشان
به گفته سازمان بهداشت جهاني تا‌کنون موارد ابتلا به کرونا با سابقه سفر به ايران در کشورهاي افغانستان، لبنان، پاکستان، کويت، بحرين، عراق، عمان، قطر، نيوزيلند و آمريکا، امارات متحده و همين‌طور کانادا مشاهده شده است. همچنين تدروس ادهانون، دبيرکل سازمان جهاني بهداشت (WHO) در نشست خبري خود از ابتلاي يکي از کارکنان اين سازمان در ايران به کروناويروس خبر داد. وضعيت بيماري اين کارمند خفيف اعلام شده است. همچنين روابط عمومي اورژانس کشور با تاييد ابتلاي رئيس اورژانس کشور به کرونا اعلام کرد: حال پيرحسين کوليوند خوب است و جاي هيچ نگراني نيست. بازگشت مهاجران افغانستاني از ايران به کشور خود افزايش 100 درصدي داشته و روزانه نزديک به 2 هزار تن از کشور ايران به افغانستان باز‌مي‌گردند. در اين بين مرز «اسلام قلعه» شاهد بازگشت حجم وسيعي از مهاجران افغانستاني به کشورشان است. جاويد نادم، رئيس اداره مهاجران و بازگشت‌کنندگان در هرات گفت: از يک هفته پيش تاکنون حجم وسيعي از مهاجران در کشور ايران در حال بازگشت به افغانستان هستند و مي‌توان گفت در حال حاضر اين روند نسبت به گذشته افزايش 100 درصدي داشته است. در حال حاضر روزانه نزديک به دو هزار تن از مهاجران افغان از مرز اسلام‌قلعه وارد خاک افغانستان مي‌شوند. از سوي ديگر نيز محمد آصف کبير، معاون اداره بهداشت هرات در اين مورد گفت: يکي از نگراني‌هاي اداره بهداشت هرات باز بودن مرز اسلام قلعه هرات است که هر روز شاهد بازگشت مهاجران و افراد مختلف هستيم. در حال حاضر تمامي موارد مشکوک که در بخش خاص بيمارستان شناسايي مي‌شوند با تاريخچه سفر به ايران بوده‌اند.